Enjoying this page?

SHABBOS - 021a – במה מדליקין – פרק שני – שבת, כא ע”א

צורת הדף באתר היברובוקס

למאי נפקא מינה?

למקח וממכר:

למקח וממכר - למאן דמתני למזבן שעוה ליתיב ליה פסולתא דדובשא:

ת"ר: כל אלו שאמרו אין מדליקין בהן בשבת, אבל עושין מהן מדורה.

אבל עושין מהן מדורה - היסק גדול שאחד מבעיר חבירו:

בין להתחמם כנגדה, בין להשתמש לאורה, בין ע"ג קרקע, בין על גבי כירה.

ולא אסרו אלא לעשות מהן פתילה לנר בלבד:

לנר - קרויז"ל (קרוישו"ל: מנורה) :

ולא בשמן קיק וכו': מאי שמן קיק?

בשמן קיק - שמן של עוף אחד נותנין בנר ודולק:

אמר שמואל: שאילתינהו לכל נחותי ימא ואמרו לי: עוף אחד יש בכרכי הים וקיק שמו.

רב יצחק בריה דרב יהודה אמר: משחא דקאזא.

משחא דקאזא - שמן שעושין מגרעיני צמר גפן שקורין קוטו"ן (כותנה) :

ריש לקיש אמר: קיקיון דיונה.

קיקיון - כעין אותה של יונה:

אמר רבה בר בר חנה: לדידי חזי לי קיקיון דיונה, ולצלוליבא דמי, ומדפשקי רבי, ועל פום חנותא מדלן יתיה, ומפרצידוהי עבדי משחא, ובענפוהי נייחן כל בריחי דמערבא.

לדידי חזי לי - מין קיקיון דיונה:

ומדפשקי רבי - בבצעי המים הוא גדל:

ועל פום חנוותא מדלן יתיה - על פום החנויות מדלין אותו לצל ולריח טוב:

מפרצידוהי - מגרעיניו:

נייחין - שוכבין:

בריחי - חולין:

אמר רבה: פתילות שאמרו חכמים אין מדליקין בהן בשבת - מפני שהאור מסכסכת בהן.

מסכסכת - כמין סכין פגומה מסכסכת בבשר אנמילי"ד (אינמישלי"ר: לסבך, לבלבל) בלע"ז שאין אורו זקוף ונוח במקום אחד אלא נדעך וקופץ לישנא אחרינא מסכסכת בהן אינה נכנסת תוך הפתילה אלא סביב מבחוץ כמו סיכסכה אבניו ברואט"ש (ברואיש"ט: (הוא) צולה) בלע"ז:

שמנים שאמרו חכמים אין מדליקין בהן - מפני שאין נמשכין אחר הפתילה.

שאין נמשכין - ואתי להטות:

בעא מיניה אביי מרבה: שמנים שאמרו חכמים אין מדליקין בהן בשבת מהו שיתן לתוכן שמן כל שהוא וידליק?

שמן כל שהוא - שמן הניתן בתוכו ממשיכו לאחר הפתילה:

מי גזרינן דילמא אתי לאדלוקי בעינייהו או לא?

א"ל: אין מדליקין.

מאי טעמא?

לפי שאין מדליקין.

לפי שאין מדליקין - בעינייהו וגזרינן הא אטו הא:

איתיביה: כרך דבר שמדליקין בו ע"ג דבר שאין מדליקין בו אין מדליקין בו - רשב"ג [אומר]: של בית אבא היו כורכין פתילה על גבי אגוז ומדליקין

כרך דבר לעשות פתילה על גבי דבר שאין מדליקין בו - כגון פסול פתילות דמתני':

קתני מיהת מדליקין?

קתני מיהא - בדר"ש מדליקין ואע"ג דאגוז לא חזי לפתילה על ידי תערובות שפיר דמי:

א"ל אדמותבת לי מדרשב"ג סייעינהו מדתנא קמא?

הא לא קשיא מעשה רב.

מעשה רב - הואיל ומעיד שכך היו של בית אביו עושין הלכה היא:

מ"מ קשיא? מאי לאו להדליק

מאי לאו להדליק - היו כורכים שתדליק הפתילה עם האגוז:

לא, להקפות.

