שיראי דמלכא".
כפיתו תרין ארזי בחבלא.
אסור חד כרעיה לחד ארזא, וחד כרעיה לחד ארזא, ושרו לחבלא עד דאצטליק רישיה.
אזל כל חד וחד, וקם אדוכתיה, ואצטליק, ונפל בתרין.
שאל בן דמא, בן אחותו של ר' ישמעאל, את ר' ישמעאל, "ראיתי שני לחיי שנשרו".
אמר, "שני גדודי רומי יעצו עליך רעה, ומתו".
אמר ליה בר קפרא לרבי, "ראיתי חוטמי שנשר".
אמר ליה, "חרון אף נסתלק ממך".
אמר ליה, "ראיתי שני ידי שנחתכו".
אמר ליה, "לא תצטרך למעשה ידיך".
אמר ליה, "ראיתי ב' רגלי שנקטעו".
אמר ליה, "על סוס אתה רוכב".
"חזאי דאמרי לי, 'באדר מיתת, וניסן לא חזית'".
אמר ליה, "באדרותא מיתת, ולא אתית לידי נסיון".
אמר ליה ההוא {מינא} לר' ישמעאל, "ראיתי שאני משקה שמן לזיתים".
אמר ליה, "בא על אמו".
אמר ליה, "חזאי דקטיף לי כוכבא".
אמר ליה, "בר ישראל גנבת".
אמר ליה, "חזאי דבלעתי לכוכבא".
אמר ליה, "בר ישראל זבנתיה, ואכלת לדמיה".
אמר ליה, "חזאי עיני דנשקן אהדדי".
אמר ליה, "בא על אחותו".
אמר ליה, "חזאי דנשקי סיהרא".
אמר ליה, "בא על אשת ישראל".
אמר ליה," חזאי דדריכנא בטונא דאסא".
אמר ליה, "בא על נערה המאורסה".
אמר ליה, "חזאי טונא מעילאי, והוא מתתאי".
אמר ליה, "משכבך הפוך".
אמר ליה, "חזאי עורבי דהדרי לפורייה".
אמר ליה, "אשתך זנתה מאנשים הרבה".
אמר ליה, "חזאי יוני דהדרי לפורייה".
אמר ליה, "נשים הרבה טמאת".
אמר ליה, "חזאי דנקיט תרי יוני, ופרחן".
אמר ליה, "תרתי נשי נסבת, ופטרתינון בלא גט".
אמר ליה, "חזאי דקליפנא ביעי".
אמר ליה, "שכבי קא משלחת".
אמר ליה, "כולהו איתנהו בי, בר מהא, דליתיה".
אדהכי והכי, אתיא האי איתתא, ואמרה ליה, "האי גלימא דמכסא, דגברא פלוני הוא דמית, ואשלחתיה".
אמר ליה, "חזאי דאמרי לי, 'שבק לך אבוך נכסי בקפודקיא'".
אמר ליה, "אית לך נכסי בקפודקיא?".
אמר ליה, "לאו?"
"אזל אבוך לקפודקיא?"
אמר ליה, "לאו".
אם כן, "קפא", כשורא.
"דיקא", עשרה.
זיל חזי קפא דריש עשרה, שהיא מלאה זוזי.
אזל, אשכח שהיא מלאה זוזי.
אמר רבי חנינא, הרואה באר בחלום, רואה שלום.
שנאמר (בראשית כו, יט) "ויחפרו עבדי יצחק בנחל, וימצאו שם באר מים חיים".
ר' נתן אומר, מצא תורה.
שנאמר (משלי ח, לה) "כי מוצאי, מצא חיים".
וכתיב הכא, "באר מים חיים".
רבא אמר, חיים ממש.
אמר רבי חנן, שלש שלומות הן: נהר, צפור, וקדרה.
נהר דכתיב, (ישעיהו סו, יב) "הנני נוטה אליה כנהר שלום".
צפור, דכתיב (ישעיהו לא, ה) "כצפרים עפות, כן יגן ה' צבאות וגו'".
קדרה, דכתיב (ישעיהו כו, יב) "ה' תשפות שלום לנו".
אמר ר' חנינא, ובקדרה שאין בה בשר שנינו.
(מיכה ג, ג) "ופרשו כאשר בסיר, וכבשר בתוך קלחת".
אמר ר' יהושע בן לוי, הרואה נהר בחלום, ישכים ויאמר, (ישעיהו סו,ב) "הנני נוטה אליה כנהר שלום", קודם שיקדמנו פסוק אחר, (ישעיהו נט, י) "כי יבא כנהר צר".
הרואה צפור בחלום ישכים ויאמר (ישעיהו לא, ה) "כצפרים עפות כן יגן וגו'", קודם שיקדמנו פסוק אחר (משלי כז, ח) "כצפור נודדת מן קנה וגו'".
