ושימש תלמידי חכמים הרבה, מפני מה מת בחצי ימיו?!'
ולא היה אדם מחזירה דבר.
פעם אחת נתארחתי אצלה, והיתה מסיחה כל אותו מאורע.
ואמרתי לה, 'בתי בימי נדותך מה הוא אצלך?'
אמרה לי, 'חס ושלום, אפי' באצבע קטנה לא נגע [בי]'.
'בימי לבוניך מהו אצלך?'
'אכל עמי, ושתה עמי, וישן עמי בקירוב בשר, ולא עלתה דעתו על דבר אחר'.
ואמרתי לה, 'ברוך המקום שהרגו. שלא נשא פנים לתורה.
שהרי אמרה תורה (ויקרא יא) 'ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב''".
כי אתא רב דימי אמר, מטה חדא הואי.
במערבא אמרי, אמר רב יצחק בר יוסף, סינר מפסיק בינו לבינה:
משנה
ואלו מן ההלכות שאמרו בעליית חנניה בן חזקיה בן גרון, שעלו לבקרו.
נמנו ורבו ב"ש על ב"ה.
וי"ח דברים גזרו בו ביום:
גמרא
א"ל אביי לרב יוסף, "אלו" תנן, או "ואלו" תנן?
ואלו תנן, הני דאמרן.
או אלו תנן, דבעינן למימר קמן?
תא שמע, "אין פולין לאור הנר, ואין קורין לאור הנר, ואלו מן ההלכות שאמרו בעליית חנניה בן חזקיה בן גרון".
ש"מ, "ואלו" תנן.
ש"מ:
ת"ר, "מי כתב מגילת תענית?
אמרו, חנניה בן חזקיה וסיעתו.
שהיו מחבבין את הצרות.
אמר רשב"ג, אף אנו מחבבין את הצרות, אבל מה נעשה, שאם באנו לכתוב, אין אנו מספיקין.
ד"א, אין שוטה נפגע.
ד"א, אין בשר המת מרגיש באיזמל.
איני?
והאמר רב יצחק, "קשה רימה למת כמחט בבשר החי. שנא' (איוב יד) 'אך בשרו עליו יכאב, ונפשו עליו תאבל'"?
אימא, "אין בשר המת שבחי, מרגיש באיזמל"
אמר רב יהודה אמר רב, ברם זכור אותו האיש לטוב, וחנניה בן חזקיה שמו, שאלמלא הוא, נגנז ספר יחזקאל.
שהיו דבריו סותרין דברי תורה.
מה עשה?
העלו לו ג' מאות גרבי שמן. וישב בעלייה ודרשן:
ושמנה עשר דבר גזרו:
מאי נינהו שמנה עשר דבר?
דתנן, "אלו פוסלין את התרומה.
האוכל, אוכל ראשון.
והאוכל, אוכל שני.
והשותה, משקין טמאין.
והבא ראשו ורובו במים שאובין.
וטהור שנפלו על ראשו ורובו, שלשה לוגין מים שאובין.
והספר.
והידים.
והטבול יום.
והאוכלים והכלים שנטמאו במשקין".
מאן תנא, האוכל אוכל ראשון והאוכל אוכל שני מפסל פסלי, טמויי
ושימש תלמידי חכמים - להסבירו סתומות המשנה וטעמיה והוא הנקרא תלמוד:
נדותיך - כל שבעה של ראייה ראשונה:
ליבוניך - כגון זבה שסופרת שבעה נקיים משפסקה וצריכה להיות לובשת לבנים לבדיקה שמא תראה ותסתור ספירתה:
בנדת טומאתה - ועד שתבא במים לטבילה היא בנדתה דמרבינן מתהיה בנדתה בהוייתה תהא עד שתבא במים בתורת כהנים:
מטה חדא הואי - רחבה ולא קירוב בשר הואי וסבר דשרי בהכי:
סינר - פורציינ"ט (חגורה) שהיא חוגרת בו ומגיע ממתנים ולמטה:
מתני' ונמנו ורבו - באו למנין ונמצאו של ב"ש מרובין: גמ' ה"ג ואלו תנן הני דאמרן או דלמא אלו תנן הני דבעינן למימר קמן. ואלו קאי אדלעיל לא יפלה את כליו ולא יקרא לאור הנר ואלו מן ההלכות כו' או דילמא אלו תנן וקאי לקמן אאין שורין דיו:
ת"ש - דאתרתי קמייתי קאי אבל אינך לאו משמונה עשר דבר נינהו ולקמן בגמרא מפרש להו:
מגילת תענית - לפי ששאר כל משנה וברייתא לא היו כתובין דאסור לכתבם וזו נכתבה לזכרון לדעת ימים האסורין בתענית לכך נקרא מגלה שכתוב במגלת ספר:
מחבבין את הצרות - שנגאלין מהן והנס חביב עליהן להזכירו לשבחו של הקב"ה הוא וכותבין ימי הנס לעשותן יום טוב כגון אלין יומין דלא להתענאה בהון כו':
אין אנו מספיקין - לפי שהן תדירות. ל"א אין אנו מספיקין מלעשות י"ט בכל יום:
אין שוטה נפגע - אין פגע רע בא עליו כלומר אינו מכיר בפגעיו כך כמה נסים באים לנו ואין אנו מכירין בהן:
בשר מת שבחי - הגדל באדם החי מחמת מכה או מחמת כויה אינו מרגיש באיזמל כשחותכין אותו:
דברי תורה - כגון נבילה וטרפה וגו' לא יאכלו הכהנים הא ישראל אוכלים וכגון וכן תעשה בשבעה בחודש היכן נרמז קרבן זה בתורה:
גרבי - למאור ולמזונות:
דרשן - כדדרשינן להני קראי במנחות (דף מה.) דמשום דאשתרי מליקה בחטאת העוף גבייהו הוצרך להזהירם על מליקת חולין שהיא נבילה:
האוכל אוכל ראשון - מן התורה אין אוכל מטמא אדם האוכלו חוץ מנבלת עוף טהור אבל נבלת בהמה לא כדאמר במסכת נדה (פ"ה דמ"ב:) מי שאין לו טומאה אלא באכילתה יצתה זו שיש לה טומאה קודם שיאכלנה וכ"ש אוכל ראשון שאינו אב הטומאה אבל הן גזרו באותו היום כדמפרש טעמא לקמן בכולהו ושיעורן לפסול את הגויה בחצי פרס בפרק יום הכפורים (יומא ד' פ:) והתם נמי אמר הנח לטומאת גויה דלאו דאורייתא ומצאתי בספר ערוך משונה טומאה זו מטומאה דאורייתא דסגי לה בטבילה לתרומה דלא בעיא הערב שמש דתניא בספרי אין האוכל אוכלים טמאין ולא השותה משקין טמאין טמא טומאת ערב:
והבא - לאחר שטבל מטומאתו במים שאובין בו ביום:
וטהור - גמור שנפלו על ראשו כו':
והספר - כל כתבי הקודש תורה נביאים וכתובים פוסלין תרומה במגען:
והידים - סתמן קודם נטילתן:
וטבול יום - ולקמן פריך טבול יום מדאורייתא הוא:
והאוכלין והכלים שנטמאו במשקין - לקמן בעי לה:
מאן תנא - מי הוא האומר כן:
פסלי - את התרומה ואותה תרומה לא תפסול אחרת שוב במגעה: