ב"ה, כ"ד מ"ח, תשט"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מט' חשון, בו כותב ומתאר מצב רוחו והתמרמרותו על זה, ואשר מחפש תשובה, ומסיים היש עוד תשובה?
והנה אין מקום לשאלה זו, וכפסק רז"ל שאין לך דבר העומד בפני התשובה, וכדמוכח גם ממה שתקנו אנשי כנסת הגדולה לכל אחד ואחד מישראל לומר בתפלתו השיבנו אליך ונשובה ותיכף אחר זה ברכת סלח לנו, וכל זה בשם ומלכות אף שאם הי' ספק ח"ו בדבר הרי ספק ברכות להקל וע"כ דאין כאן שום ספק כלל, וכמבואר כל זה באגרת התשובה לרבנו הזקן פרק י"א.
ומה שכותב איזו היא הדרך לתשובה, הנה גם זה פשוט שצריך להיות חרטה על העבר, והעיקר קבלה על להבא, והנהגה מתאימה לקבלה זו, וקיום במעשה - בועשה טוב אשר עליו לעשות ובסור מרע ממצות ד' אשר לא תעשינה, ובודאי לדעת את כל זה מובן שצריך ללמוד הלכות הצריכות בחיי היום יומים, ולחזור עליהם עד שהתלמוד יביא לידי מעשה, ולסייעתא דשמיא, הנה מוכרח שבכל יום אחר תפלת הבוקר יאמר איזה קאפּיטלעך תהלים, וכן יקבע שיעור בלימוד תורת החסידות המאירה דרך האדם בחיים, והשי"ת יצליחו.
בברכה,
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א