פרק כג
בגזירת עירין פתגמא ומאמר קדישין - חכמי המשנה ע"ה, ששנו במשנתם: "עשרה שיושבין ועוסקין בתורה שכינה שרויה ביניהם" (אבות ג, ז) - כי זה כל האדם.
ואף גם זאת היתה כל ירידתו בעוה"ז לצורך עליה זו - אשר אין עליה למעלה הימנה.
כי שכינת עוזו אשר בגבהי מרומים, והשמים ושמי השמים לא יכלכלו אימתה - תשכון ותתגדל בתוך בני ישראל. כמ"ש: "כי אני ה' שוכן בתוך בנ"י" - ע"י עסק התורה והמצות בעשרה דוקא. כמ"ש רז"ל: "אתיא תוך תוך כו'". וע"ז נאמר: "בקרבך קדוש" (הושע יא, ט). ואין דבר שבקדושה בפחות מעשרה.
ומשום הכי נמי אצטריך להו לרז"ל למילף מקרא: "מנין שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה כו'?". ואף גם זאת לא מצאו לו סמך מן המקרא אלא לקביעת שכר בלבד ליחיד לפי ערכו, לפי [נ"א ולפי] ערך המרובים - אבל לענין השראת קדושת הקב"ה אין לו ערך אליהם כלל.
כי קביעת שכר, הוא שמאיר ה' לנפש תדרשנו באור תורתו, שהוא מעטה לבושו ממש. ולכן נקראת התורה: "אור", שנאמר: "עוטה אור כשלמה".
והנפש היא בעלת גבול ותכלית בכל כחותיה, לכן גם אור ה' המאיר בה הוא גבולי, מצומצם ומתלבש בתוכה.
וע"כ יתפעל לב מבקשי ה' בשעת התפלה וכיוצא בה, כי בו ישמח לבם ויגיל אף גילת ורנן, ותתענג נפשם בנועם ה' [נ"א על ה'] ואורו, בהגלותו ממעטה לבושו שהיא התורה, ויצא כברק חצו.
וזו היא קביעת שכר התורה הקבועה תמיד בנפש עמלה בה.
אבל ההשראה, היא הארה עצומה מאור ה' המאיר בה בלי גבול ותכלית, ואינו יכול להתלבש בנפש גבולית, כ"א מקיף עליה מלמעלה מראשה ועד רגלה.
כמו שאמרו חז"ל: "אכל בי עשרה שכינתא שריא", כלומר עליהם מלמעלה. כמ"ש: "ויהי נועם ה' עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו", כלומר: כי נועם ה' אשר הופיע במעשה ידינו בעסק התורה והמצות, דאורייתא וקוב"ה כולא חד, יתכונן וישרה עלינו מלמעלה.
להיותו בלי גבול ותכלית ואינו מתלבש בנפשנו ושכלנו, וע"כ אין אנו משיגים בשכלנו הנעימות והעריבות מנועם ה' וזיו השכינה בלי גבול ותכלית אשר מתכונן ושורה עלינו במעשה ידינו בתורה ומצות ברבים דוקא.
וע"ז ארז"ל: "שכר מצוה בהאי עלמא ליכא". כי אי אפשר לעולם להשיגו כי אם בהתפשטות הנפש מהגוף.
ואף גם זאת על דרך החסד. כמ"ש: "ולך ה' חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו".
וכמו שארז"ל: שהקב"ה נותן כח בצדיקים כו', משא"כ במלאכים.
כמו ששמעתי מרבותי, כי אילו נמצא מלאך אחד עומד במעמד עשרה מישראל ביחד, אף שאינם מדברים בדברי תורה, תפול עליו אימתה ופחד בלי גבול ותכלית, משכינתא דשריא עלייהו, עד שהיה מתבטל ממציאותו לגמרי.
וע"כ רע בעיני המעשה אשר נעשה תחת השמש בכלל, ובפרט בין אחיי ורעיי הנגשים אל ה', הגשה זו תפלה, ואחר התפלה או לפניה נעשה מושב לצים ר"ל.
כמו שארז"ל, "שנים שיושבין ואין ביניהם ד"ת כו'".
ואם נעשה מושב לצים בעשרה דשכינתא שריא עלייהו, אין לך עלבונא וקלנא דשכינתא גדול מזה רחמנא ליצלן.
ואם אמרו רז"ל על העובר עבירה בסתר, שדוחק רגלי השכינה ח"ו, העובר עבירה ברבים, דוחק כל שיעור קומה של יוצר בראשית כביכול.
כמ"ש רז"ל "אין אני והוא וכו'". אלא שמלך אסור ברהטים כו'. אבל ווי למאן דדחקין לשכינתא כד יוקים לה קודשא ב"ה ויימא לה התנערי מעפר קומי וגו'.
ועל תלת מילין מתעכבי ישראל בגלותא, על דדחקין לשכינתא, ועל דעבדין קלנא בשכינתא וכו', כמ"ש בזוה"ק.
על כן אהוביי אחיי ורעיי אל נא תרעו הרעה הגדולה הזאת, ותנו כבוד לה' אלהיכם בטרם יחשך, דהיינו בין מנחה למעריב כל ימות החול - ללמוד בעשרה פנימיות התורה, שהיא אגדה שבס' ע"י, שרוב סודות התורה גנוזין בה, ומכפרת עונותיו של אדם, כמבואר בכהאריז"ל.
והנגלות שבה, הן דרכי ה' שילך בהם האדם, וישית עצות בנפשו במילי דשמיא ובמילי דעלמא, וכידוע לכל חכמי לב.
וגם ללמוד מעט בשו"ע או"ח, הלכות הצריכות לכל אדם.
וע"ז ארז"ל, "כל השונה הלכות בכל יום כו'", שהן הלכות ברורות ופסוקות הלכה למעשה, כמבואר בפרש"י ז"ל שם.
ובשבת קדש בעלות המנחה יעסקו בהל' שבת - כי הלכתא רבתא לשבתא, ובקל יכול האדם ליכשל בה ח"ו, אפילו באיסור כרת וסקילה מחסרון ידיעה, ושגגת תלמוד עולה זדון ח"ו.
ואצ"ל באיסורי דברי סופרים, שרבו כמו רבו למעלה, ובפרט באיסורי מוקצה דשכיחי טובא, וחמורים ד"ס יותר מד"ת.
כמ"ש רז"ל: שכל העובר על דברי חכמים אפילו באיסור קל של דבריהם, כמו האוכל קודם תפלת ערבית וכה"ג - חייב מיתה כעובר על חמורות שבתורה.
וכל יחיד אל יפרוש עצמו מן הציבור, אפילו ללמוד ענין אחר, כ"א בדבר שהציבור עסוקין בו. ואצ"ל שלא יצא החוצה, אם לא יהיו עשרה מבלעדו.
ועליו אני קורא הפסוק, "ועוזבי ה' יכלו כו'", כמשארז"ל על כל דבר שבקדושה.
כי אין קדושה כקדושת התורה, דאורייתא וקוב"ה כולא חד. וכל הפורש מן הציבור כו'.
ושומע לי ישכון בטח, ובימיו ובימינו תושע יהודה, וירושלים תשכון לבטח, אמן כן יהי רצון: