ז
וצדקה כנחל איתן (בעמוס סוף סי' ה').
פי', כמו שנחל איתן הוא המשכה הנמשכת מבחי' איתן, שהיא בחי' נקודה בהיכלא ותרין ריעין וכו'.
ואותיות איתן משמשות לעתיד.
פי', אנא עתיד לאתגליא. כמ"ש "הנה ישכיל עבדי וגו'". והיינו, שיתגלה אז אור א"ס ב"ה ויחודו ית', תוך פנימיות נקודת הלב, ע"י המשכת נחל איתן, הוא הארת חכמה עילאה, שיאיר בפנימיות הלב. ליבטל ביחודו ית' בתכלית מעומקא דלבא, אחרי הסרת הערלה מתאוות הגשמיות וכו'.
והנה עתה בגלות החל הזה, יש ג"כ עצה יעוצה, להאיר קצת אור ה' מבחי' איתן לתוך נקודה פנימיות הלב, כעין לעתיד.
והיינו ע"י שמעורר על ניצוץ אלקות שבנפשו בחי' רחמים רבים העליונים.
כי באמת, כל זמן שאין האדם זוכה שיתגלה אור ה' מבחי' איתן בנקודת פנימית לבבו, ליבטל ביחודו ית' מעומקא דלבא עד כלות הנפש ממש, אזי באמת יש רחמנות גדולה על הניצוץ שבנפשו.
כי הניצוץ נמשך מבחי' חכמה עילאה ממש, וכשאינו יכול להאיר מבחינתו לתוך פנימיות הלב ששם מקום גילוי הארה זו, ה"ז בבחי' גלות ממש.
וע"י רחמים רבים העליונים יוצא מהגלות והשביה, ומאיר לתוך נקודה פנימיות הלב, בחי' אהבה רבה זו. כנודע ממ"ש "ליעקב אשר פדה את אברהם". וכמ"ש בלק"א פמ"ה.
ומודעת זאת, כי אתערותא דלעילא באתעדל"ת דוקא תליא מלתא. דהיינו ע"י התעוררות רחמים רבים בלב רחמנים וג"ח, להשפיע למטה השפעה גשמיות זהב וכסף וכו'. ולכן, פעולת הצדקה היא פעולת נחל איתן ממש.
והנה מודעת זאת מ"ש, "כי עור בעד עור וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו" האלקית, להאירה באור החיים א"ס ב"ה: