Enjoying this page?

MOED KATAN - 018b – ואלו מגלחין – פרק שלישי – מועד קטן, יח ע”ב

 

צורת הדף באתר היברובוקס

הספרים.

מטפחות הספרים - של פשתן:

הני אין, כלי פשתן לא?

הני אין - אבל שאר כלי פשתן לא:

אמר ליה אביי: מתני' אפילו דשאר מיני.

אפילו דשאר מיני - כלומר מטפחות דשאר מינין, כגון דצמר, אע"ג דנפיש טירחא שרי לכבס. אבל שאר כלים דשאר מינין לא. אבל כלי פשתן שרי לכבס:

אמר בר הידיא: לדידי חזי לי ימה של טבריה

דמפקי לה משיכלי

משיכלי - ספלים:

דמני כיתנא בחולא דמועדא.

מתקיף לה אביי: מאן לימא לן דברצון חכמים עבדי, דלמא שלא ברצון חכמים עבדי:

 

משנה

ואלו כותבין במועד:

קדושי נשים

קדושי נשים - שכתב בשטר: הרי את מקודשת לי - דאשה נקנית בשטר:

וגיטין.

ושוברין.

דייתיקי.

דייתיקי - שטר צוואה:

מתנה.

ופרוזבולין.

פרוזבולין - שכותב מלוה בשטר שאינו משמט, ולא משמיט ליה שמיטה:

איגרות שום.

איגרות שום - בכך שמו בית דין שדה זו ונתנו לאחים כך וכך נגדו:

ואיגרות מזון.

איגרות מזון - פלוני קבל לזון בת אשתו:

שטרי חליצה ומיאונים.

ושטרי בירורין.

שטרי בירורים - ביררו ב"ד חלק זה לזה וחלק זה לזה:

גזרות בית דין.

גזרות ב"ד - פסקי דינין:

ואיגרות של רשות:

ואיגרות של רשות - צווי וקיום של שלטון:

 

גמרא

אמר שמואל: מותר לארס אשה בחולו של מועד, שמא יקדמנו אחר.

לימא מסייע ליה: ואלו כותבין במועד קדושי נשים.

מאי לאו שטרי קדושין ממש?

לא, שטרי פסיקתא.

וכדרב גידל אמר רב:

כדרב גידל - שכותב תנאי זה בשטר:

דאמר רב גידל אמר רב: כמה אתה נותן לבנך - כך וכך.

כמה אתה נותן לבתך - כך וכך.

עמדו וקדשו - קנו.

הן הן הדברים הנקנין באמירה.

ניקנין באמירה - בלא קנין:

לימא מסייע ליה: אין נושאין נשים במועד, לא בתולות ולא אלמנות. ולא מיבמין - מפני ששמחה היא לו.

הא לארס שרי.

לא מיבעיא קאמר.

לא מיבעיא לארס דלא קעביד מצוה.

אלא אפילו לישא נמי דקא עביד מצוה -

דקא עביד מצוה - דעוסק בפריה ורביה:

אסור.

תא שמע: דתנא דבי שמואל: מארסין אבל לא כונסין.

ואין עושין סעודת אירוסין, ולא מיבמין - מפני ששמחה היא לו.

ש"מ.

ומי אמר שמואל: שמא יקדמנו אחר?

והאמר רב יהודה אמר שמואל: בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת: בת פלוני לפלוני, שדה פלוני לפלוני?

אלא שמא יקדמנו אחר ברחמים.

כי הא דרבא שמעיה לההוא גברא דבעי רחמי ואמר: תזדמן לי פלניתא.

א"ל: לא תיבעי רחמי הכי.

אי חזיא לך - לא אזלא מינך.

ואי לא - כפרת בה'.

כפרת בה' - באמנה דקאמר דלא מסייע צלותא כלום, הואיל ולא מזמנה ליה, כלומר השתא צלינא עלה ולא אסתייעא מילתא:

בתר הכי שמעיה דקאמר.

