רפ דין תשמיש המטה ובו ג' סעיפים:
א תשמיש המטה מתענוגי שבת הוא. לפיכך עונת תלמידי חכמים הבריאים שהיא פעם אחת בשבוע קבעוה מליל שבת לליל שבת, כמו שנתבאר בסי' ר"מ:
ב מתקנת עזרא לאכול שום או שאר דברים המרבים זרע בערב שבת או בליל שבת בשביל קיום העונה.
וצריך ליזהר שלא לבטל העונה שלא יעבור על לא תעשה של תורה, אלא אם כן האשה מוחלת.
ואעפ"כ טוב לקיימה כמו שנתבאר שם:
ג מותר לבעול בתולה לכתחלה בשבת, ואין בזה איסור משום הצער שיש לה בשבת בבעילה ראשונה.
וגם אין איסור משום חובל במה שמוציא דם - לפי שדם הבתולים אינו מובלע בכותלי בית הרחם אלא כנוס הוא שם כמופקד ומוצנע בתוך הכלי, וזה אינו אלא כפותח הכלי שיצא הדם מתוכו.
וגם אין איסור במה שעשה פתח בגוף האשה - לפי שהיא מלאכה שאינה צריכה לגופה, שאין צריך לפתח זה כלל שיהא פתוח, לפי שהבתולה נוחה לו יותר.
ואף להאומרים שמלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה - מכל מקום זה מקלקל הוא. שהבתולה חשובה מן הבעולה, וכל המקלקלים פטורים.
ואף שלכתחלה אסור מדברי סופרים אף אם היא מלאכה שאינה צריכה לגופה ומקלקל - מכל מקום במקום מצוה לא גזרו חכמים.
ועוד שאיסור לפתוח פתח הוא משום [מ]תקן כלי כמו שיתבאר בסי' שכ"ח, וכשאינו צריך לפתח זה אין זה תיקון כלל ולא עשה כלום כמו שיתבאר שם: