ואף מי שלא עבר על עון כרת, וגם לא על עון מיתה בידי שמים, שהוא הוצאת ז"ל וכה"ג, אלא שאר עבירות קלות.
אעפ"כ מאחר שהן פוגמים בנשמה ונפש האלקית, וכמשל פגימת ופסיקת חבלים דקים כנ"ל.
הרי בריבוי החטאים יכול להיות פגם כמו בלאו אחד שיש בו כרת או מיתה.
ואפי' בכפילת חטא אחד פעמים רבות מאד.
כמו שהמשיל הנביא החטאים לענן המאפיל אור השמש.
כמ"ש: "מחיתי כעב פשעיך". - הם עבירות חמורות [המבדילים] בין פנימית השפעת שם הוי' ב"ה לנפש האלקית. כהבדלת ענן עב וחשוך המבדיל בין השמש לארץ ולדרים עליה עד"מ.
"וכענן חטאתיך" - הן עבירות קלות, שאדם דש בעקביו, המבדילים כהבדלת ענן קל וקלוש, עד"מ.
והנה כמו שבמשל הזה, אם משים אדם נגד אור השמש בחלון מחיצות קלות וקלושות לרוב מאד, הן מאפילות כמו מחיצה אחת עבה ויותר. וככה ממש הוא בנמשל, בכל עונות שאדם דש בעקביו.
ומכ"ש המפורסמות מדברי רז"ל, שהן ממש כע"ז וג"ע וש"ד. כמו העלמת עין מן הצדקה. כמ"ש "השמר לך פן יהי' דבר עם לבבך בליעל כו'". ובליעל היא עע"א וכו'.
והמספר בגנות חבירו, היא לה"ר, השקולה כע"ז וג"ע וש"ד. ו"כל הכועס, כאלו עע"ז". וכן מי שיש בו גסות הרוח. וכהנה רבות בגמרא. ות"ת כנגד כולן. כמארז"ל, "ויתר הקב"ה על ע"ז וכו'".
ולכן סידרו בק"ש שעל המטה, לקבל עליו ד' מיתות ב"ד וכו'. מלבד שעפ"י הסוד, כל הפוגם באות יו"ד של שם הוי', כאילו נתחייב סקילה. והפוגם באות ה"א, כאילו נתחייב שריפה. ובאות וי"ו, כאילו נתחייב הרג. ובאות ה"א אחרונה, כאילו נתחייב חנק.
והמבטל ק"ש, פוגם באות יו"ד. ותפילין, באות ה"א. וציצית, באות וי"ו. ותפלה, באות ה"א וכו'. ומזה יכול המשכיל ללמוד, לשאר עונות וחטאי'. וביטול תורה כנגד כולן: