ולכן הוצרך הכתוב להזהיר, "וידעת היום והשבות אל לבבך וגו'".
שלא תעלה על דעתך, שהשמים וכל צבאם והארץ ומלואה, הם דבר נפרד בפני עצמו.
והקדוש ברוך הוא ממלא כל העולם, כהתלבשות הנשמה בגוף.
ומשפיע כח הצומח בארץ, וכח התנועה בגלגלים, ומניעם ומנהיגם כרצונו, כמו שהנשמה מניעה את הגוף ומנהיגתו כרצונה.
אך באמת אין המשל דומה לנמשל כלל.
כי הנשמה והגוף הם באמת נפרדים זה מזה בשרשם, כי אין התהוות שרש הגוף ועצמותו מנשמתו אלא מטפות אביו ואמו.
וגם אחרי כן, אין גידולו מנשמתו לבדה, אלא על ידי אכילת ושתיית אמו כל תשעה חדשים, ואחר כך על ידי אכילתו ושתייתו בעצמו.
מה שאין כן השמים והארץ, שכל עצמותם ומהותם נתהוה מאין ואפס המוחלט, רק בדבר ה' ורוח פיו ית'.
וגם עדיין, נצב דבר ה' לעולם, ושופע בהם תמיד בכל רגע, ומהוה אותם תמיד מאין ליש, כהתהוות האור מהשמש בתוך גוף כדור השמש עצמו דרך משל.
ואם כן הם בטלים באמת במציאות לגמרי, לגבי דבר ה' ורוח פיו ית' המיוחדים במהותו ועצמותו ית', כמו שיתבאר לקמן, כביטול אור השמש בשמש.
רק שהן הן גבורותיו, במדת הגבורה והצמצום להסתיר ולהעלים החיות השופע בהם, שיהיו נראים השמים והארץ וכל צבאם כאילו הם דבר בפני עצמו.
אך אין הצמצום וההסתר אלא לתחתונים, אבל לגבי הקדוש ברוך הוא, כולא קמיה כלא ממש חשיבי, כאור השמש בשמש.
ואין מדת הגבורה מסתרת חס ושלום לפניו יתברך, כי איננה דבר בפני עצמו, אלא "ה' הוא האלהים":