פרק ז
ובזה יובן מ"ש בזהר הקדוש: דפסוק "שמע ישראל" הוא יחודא עילאה, ו"ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" הוא יחודא תתאה.
כי "ועד" הוא "אחד" בחלופי אתוון.
כי הנה סיבת וטעם הצמצום וההסתר הזה, שהסתיר והעלים הקדוש ברוך הוא את החיות של העולם, כדי שיהיה העולם נראה דבר נפרד בפני עצמו.
הנה הוא ידוע לכל, כי תכלית בריאת העולם הוא בשביל התגלות מלכותו יתברך.
ד"אין מלך בלא עם".
פי', "עם", מלשון עוממות, שהם דברים נפרדים וזרים ורחוקים ממעלת המלך.
כי אילו אפילו היו לו בנים רבים מאד, לא שייך שם מלוכה עליהם, וכן אפילו על שרים לבדם.
רק "ברוב עם" דווקא, "הדרת מלך".
ושם המורה על מדת מלכותו יתברך, הוא שם אדנות, כי הוא אדון כל הארץ.
ונמצא כי מדה זו ושם זה, הן המהוין ומקיימין העולם להיות עולם כמות שהוא עכשיו, יש גמור ודבר נפרד בפני עצמו, ואינו בטל במציאות ממש.
כי בהסתלקות מדה זו ושם זה ח"ו, היה העולם חוזר למקורו בדבר ה' ורוח פיו ית', ובטל שם במציאות ממש, ולא היה שם עולם עליו כלל.