אלא לאו בעבודה אחת.
ומדסיפא בעבודה אחת, רישא נמי בעבודה אחת.
מידי איריא?
הא כדאיתא, והא כדאיתא.
סיפא, בעבודה אחת.
ורישא, או בעבודה אחת, או בשתי עבודות.
איבעיא להו, פסח ששחטו בשאר ימות השנה, לשמו ושלא לשמו, מהו?
מי אתי שלא לשמו, ומפיק ליה מידי לשמו, ומכשיר ליה.
או לא?
כי אתא רב דימי אמר, אמריתא לשמעתא קמיה דר' ירמיה, הואיל ולשמו מכשירו בזמנו, ושלא לשמו מכשירו שלא בזמנו.
מה לשמו המכשירו בזמנו, אין מוציאו מידי שלא לשמו.
אף שלא לשמו המכשירו שלא בזמנו, אין מוציאו מידי לשמו, ופסול.
ואמר לי, "לא אם אמרת בשלא לשמו, שכן נוהג בכל הזבחים, תאמר בלשמו, שכן אינו נוהג בכל הזבחים, אלא בפסח בלבד?!"
מאי הוי עלה?
אמר רבא, פסח ששחטו בשאר ימות השנה, לשמו ושלא לשמו, כשר.
דהא סתמו לשמו קאי, ואפילו הכי כי שחיט ליה שלא לשמו, כשר.
אלמא אתי שלא לשמו ומפיק ליה מידי לשמו.
כי שחיט נמי לשמו ושלא לשמו, אתי שלא לשמו ומפיק ליה מידי לשמו.
א"ל רב אדא בר אהבה לרבא, דילמא שאני היכא דאמר מהיכא דלא אמר?
דהא לאוכליו ושלא לאוכליו כשר, וכל היכא דשחיט ליה שלא לאוכליו לחודיה, פסול.
ואמאי?
הא סתמא לאוכליו קאי?
אלא שאני היכא דאמר, מהיכא דלא אמר.
הכי נמי, שאני היכא דאמר, מהיכא דלא אמר.
א"ל, "מידי איריא?!
בשלמא התם, כמה דלא עקר ליה בשחיטה, סתמיה ודאי לשמו קאי.
אלא הכא, סתמיה לאוכליו קאי, דילמא מימשכי הני, ואתי אחריני ומימני עלויה.
דתנן, "נמנין ומושכין את ידיהם ממנו עד שישחט".
איבעיא להו, פסח ששחטו בשאר ימות השנה בשינוי בעלים, מהו?
שינוי בעלים כשינוי קודש דמי, ומכשיר ליה.
או לא?
אמר רב פפא, אמריתא לשמעתא קמיה דרבא, הואיל ושינוי קודש פוסלו בזמנו, ושינוי בעלים פוסלו בזמנו.
מה שינוי קודש שפוסלו בזמנו, מכשירו לאחר זמנו.
אף שינוי בעלים שפוסלו בזמנו, מכשירו לאחר זמנו.
ואמר לי, "לא אם אמרת בשינוי קודש, שכן:
פסולו בגופו.
וישנו בארבע עבודות.