לא מטמו.
אמר רבה בר בר חנה: ר' יהושע היא.
דתנן. ר' אליעזר אומר: האוכל אוכל ראשון - ראשון. ואוכל אוכל שני - שני. אוכל שלישי - שלישי.
ר' יהושע אומר: האוכל אוכל ראשון ואוכל שני - שני. שלישי - שני לקודש ואין שני לתרומה.
בחולין שנעשו על טהרת תרומה.
אוכל אוכל ראשון ואוכל אוכל שני מ"ט גזרו ביה רבנן טומאה?
דזימנין דאכיל אוכלין טמאין ושקיל משקין דתרומה ושדי לפומיה ופסיל להו.
שותה משקין טמאין מ"ט גזרו ביה רבנן טומאה?
דזימנין דשתה משקין טמאין ושקיל אוכלין דתרומה ושדי לפומיה ופסיל להו.
היינו הך?
מהו דתימא הא שכיחי והא לא שכיחי - קמ"ל.
והבא ראשו ורובו במים שאובין מ"ט גזרו ביה רבנן טומאה?
א"ר ביבי אמר רב אסי: שבתחלה היו טובלין במי מערות מכונסין וסרוחין, והיו נותנין עליהן מים שאובין, התחילו ועשאום קבע - גזרו עליהם טומאה.
מאי קבע?
אמר אביי: שהיו אומרים: לא אלו מטהרין אלא אלו ואלו מטהרין.
אמר ליה רבא מאי נפקא מינה הא קא טבלי בהנך?
אלא אמר רבא: שהיו אומרים לא אלו מטהרין אלא אלו מטהרין.
וטהור שנפלו על ראשו ורובו שלשה לוגין מים שאובין מ"ט גזרו ביה רבנן טומאה?
דאי לא הא לא קיימא הא.
וספר מ"ט גזרו ביה רבנן טומאה?
אמר רב משרשיא שבתחלה היו מצניעין את אוכלין דתרומה אצל ס"ת ואמרו האי קדש והאי קדש. כיון דקחזו דקאתו לידי פסידא - גזרו ביה רבנן טומאה.
והידים - מפני שהידים עסקניות הן.
תנא: אף ידים הבאות מחמת ספר פוסלות את התרומה - משום דר' פרנך.
דא"ר פרנך א"ר יוחנן: האוחז ס"ת ערום - נקבר ערום.
ערום ס"ד?
אלא א"ר זירא: ערום בלא מצות.
בלא מצות ס"ד?
אלא אימא ערום בלא אותה מצוה.
הי גזור ברישא?
אילימא הא גזור ברישא
לא מטמו - את התרומה להיות שניה והיא תחזור ותפסול אחרים:
האוכל אוכל ראשון - נעשה גופו ראשון ומטמא את התרומה להיות שנייה והיא תחזור ותפסול שלישי:
שני - פוסל ואינו מטמא:
שלישי - אינו פוסל תרומה במגעו אבל הקדשים פוסל ובפ"ב דשחיטת חולין מפרש טעמא דתרוייהו: ר' יהושע אומר האוכל אוכל ראשון הוי שני וכן האוכל אוכל שני הוי שני. והתם מפרש טעמא מצינו שהשני עושה שני ע"י משקין דמשקין אפי' הן שניים נעשין תחלה ועושין מגען שני ואף כאן החמירו בשני לעשות האוכלו כיוצא בו:
שלישי שני לקדש - האוכל אוכל שלישי עושה גופו שני לקדש והתם מפרש טעמא דהאי אוכל שלישי חולין שנעשו על טהרת תרומה הוא וטהרתן טומאה היא אצל הקדש הלכך שמירה דידה לאו שמירה היא לענין קודש וחיישינן באוכל שלישי דידיה דילמא ראשון הוא והאוכלו שני:
בחולין שנעשו על טהרת תרומה - כלומר באיזו חולין אתה מוצא אוכל שלישי בחולין שנעשו על טהרת תרומה דאילו חולין גרידא לא משכחת בהו שלישי:
מאי טעמא גזור - באדם האוכל שיהא טמא:
ופסיל להו - והתורה הזהירה על התרומה לשמרה בטהרה דכתיב (במדבר יח) את משמרת תרומתי לפיכך גזרו באוכל אוכלין טמאין שלא יהא רגיל אצל תרומה:
הא שכיחא - שאדם שותה עם אכילתו:
והא לא שכיחא - שיהא אוכל עם שתייתו:
ה"ג היו טובלין במי מערה סרוחים מכונסין - שיש בה מ' סאה מי גשמים שהם כשרים לכל טמא חוץ מזב לבדו דכתיב ביה מים חיים:
והיו נותנין עליהן - על גופן מים שאובין להעביר סרחון המקוה:
התחילו - הטובלין ועשו השאובין קבע לפיכך גזרו על השאובין טומאה לטמא אדם אחר טבילתו אבל אין מטמא שום אוכל ומשקה אלא אם כן נטמאו בשרץ:
לא אלו - דמקוה לבדה מטהרין אלא אלו ואלו מטהרין דמתוך שהורגלו הכל בכך לא היו יודעין שלהעביר הזוהמא היו השאובין באין אלא לטהר:
מאי נפקא לן מינה - כיון שכולן טובלין תחלה במקוה מאי איכפת לרבנן אם עשאוה הטובלין קבע אחר טבילה:
אלא אלו מטהרין - וחיישינן דילמא אתי לבטולי תורת מקוה וטובלין בשאובין והתורה אמרה אך מעין ובור מקוה מים וגו' (ויקרא יא):
מ"ט - הא לאו לאחר טבילה הוה:
אי לאו - דגזור אף על הטהור לא קיימא גזירה הבא אחר טבילה דאמרי מ"ש האי מהאי:
לידי פסידא - עכברים מצויין אצל אוכלין ומפסידים את הספר אבל בחולין לא הוצרכו לגזור דבלאו הכי נמי לא היו נותנין חול אצל קדש:
עסקניות הן - ונוגעין בבשרו ובמקום טנופת וגנאי לתרומה בכך ונמאס לאוכלין כשנוגע בה בידים מסואבות ורבותינו מפרשים חיישינן שמא נגעו [ידיו] בטומאה [ונטמא] וקשיא לי אם כן ניחוש שמא נגע באב הטומאה ונמצא ראשון ויטמאנה ועוד מאי שנא ידים לחודייהו בכל גופו נגזור לפסול תרומה שמא נגעו ידיו בטומאה ונטמא כל גופו ועוד לא תסגי להו בנטילה אלא בטבילה:
ספר תורה ערום - אלא על ידי מטפחת:
אילימא הא - דסתם ידים גזור ברישא:
הא תו למה לי - הך מי נפקא מכלל סתם ידים:
אלא הא גזור ברישא - דסתם ידים לא גזרו (סמוך) לנטילתן מגע לתרומה: