לוקה שתים.
מבושל, לוקה שתים.
נא ומבושל, לוקה שלש.
אביי אמר, אין לוקין על לאו שבכללות.
איכא דאמרי, תרתי הוא דלא לקי, חדא מיהת לקי.
איכא דאמרי, חדא נמי לא לקי.
דלא מייחד לאויה, כלאו דחסימה.
רבא אמר, אכל זג, לוקה שתים.
חרצן, לוקה שתים.
זג וחרצן, לוקה שלש.
אביי אמר, אין לוקין על לאו שבכללות.
איכא דאמרי, תרתי הוא דלא לקי, חדא מיהת לקי.
איכא דאמרי, חדא נמי לא לקי.
דלא מייחד לאויה, כלאו דחסימה.
ת"ר, "אכל כזית נא מבעוד יום, פטור.
כזית נא משחשיכה, חייב.
אכל כזית צלי מבעוד יום, לא פסל עצמו מבני חבורה.
כזית צלי משחשיכה, פסל עצמו מבני החבורה".
תניא אידך.
"יכול אכל כזית נא מבעוד יום יהא חייב?
ודין הוא.
ומה בשעה שישנו בקום אכול צלי, ישנו ב'בל תאכל נא'.
בשעה שאינו בקום אכול צלי, אינו דין שישנו ב'בל תאכל נא'?!
או לא.
בשעה שאינו בקום אכול צלי, ישנו ב'בל תאכל נא'.
בשעה שישנו בקום אכול צלי, אינו ב'בל תאכל נא'.
ואל תתמה.
שהרי הותר מכללו אצל צלי.
תלמוד לומר (שמות יב, ) 'אל תאכלו ממנו נא, ובשל מבושל במים, כי אם צלי אש'.
שאין תלמוד לומר 'כי אם צלי אש'.
ומה תלמוד לומר 'כי אם צלי אש'?
לומר לך, בשעה שישנו בקום אכול צלי, ישנו ב'בל תאכל נא'.
בשעה שאינו בקום אכול צלי, אינו ב'בל תאכל נא'.
רבי אומר, אקרא אני בשל מה?
ת"ל 'מבושל'.
שיכול אין לי אלא שבישלו משחשיכה, בשלו מבעוד יום מנין?
תלמוד לומר, 'בשל מבשל', מכל מקום".
והאי "בשל מבושל" אפקיה רבי לצלי קדר ולשאר משקין?
אם כן לימא קרא, או "בשל בשל" או "מבשל מבשל", מאי "בשל מבושל"?
שמעת מינה תרתי.
תנו רבנן, "אכל צלי מבעוד יום, חייב.
וכזית נא משחשיכה, חייב".
קתני צלי דומיא דנא.
מה נא בלאו אף צלי בלאו.
בשלמא "נא" כתיב "אל תאכלו ממנו נא".
אלא צלי מנלן?
דכתיב (שמות יב, ) "ואכלו את הבשר בלילה הזה"..
בלילה אין, ביום לא.
האי לאו הבא מכלל עשה הוא, וכל לאו הבא מכלל עשה, עשה.
אמר רב חסדא, הא מני.
לוקה שתים - משום לא תאכל נא ומשום לא תאכלו כי אם צלי אש דכי אם צלי אש נמי אלאו דלא תאכלו קאי[1]:
מבושל לוקה שתים - משום מבושל ומשום לא תאכלו כי אם צלי אש:
לאו שבכללות הוא - דכולל בו כל מיני בשולים שאינן צליה לאסור:
איכא דאמרי תרתי הוא דלא לקי - כיון שהוא לוקה משום נא משום מבושל תו לא לקי משום כלל דכי אם צלי אש:
אבל חדא מיהא לקי - כגון המבשל בחמי טבריא ואכלו דאין כאן מלקות דבישול ולא מלקות של נא לוקה משום כי אם צלי אש:
ואיכא דאמרי חדא נמי לא לקי - משום כי אם צלי אש דלא מיוחד לאויה דידיה כלאו דחסימה שהוא מפרש איסורו וסמיכא ליה פרשת מלקות לעיל מיניה:
אכל זג לוקה שתים - נזיר שאכלו משום זג לא יאכל ומשום מכל אשר יעשה מגפן היין מחרצנים וגו דלא יאכל קאי נמי אמכל אשר יעשה:
לאו שבכללות - אין לוקין על מכל אשר יעשה דלאו שבכללות הוא שכולל חרצנים וזגים וענבים לחים ויבשים ועלים ולולבין:
תרתי לא לקי - היכא דאכל זג או חרצן ולקי עלייהו לא לקי תו משום מכל אשר יעשה ומודה אביי דאם אכל זג וחרצן לוקה שתים דכיון דמפורש כל אחד לעצמו קאי נמי אלאו דלא יאכל והוי כמאן דכתב לאו אכל חד וחד והכי מוכח במסכת נזיר דלא פליג אביי אלא אמלקות דמכל אשר יעשה:
חדא מיהא לקי - אם אכל עלין ולולבין דאין כאן מלקות דזג וחרצן לקי משום לאו דמכל אשר יעשה:
אכל כזית נא מבעוד יום פטור - טעמא מפרש לקמיה מקראי:
לא פסל את עצמו מבני חבורה - דאמרי' לקמן (דף פו.) אין הפסח נאכל לא בשתי חבורות כאחד ואין האוכל אוכל בשני מקומות ונפקא לן מבבית אחד יאכל ומתרגמינן בחבורא חדא יתאכל ואכילה דמבעוד יום לאו אכילה היא ומותר לאכול משתחשך עם בני חבורה שנמנה עמהן:
