כי בגוף הגשמי והדומם ממש, כאבנים ועפר, ההארה היא בבחי' צמצום גדול אשר אין כמוהו. והחיות שבו מועטת כל כך, עד שאין בו אפי' כח הצומח.
ובצומח, ההארה אינה בצמצום גדול כל כך.
ודרך כלל נחלקות לארבע מדרגות: דומם, צומח, חי, מדבר. כנגד ד' אותיות שם הוי"ה ב"ה, שממנו מושפעים.
וכמו שאין ערך ודמיון ההארה והמשכת החיו' שבדומם וצומח, לההארה והמשכת החיות המלובשת בחי ומדבר, אף שבכולן אור אחד שוה בבחי' הסתר פנים ומלובש בלבוש אחד בכולן, שהוא לבוש נוגה.
כך אין ערך ודמיון כלל בין הארת והמשכת אור א"ס ב"ה, שהוא פנימיות רצונו ית' בלי הסתר פנים ולבוש כלל, המאירה ומלובשת במצות מעשיות ממש. וכן במצות התלויות בדבור וביטוי שפתים בלי כוונה שהוא נחשב כמעשה ממש כנ"ל.
לגבי ההארה והמשכת אור א"ס ב"ה המאירה ומלובשת בכוונת המצות מעשיות, שהאדם מתכוין בעשייתן, כדי לדבקה בו ית' ע"י קיום רצונו, שהוא ורצונו אחד.
וכן בכוונת התפלה, וק"ש וברכותיה, ושאר ברכות - שבכוונתו בהן מדבק מחשבתו ושכלו בו ית'.