Letter # 3806

[שלהי אלול, תשט"ו?] - מו"ה זאב צבי שי' - ובר

The Rebbe answers a question about a statement of our Sages.

Previous
0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

[שלהי אלול, תשט"ו?]

הוו"ח אי"א נו"נ מלאכתו מלאכת שמים
מו"ה זאב צבי שי'[1]

מכתבו מי"ב אלול נתקבל ... במה שהעיר ממרז"ל אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה, וא"כ איך אפשר שמזל אחד יחלק שתי מנות לאלה חלק מטוב ורע ולאלה בלי טוב כלל. היינו נה"ב שבישראל שהיא מעורבת טוב ורע ונפשות או"ה שהם מג"ק הטמאות לגמרי.

הנה מובן שאין זה מזל אחד* ח"ו, כי זהו קליפת נוגה הממוצעת ועולה לקדושה סו"ס, משא"כ ג"ק שאין להם בירור ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ. ואם כוונתו לאופן התהוות הרע בכלל, יעוין בתו"א ד"ה להבין ענין הברכות ובלקו"ת לג' פרשיות שם.

*) ועייג"כ תוד"ה אין (ע"ז ה, א).

[End of Elul, 5715?]

To the esteemed, G-d-fearing, distinguished individual, whose work is the work of Heaven, R. Zev Tzvi, may he live:

Your letter from the 12th of Elul was received... Regarding what you mentioned from the words of our Sages, "There is no blade of grass below that does not have a spiritual force above," and if so, how is it possible that one spiritual force could distribute two portions—one good and bad to some, and none of the good to others? This refers to the animal soul (nefesh habehamit) in Israel, which is a mixture of good and bad, and the souls of the nations of the world, which are from the three impure klipot.

It is understood that this is not, G-d forbid, the same spiritual force, because this relates to the Klipat Noga, which is intermediary and can ascend to holiness eventually, unlike the three impure klipot, which cannot be refined, and as it is written, "I will remove the spirit of impurity from the earth." If your question relates to the existence of evil in general, see Torah Or, Maamar "Lehavin Inyan HaBerachot," and in Likkutei Torah on the three Parshiyot there.

 

*) Also see Tosafot, beginning with "Ein" (Avodah Zarah 5a).

  1. 1 ובר