והנה נודע לי"ח, כי: "דבר ה'" נק' בשם "שכינה" בלשון רז"ל, ו"אימא תתאה" ו"מטרוניתא" בלשון הזהר. ובפרט בר"פ וארא - לפי ששוכן ומתלבש בנבראים להחיותם.
ובלשון המקובלים נק' בשם: "מלכות" ע"ש "דבר מלך שלטון" - כי המלך מנהיג מלכותו בדיבורו. ועוד טעמים אחרים ידועים לי"ח.
ומודעת זאת, כי יש בחי' ומדריגת מל' דאצילות ובחי' מל' דבריאה וכו'.
ופי' מל' דאצילות: הוא דבר ה' המחי' ומהוה נשמות הגדולות, שהן מבחי' אצילות.
כמו נשמת אדה"ר, שנא' בו: "ויפח באפיו כו'". וכמו נשמות האבות והנביאים וכיוצא בהן.
(שהיו מרכבה לה' ממש, ובטלים ממש במציאות אליו.
כמארז"ל: "שכינה מדברת מתוך גרונו" של משה.
וכן כל הנביאים ובעלי רוה"ק, היה קול ודבור העליון מתלבש בקולם ודבורם ממש, כמ"ש האריז"ל)
ומל' דבריאה: הוא דבר ה' המחיה ומהוה הנשמות והמלאכי' שבעולם הבריאה, שאין מעלתם כמעלת האצי' וכו'.
ומלכות דעשיה: הוא דבר ה' המחיה ומהוה את עוה"ז בכללו עד יסוד העפר והמים אשר מתחת לארץ.