כזית צלי משחשיכה - מפסח שנמנה עליו:
פסל עצמו מבני חבורה - כדפרישית שאין האוכל מותר לאכול הימנו בשני מקומות:
בשעה שאינו בקום אכול צלי - דאין לו היתר אכילת צלי אינו דין שישנו בלאו דלא תאכל נא:
או לא - או לא נאמר כן אלא בענין אחר בשעה שישנו בקום אכול צלי דהיינו בלילה דכתיב ואכלו את הבשר בלילה הזה אינו בבל תאכל נא:
ואל תתמה שהרי הותר מכללו אצל צלי - דהא אפילו צלי היה אסור לאכול ביום כדכתיב ואכלו את הבשר בלילה הזה ולא ביום וכשחשכה הותר מכלל איסור עשה דצלי ונימא נמי נהי דלא הותר לכתחלה אצל נא מיהו לא לחייב עליה אם אכלו:
שאין תלמוד לומר כי אם צלי אש - דהא כתיב לעיל מיניה צלי אש ומצות וגו':
אקרא אני בשל - דייך הוה ליה בקריאת בשל:
אין לי - שיתחייב על אכילת בשר אלא אם כן בישלו משחשיכה שהוא עיקר זמנו:
בישלו מבעוד יום - ואכלו משתחשך מנין:
והא אפקיה - רבי גופיה דרשיה לעיל לשאר משקין ולצלי קדר:
בשל מבושל - מדשני בדבוריה דריש ביה דרשה אחריתי נמי:
כזית צלי מבעוד יום חייב - מפרש ליה לקמיה: קתני: חיובא דצלי דמבעוד יום דומיא דחיובא דנא משחשיכה:
אכל כזית נא לוקה שתים משום נא ומשום כי אם צלי אש דהוי כאילו כתיב אל תאכלו כי אם צלי אש. הקשה הרר"י דאורלינ"ש אמאי חשבי' בריש אלו נערות (כתובות דף ל.) בעולה לכהן גדול בעשה גרידא דכי אם בתולה מעמיו כתיב הא כי היכי דחשבינן הכא כי אם צלי אש בלאו ה"נ ה"ל לאיחשובי בעולה לכהן גדול בלאו דהוי כאילו כתיב לא יקח כי אם בתולה וי"ל דכי אם בתולה לא חשיב לאו משום דסיפא דקרא מוכח עליו דהוי עשה דכתיב כי אם בתולה מעמיו יקח אשה:
איכא דאמרי חדא מיהא לקי. פ"ה בחי וחמי טבריא חייב משום כי אם צלי אש וקשה לר"ת א"כ בין לאביי בין לרבא תיקשי להו ברייתא דלעיל דתניא נא ומבושל אמרתי לך ולא חי אלמא לא לקי על חי ועוד דאמר בפ' המקבל (ב"מ דף קטו:) אפלוגתא דרב הונא ורב יהודה בחובל ריחים ורכב דרב יהודה אמר לוקה שתים ורב הונא אמר לוקה שלש ומסיק רבא אנא דאמרי אפילו כרב יהודה עד כאן לא קאמר רב יהודה התם אלא דכי נפש הוא חובל לדברים אחרים הוא דאתא אבל הכא כי אם צלי אש למאי אתא ולפ"ה הא איצטריך לחי ולחמי טבריא לכ"נ לר"ת דאחי לא לקי לכו"ע דכי אם צלי אש לא משמע דאתא למלקות אלא לעשה דכי אם צלי אש תאכלו ולא דמי לכי נפש הוא חובל דבההוא מודו כו"ע דלוקה אשאר דברים כדקתני התם בהדיא בברייתא חבל זוג של ספרים וצמד של פרות לוקה שתים דכי נפש הוא חובל משמע שפיר בלשון לאו שהוא נתינת טעם כל שהוא דבר נפש לא תחבול ואתא שפיר הא דקאמר רבא התם דכי נפש הוא חובל אתא לשאר דברים אבל כי אם צלי אש לא אתא אלא לעשה ובנא ומבושל דווקא פליגי דרבא סבר להכי סמכיה לאלו ללקות עליו על נא ומבושל שהם בני מילקא ואביי אמר אין לוקין על לאו שבכללות והא דקאמר חדא מיהת מילקא לקי הכי פי' אם התרו בו משום כי אם צלי אש לבדו אבל על מלקות נא ומבושל לא ילקה דלהכי מהני מה שכתבו בלשון כלל ומיהו לבדו מיהא לקי שסמכו לאלו שהם בני מלקות:
אמר רבא אכל זג לוקה שתים. הא פלוגתא דאביי ורבא איתמר איפכא בפ' שלשה מינין (נזיר דף לח:) וכהנה רבות בגמרא:
שאין ת"ל כי אם צלי אש. אע"ג דאיצטריך להלקות עליו משום כי אם צלי אש היינו נמי משום דסמכיה לנא ומבושל:
אם כן לימא קרא בשל בשל או מבושל מבושל. הכא משמע דאורחיה דקרא לכפול תיבה אחת בענין אחד טפי מבשני עניינים וכן במרובה (ב"ק דף סה.) גבי המצא תמצא ובהחובל (שם דף פה:) גבי ורפא ירפא וקשה דבריש היו בודקין (סנהדרין ד"מ:) קאמר מדהוי ליה למיכתב דרוש תדרוש או חקור תחקור וכתב היטב שמע מינה לאפנויי משמע דאי הוה כתב הכי לא הוה מופנה ושמא התם לא חש לדקדק בלשון רק להוכיח דמופנה: