ב"ה, ו' ניסן, תשט"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מיום השלישי, בו כותב אשר הציעו נכבדות לפב"פ וכבר קרוב הדבר לפועל, אלא שבינתים בא מי שהוא והטיל ספק בהנוגע להנהגת המדוברת בעבר, אף שבהנוגע לההווה הנה אמרה בפירוש שרצונה להנשא דוקא לשומר תורה ומצות ולהתנהג כדת משה וישראל וכו'.
והנה כיון שההווה בטוב, ובנוגע להעבר הרי בכלל מידי ספק לא יצא ומובן שע"פ שו"ע צריך עיון גדול אם עדות זו מהימנא, ובפרט שתשובה מועלת, ולכן לדעתי אין להם לחשוש, והשי"ת יצליח השתדלותם שתהי' לטוב ובשעה טובה.
לפלא גדול שכל העת אין ממנו כל ידיעות בהנוגע לפעולות בסביבתו בהחזקת היהדות בכלל ובהפצת המעיינות ביחוד, והרי עכאו"א מאתנו נאמר ותשועה ברוב יועץ[1] וכן ידוע סיפור רז"ל אשר רב אשי הווה מיכנף וכו'[2]. רצוני להעמידו על החזקה דשליח עושה שליחותו שכל או"א מבני ישראל שלוחו של אדם העליון לעשות לו ית' דירה בתחתונים ע"י נר מצוה תורה אור ומאור שבתורה זוהי פנימיות התורה, ובמילא מוכרח הפעולה גם בהזולת כי רק ע"י צדקה משפיעים הצלחה בעבודת עצמו מלמעלה, וכמובן ממאמר רז"ל ר"א יהיב פרוטה לעני והדר מצלי (גם י"ב ברכות האמצעיות המתחילות בבקשת חב"ד וכו'). ובכ"ז הרי פסק הדין הוא שכשיש לברר מבררים אפילו אם ישנה חזקה וכמובא בשו"ע יו"ד בתחלתו.
ולקראת חג הפסח הבא עלינו ועל כל ישראל לטובה הנה יחוגו אותו הוא וב"ב שיחיו בכשרות ובשמחה, וישתדל שיתאספו כל הארבעה בנים לספר (להאיר) ביציאת מצרים (מצרים וגבולים) כי כנגד כולם דברה תורה.
בברכה.