לא להקפות - לא היו מדליקין האגוז אלא סומך עליה הפתילה להציפה שלא תטבע בשמן ויצף הברזל מתרגמינן וקפא פרזלא (מלכים ב ו):

אי להקפות - מ"ט דת"ק?

כולה רשב"ג היא. וחסורי מיחסרא.

והכי קתני: כרך דבר שמדליקין בו ע"ג דבר שאין מדליקין בו אין מדליקין בו. בד"א להדליק אבל להקפות מותר. שרבן שמעון בן גמליאל אומר: של בית אבא היו כורכין פתילה ע"ג אגוז.

איני? והאמר רב ברונא אמר רב: חלב מהותך וקרבי דגים שנמוחו, אדם נותן לתוכו שמן כל שהוא ומדליק?

חלב מהותך - פונד"ר (פונדו"ר: מומס, מותך) בלע"ז:

הני מימשכי בעינייהו והני לא מימשכי בעינייהו. וגזרו רבנן על חלב מהותך משום חלב שאינו מהותך. ועל קרבי דגים שנמוחו משום קרבי דגים שלא נמוחו.

הני מימשכי בעינייהו - אחר הפתילה ובלא תערובות שמן נמי חזו אלא דגזור רבנן מהותך אטו אינו מהותך הלכך בעינייהו גופה גזירה ואנן ניקום וניגזור ע"י תערובת אטו בעינייהו:

וליגזור נמי חלב מהותך וקרבי דגים שנמוחו שנתן לתוכן שמן משום חלב מהותך וקרבי דגים שנמוחו שלא נתן לתוכן שמן?

היא גופה גזירה, ואנן ניקום וניגזור גזירה לגזירה?!:

תני רמי בר חמא: פתילות ושמנים שאמרו חכמים אין מדליקין בהן בשבת אין מדליקין בהן במקדש משום שנא': (שמות כז) להעלות נר תמיד.

הוא תני לה והוא אמר לה

והוא אמר לה - מפרש מאי תלמודא והיכי משמע מהאי קרא:

כדי שתהא שלהבת עולה מאיליה[1] ולא שתהא עולה על ידי דבר אחר.

ולא שתהא עולה כו' - ולא שתהא צריכה תיקון והטייה:

תנן מבלאי מכנסי כהנים ומהמיניהם היו מפקיעין ומהן מדליקין?

שמחת בית השואבה שאני.

שמחת בית השואבה שאני - דלא כתיב להעלות בה ולאו דאוריית' היא:

ת"ש דתני רבה בר מתנה: בגדי כהונה שבלו מפקיעין אותן ומהן היו עושין פתילות למקדש - מאי לאו דכלאים? לא, דבוץ:

מבלאי מכנסי הכהנים - ממכנסי הכהנים הבלואים:

היו מפקיעין - קורעין ועושין פתילות בשמחת בית השואבה שהיא בעזרת נשים:

ומהמיניהם - של כלאים הם דכתיב ואת האבנט שש משזר ותכלת וארגמן וקי"ל תכלת עמרא הוא ותני' לעיל לענין שבת הוסיפו עליהן של צמר לפסול וקתני מדליקין בהן במקדש:

מאי לאו דכלאים - כגון אבנט:

אמר רב הונא פתילות ושמנים שאמרו חכמים אין מדליקין בהן בשבת אין מדליקין בהן בחנוכה, בין בשבת בין בחול.

אמר רבא מאי טעמא דרב הונא?

קסבר כבתה זקוק לה ומותר להשתמש לאורה.

כבתה - נר חנוכה:

זקוק לה - לתקנה הלכך צריך לכתחלה לעשות יפה דילמא פשע ולא מתקן לה:

ומותר להשתמש לאורה - הלכך בשבת אסור שמא יטה לצורך תשמיש: 

ורב חסדא אמר מדליקין בהן בחול, אבל לא בשבת.

קסבר כבתה

  1. 1 [רש"י שמות כז, כ]