אמר - אי לא מנסבא או איהי תמות מקמאי, דלא איחזי כד מנסבא לאחר ואצער בה:

או איהו לימות מקמה,

או איהי תמות מקמיה.

או איהו - עצמו ימות מקמי דתינסבא איהי לאידך. ולהכי מארס במועד שלא יקדמנו אחר ברחמים שתמות היא:

א"ל: לאו אמינא לך לא תיבעי עלה דמילתא הכי.

אמר רב משום רבי ראובן בן אצטרובילי: מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים:

מה' אשה לאיש.

מן התורה, דכתיב (בראשית כד): ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר.

מן הנביאים, דכתיב (שופטים יד): ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא.

מן הכתובים, דכתיב (משלי יט): בית והון נחלת אבות, ומה' אשה משכלת.

 

ואמר רב משום רבי ראובן בן אצטרובילי, ואמרי לה במתניתא תנא א"ר ראובן בן אצטרובילי:

אין אדם נחשד בדבר

נחשד בדבר - עבירה:

אלא א"כ עשאו.

ואם לא עשה כולו - עשה מקצתו.

ואם לא עשה מקצתו - הרהר בלבו לעשותו.

ואם לא הרהר בלבו לעשותו - ראה אחרים שעשו ושמח.

מתיב רבי יעקב (מלכים ב יז): ויחפאו בני ישראל דברים אשר לא כן על ה' אלהיהם?

התם להכעיס הוא דעבוד.

להכעיס עבוד - וידעי דלא היה:

תא שמע (תהילים קו): ויקנאו למשה במחנה לאהרן קדוש ה'.

רב שמואל בר יצחק אמר: מלמד שכל אחד קינא לאשתו ממשה.

התם משום שנאה הוא דעבוד.

ת"ש אמר רבי יוסי: יהא חלקי עם מי שחושדין אותו בדבר ואין בו.

ואמר רב פפא: לדידי חשדון ולא הוה בי?

לא קשיא.

הא בקלא דפסיק.

בקלא דפסיק - לא היה ביה:

הא בקלא דלא פסיק.

קלא דלא פסיק - היה ביה:

וקלא דלא פסיק עד כמה?

אמר אביי: אמרה לי אם:

דומי

דומי - חשד כמו לא ישא בת דומה (סוטה דף כז.):

דמתא יומא ופלגא.

והני מילי דלא פסק ביני ביני.

אבל פסק ביני ביני - לית לן בה.

וכי פסק ביני ביני לא אמרן אלא דלא פסק מחמת יראה.

אבל פסק מחמת יראה - לא.

ולא אמרן אלא דלא הדר נבט.

אבל הדר נבט לא.

אבל הדר נבט - דבתר דפסיק התחיל קלא. נבט נשמע, דמיון כמו במסכת תענית (דף ד.) האי צורבא מרבנן דמי לפרצידא דתותי קלא כיון דנבט נבט. ופי' זה וזה לשון צמח:

ולא אמרן אלא דלית ליה אויבים.

אבל אית ליה אויבים - אויבים הוא דאפקוה לקלא:

Aido  Video

משנה

אין כותבין שטרי חוב במועד.

ואם אינו מאמינו

ואם אינו מאמינו - המלוה ללוה:

או שאין לו מה יאכל -

או שאין לו מה יאכל - לסופר:

הרי זה יכתוב.

אין כותבין ספרים תפילין ומזוזות במועד.

ואין מגיהין אות אחת, אפילו בספר עזרא.

רבי יהודה אומר: כותב אדם תפילין ומזוזות לעצמו.

לעצמו - לקיים זה המצוה. אבל לצבור למכור דדרך שכירות הוה - חשיב מלאכה. כדאמרינן לעיל (דף יב.) אונכרא דכיון דלאו אגרא קשקיל שרשויי בעלמא הוא ושרי: