פרק ט
אבל לגבי הקדוש ברוך הוא, מדרגת החכמה שהיא תחלת מחשבה וראשיתה, היא סוף מעשה אצלו.
דהיינו, שנחשבת כאילו היא בחי' ומדרגת עשייה לגבי הקדוש ב"ה, כדכתיב "כולם בחכמה עשית".
והיינו לומר, שכערך החיות שבעשיה גופנית וגשמיית, לערך חיות החכמה שהיא ראשית ומקור החיות באדם וכל הברואים גשמיים.
שהוא כאין לגבי חיות שבאותיות הדבור.
שהוא כאין לגבי החיות שבאותיות המחשבה.
שהוא כאין לגבי חיות ומעלת המדות, שמהן נמשכה מחשבה זו.
שהוא כאין לגבי חיות ומעלת ומדרגת החכמה בינה ודעת, מקור המדות.
כן ממש ערך מדרגת ומעלת החכמה שהיא ראשית ומקור החיות שבכל העולמות, לגבי הקדוש ב"ה בכבודו ובעצמו, המרומם והמתנשא ריבוא רבבות מדרגות רוממות.
יותר מרוממות מדרגת החכמה על בחי' חיות שבעשייה.
שהיא רוממות חמש מדרגות לבד, שהן מדרגות בחי' עשייה ודבור ומחשבה ומדות ושכל.
אבל הקדוש ב"ה, רם ומתנשא ממדרגת החכמה רבבות מדרגות כאלו עד אין קץ.