ב"ה, י"ט שבט, תשט"ז
ברוקלין.
הרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מו"ה שלמה חיים שי'[1]
שלום וברכה!
מאשר הנני קבלת מכתבו עם המוסגר פ"נ דיום ההילולא. ובטח ידונו בכובד ראש המתאים במה שכתבתי להנהלת תו"ת ... להשתדל בזה און פארלייגין זיך אויף דעם בכל המרץ והיגיעה שתהי' הישיבה לשם ולתפארת לא מצד הפראפאגאנדע והטומעל אלא גם מצד פנימיות הדברים. ולא רק מצד הענין דיראת שמים וחסידות, אלא גם מצד הנגלה, וידוע סיפור כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, אשר רבנו הזקן בתחלת עבודתו הפצת תורת החסידות ברייסין, השתמש בתלמידים גדולים בנגלה, והסדר הי' אשר בכל מקום בואם הפליאו את השומעים בידיעתם בנגלה ונצלו ההפלאה לכבוש את מוחם ולבם ללימוד תורת החסידות...
ב) במ"ש אודות המאמרים אותם ילמדו בכתות כו', כבר ידוע מרז"ל לעולם ילמוד אדם במקום שלבו חפץ, ובמילא יש להתחשב בזה עם רצונם האמיתי של התלמידים.
ג) בהנוגע לשאלתו אודות יסוד מעין כולל, הנה כשאקבל ידיעות מפורטות בזה, היינו כמה שעות ביום ילמדו אותם הרוצים להתקבל להכולל, אם בעלי כשרונות במדה שלאחר שילמדו משך זמן בהכולל, יוכלו וגם יתרצו להעשות משפיעים ר"מ ור"י בכרם חב"ד, וכן אודות ההוצאות הכרוכות בזה, אוכל להחליט בזה. וכמוש"כ במכ' לההנהלה בכללותה.
בברכה לבשר טובות בכל האמור.
ד'קכד
מו"ה שלמה חיים: קסלמן. אגרות נוספות אליו - לעיל ג'תתקצב, ובהנסמן בהערות שם.