ב"ה, י"ד מ"ח, תשט"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מאור ליום החמישי, בו כותב הטעמים השונים בהנוגע להצעה לקבל משרת השגחה בישיבת...
והנה אפילו את"ל אשר צודק הוא בחלק מההסברה שלו שאין טבעו מתאים להיות משגיח מפני מדת הביישנות ושהתלמידים ירגישו עצמם קרובים אליו ובמילא תתמעט המשמעת וכו'.
הנה כל ענינים אלו יש בידו לתקנם במדה גדולה, וכיון שלדעתי באה העת להתחיל להתענין אודות הסתדרות ובמשך הזמן חיי משפחה, הנה אשרי חלקו אם ייחד הפרנסה בגשמיות עם הפרנסה ברוחניות, היינו שתהי' משרתו באהלה של תורה. ובפרט כשההצעה היא בישיבה של תורה תמימה נגלה ונסתר חדורים ביראת שמים, פשיטא אשר לא מלאכה וענין קל הוא, אבל גם שאר עניני פרנסה אינם קלים בזמן הגלות, אלא שנתוסף עליהם כמה עניני נסיונות, שבענין זה אינם, והאריכות בדבר הפשוט אך למותר, וכלך משקו"ט מהתבוננות בענינים שלא בהם צריך להתבונן, ובמילא יוכל לנצל כח העיון שלו וההתבוננות במקום הצריך, ובזה בהנוגע להשפעה על התלמידים, ויביט על עצמו שהוא שליח של מיסד הישיבה ומנהלה הוא כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, ואין עליו אלא להכשיר הכלים שלו שיקבל ההשפעה וההצלחה שמשפיעים עליו.
מובן שכל האמור לעיל אינו נוגע בשאלת השכירות, וצריך הוא לדעת כמה מקבלים האחרים שבמשרה כגון דא בישיבתם, ואינו צריך לוותר בהנוגע לו, מלבד השבועות הראשונות עד שיתרגל בעבודתו, ומה שכותב ע"ד הלימוד החסר לו, כבר מלתו אמורה בתו"א בראשית בתחלתו ע"י נשיאנו רבנו הזקן, אשר ע"י הצדקה נעשים מוחו ולבו זכים אלף פעמים ככה.
בברכה שיראה המצב כמו שהוא, ובמילא יחליט כנ"ל לטוב לפניו בגשמיות וברוחניות גם יחד, ויהי' בהצלחה.
נ.ב.
כתבו שמסר לי קודם נסעו, קראתיו, וכמה מהענינים אודותם כותב, יתוקנו ע"י עסקו במלאכת הקדש לקרב לב בני ישראל לאבינו שבשמים על ידי שילהיבם ללימוד תורתנו תורת חיים, שגם תורת הנגלה בזה כמובן, וזה יקל ויקרב גם תיקון שאר הענינים על ידי עבודה באופן המתאים ובענינים המתאימים.