והנה פרטיות הצמצומים, איך ומה? אין כאן מקום ביאורם.
אך דרך כלל הן, הם בחינת הסתר והעלם המשכת האור והחיות.
שלא יאיר ויומשך לתחתונים בבחינת גילוי, להתלבש ולהשפיע בהן, ולהחיותם להיות יש מאין.
כי אם מעט מזער אור וחיות, בכדי שיהיו בבחינת גבול ותכלית, שהיא הארה מועטת מאד.
וממש כלא חשיבי, לגבי בחינת הארה בלי גבול ותכלית, ואין ביניהם ערך ויחס כלל.
כנודע פירוש מלת "ערך" במספרים.
שאחד במספר, יש לו ערך, לגבי מספר אלף אלפים. שהוא חלק אחד, מני אלף אלפים.
אבל לגבי דבר שהוא בבחינת בלי גבול ומספר כלל, אין כנגדו שום ערך במספרים.
שאפילו אלף אלפי אלפים וריבוא רבבות, אינן אפילו כערך מספר אחד לגבי אלף אלפי אלפים ורבוא רבבות.
אלא כלא ממש חשיבי.
וככה ממש, היא בחינת ההארה מועטת זו, המתלבשת בעולמות עליונים ותחתונים, להשפיע בהם להחיותם, לגבי ערך אור הגנוז ונעלם, שהוא בבחינת אין סוף.
ואינו מתלבש ומשפיע בעולמות בבחי' גילוי להחיותם, אלא מקיף עליהם מלמעלה, ונקרא סובב כל עלמין.
ואין הפירוש, סובב ומקיף מלמעלה, בבחינת מקום חס ושלום.
כי לא שייך כלל בחי' מקום ברוחניות.
אלא רצונו לומר, סובב ומקיף מלמעלה, לענין בחי' גילוי השפעה.
כי ההשפעה שהוא בבחי' גילוי בעולמות, נקראת בשם הלבשה, שמתלבשת בעולמות.
כי הם מלבישים ומשיגים ההשפעה שמקבלים.
מה שאין כן ההשפעה שאינה בבחי' גילוי, אלא בהסתר והעלם, ואין העולמות משיגים אותה, אינה נקראת מתלבשת, אלא מקפת וסובבת.
הלכך מאחר שהעולמות הם בבחי' גבול ותכלית, נמצא שאין השפעת אור אין סוף מתלבש ומתגלה בהם בבחינת גילוי.
רק מעט מזער, הארה מועטת מצומצמת מאד מאד.
והיא רק כדי להחיותם בבחי' גבול ותכלית.
אבל עיקר האור בלי צמצום כל כך, נקרא מקיף וסובב.
מאחר שאין השפעתו מתגלית בתוכם.
מאחר שהם בבחי' גבול ותכלית.