הרואה קדרה בחלום, ישכים ויאמר, (ישעיה כו, יב) "ה' תשפות שלום לנו", קודם שיקדמנו פסוק אחר (יחזקאל כד, ג) "שפות הסיר שפות".
הרואה ענבים בחלום, ישכים ויאמר (הושע ט, י) "כענבים במדבר", קודם שיקדמנו פסוק אחר (דברים לב, לב) "ענבימו ענבי רוש".
הרואה הר בחלום, ישכים ויאמר, (ישעיהו נב, ז) "מה נאוו על ההרים רגלי מבשר", קודם שיקדמנו פסוק אחר (ירמיהו ט, ט) "על ההרים אשא בכי ונהי".
הרואה שופר בחלום, ישכים ויאמר (ישעיהו כז, יג) "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול", קודם שיקדמנו פסוק אחר (הושע ה, ח) "תקעו שופר בגבעה".
הרואה כלב בחלום, ישכים ויאמר (שמות יא, ז) "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו", קודם שיקדמנו פסוק אחר (ישעיהו נו, יא) "והכלבים עזי נפש".
הרואה ארי בחלום, ישכים ויאמר (עמוס ג,ח) "אריה שאג, מי לא יירא" קודם שיקדמנו פסוק אחר, (ירמיהו ד, ז) "עלה אריה מסבכו".
הרואה תגלחת בחלום, ישכים ויאמר (בראשית מא, יד) "ויגלח ויחלף שמלותיו", קודם שיקדמנו פסוק אחר (שופטים טז, יז) "אם גלחתי וסר ממני כחי".
הרואה באר בחלום, ישכים ויאמר (שיר השירים ד, טו) "באר מים חיים", קודם שיקדמנו פסוק אחר (ירמיהו ו, ז) "כהקיר ביר מימיה".
הרואה קנה בחלום, ישכים ויאמר (ישעיהו מב, ג) "קנה רצוץ לא ישבר", קודם שיקדמנו פסוק אחר (מלכים ב יח, ) "הנה בטחת לך על משענת הקנה הרצוץ".
תנו רבנן, "הרואה קנה בחלום, יצפה לחכמה.
שנאמר (משלי ד, ז) "קנה חכמה".
קנים, יצפה לבינה.
שנאמר (משלי ד, ז) "ובכל קנינך קנה בינה".
אמר רבי זירא, קרא, קורא, קירא, קניא, כולהו מעלו לחלמא.
תניא, "אין מראין דלועין אלא למי שהוא ירא שמים בכל כחו".
הרואה שור בחלום, ישכים ויאמר (דברים לג, יז) "בכור שורו הדר לו", קודם שיקדמנו פסוק אחר (שמות כא, כח) "כי יגח שור את איש".
תנו רבנן "חמשה דברים נאמרו בשור:
האוכל מבשרו, מתעשר.
נגחו, הויין ליה בנים שמנגחים בתורה.
נשכו, יסורין באים עליו.
בעטו, דרך רחוקה נזדמנה לו.
רכבו, עולה לגדולה".
והתניא, "רכבו, מת"?
לא קשיא.
הא דרכיב הוא לתורא, הא דרכיב תורא לדידיה.
הרואה חמור בחלום, יצפה לישועה.
שנאמר (זכריה ט, ט) "הנה מלכך יבא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורוכב על חמור".
הרואה חתול בחלום, באתרא דקרו ליה "שונרא", נעשית לו שירה נאה.
"שינרא", נעשה לו שינוי רע.
הרואה ענבים בחלום:
לבנות:
בין בזמנן בין שלא בזמנן, יפות.
שחורות:
בזמנן, יפות.
שלא בזמנן, רעות.
הרואה סוס לבן בחלום, בין בנחת בין ברדוף, יפה לו.
אדום:
בנחת, יפה.
ברדוף, קשה.
הרואה ישמעאל בחלום, תפלתו נשמעת.
ודוקא ישמעאל בן אברהם, אבל טייעא בעלמא לא.
הרואה גמל בחלום, מיתה נקנסה לו מן השמים, והצילוהו ממנה.
אמר רבי חמא ברבי חנינא מאי קראה?
(בראשית מו, ד) "ואנכי ארד עמך מצרימה, ואנכי אעלך גם עלה".
רב נחמן בר יצחק אמר, מהכא, (שמואל ב יב, יג) "גם ה' העביר חטאתך, לא תמות".
הרואה פינחס בחלום, פלא נעשה לו.
הרואה פיל בחלום, פלאות נעשו לו.
פילים, פלאי פלאות נעשו לו.
והתניא, "כל מיני חיות יפין לחלום, חוץ מן הפיל ומן הקוף".
לא קשיא.