ביאור על הנ"ל:
איתא בזוה"ק: "דצדיקא דאתפטר אשתכח בכלהו עלמין יתיר מבחיוהי כו'". וצריך להבין: תינח בעולמות עליונים אשתכח יתיר בעלותו שמה, אבל בעוה"ז איך אשתכח יתיר?
וי"ל ע"ד מה שקבלתי על מאמר חז"ל: "דשבק חיים לכל חי". כנודע שחיי הצדיק אינם חיים בשרים, כ"א חיים רוחניים, שהם אמונה ויראה ואהבה.
כי באמונה כתיב: "וצדיק באמונתו יחיה". וביראה כתיב: "ויראת ה' לחיים". ובאהבה כתיב: "רודף צדקה וחסד ימצא חיים וחסד" - הוא אהבה.
ושלשה מדות אלו הם בכל עולם ועולם עד רום המעלות, הכל לפי ערך בחי' מעלות העולמות זע"ז בדרך עילה ועלול כנודע.