Enjoying this page?

MOED KATAN - 019b – ואלו מגלחין – פרק שלישי – מועד קטן, יט ע”ב

צורת הדף באתר היברובוקס

והתניא: הקובר את מתו שלשה ימים קודם לרגל בטלה הימנו גזרת שבעה.

והתניא - סייעתא:

שמונה ימים קודם לרגל בטלה הימנו גזרת שלשים, ומגלח ערב הרגל.

אם לא גילח ערב הרגל אסור לגלח אחר הרגל.

אבא שאול אומר: מותר לגלח אחר הרגל, שכשם שמצות שלשה מבטלת גזרת שבעה.

שכשם שגזרת שלשה מבטלת שבעה - דכי קבר מתו שלשה ימים לפני הרגל אינו יושב לאחרי הרגל כלום:

כך מצות שבעה מבטלת גזרת שלשים.

כך גזרת שבעה מבטלת גזרת שלשים - דכי קבר מתו שבעה ימים קודם הרגל בטלה ממנו גזרת שלשים דאפילו לא גילח ערב הרגל מגלח אחר הרגל:

שבעה והאנן שמונה תנן?

קסבר אבא שאול מקצת היום ככולו, ויום שביעי עולה לו לכאן ולכאן.

ויום שבעה עולה לכאן ולכאן - דחשיב נמי שמיני:

אמר רב חסדא אמר רבינא בר שילא: הלכה כאבא שאול.

ומודים חכמים לאבא שאול כשחל שמיני שלו להיות בשבת ערב הרגל - שמותר לגלח בערב שבת.

כמאן אזלא הא דאמר רב עמרם אמר רב: אבל כיון שעמדו מנחמין מאצלו מותר ברחיצה.

כיון שעמדו מנחמים מאצלו - היינו ביום ז':

כמאן? כאבא שאול.

כמאן כאבא שאול - דאמר עולה לכאן ולכאן דחשיב נמי שמיני דמבטל ממנו גזרת שלשים:

אמר אביי הלכה כאבא שאול ביום שבעה.

ומודים חכמים לאבא שאול ביום שלשים דאמרינן מקצת היום ככולו.

ומודים הן לאבא שאול - ביום שלושים לקבורת מתו דמותר לגלח דלא בעינן שלשים שלימין דאמרינן מקצת היום ככולו:

רבא אמר הלכה כאבא שאול ביום שלשים ואין הלכה כאבא שאול ביום שבעה.

ונהרדעי אמרי הלכה כאבא שאול בזו ובזו.

דאמר שמואל הלכה כדברי המיקל באבל.

שלשים יום מנלן?

מנלן - דשלשים יום אסור בגילוח:

יליף פרע פרע מנזיר.

כתיב הכא (ויקרא י): ראשיכם אל תפרעו.

ראשיכם אל תפרעו - הא שאר אבלים חייבים משמע:

וכתיב התם (במדבר ו): גדל פרע שער ראשו.

מה להלן שלשים אף כאן שלשים.

והתם מנלן?

אמר רב מתנה סתם נזירות שלשים יום.

מאי טעמא?

אמר קרא (במדבר ו): קדוש יהיה. יהיה בגימטריא תלתין הוו.

 

אמר רב הונא בריה דרב יהושע הכל מודין כשחל שלישי שלו להיות ערב הרגל שאסור ברחיצה עד הערב אמר רב נחמיה בריה דרב יהושע אשכחתינהו לרב פפי ולרב פפא דיתבי וקאמרי הלכה כרב הונא בריה דרב יהושע איכא דאמרי אמר רב נחמיה בריה דרב יוסף אשכחתינהו לרב פפי ולרב פפא ולרב הונא בריה דרב יהושע דיתבי וקאמרי הכל מודים שאם חל שלישי שלו להיות ערב הרגל שאסור ברחיצה עד הערב בעא מיניה אביי [מרבה] קברו ברגל רגל עולה לו למנין שלשים או אין רגל עולה לו למנין שלשים למנין שבעה לא קמיבעיא לי דלא נהגא מצות שבעה ברגל כי קא מיבעיא לי למנין שלשים דקא נהגא מצות שלשים ברגל מאי א"ל אינו עולה איתיביה הקובר את מתו שני ימים קודם הרגל מונה חמשה ימים אחר הרגל ומלאכתו נעשית ע"י אחרים ועבדיו ושפחותיו עושים בצינעא בתוך ביתו ואין רבים מתעסקין עמו

והתניא - סייעתא:

שכשם שגזרת שלשה מבטלת שבעה - דכי קבר מתו שלשה ימים לפני הרגל אינו יושב לאחרי הרגל כלום:

כך גזרת שבעה מבטלת גזרת שלשים - דכי קבר מתו שבעה ימים קודם הרגל בטלה ממנו גזרת שלשים דאפילו לא גילח ערב הרגל מגלח אחר הרגל:

ויום שבעה עולה לכאן ולכאן - דחשיב נמי שמיני:

כיון שעמדו מנחמים מאצלו - היינו ביום ז':

כמאן כאבא שאול - דאמר עולה לכאן ולכאן דחשיב נמי שמיני דמבטל ממנו גזרת שלשים:

ומודים הן לאבא שאול - ביום שלושים לקבורת מתו דמותר לגלח דלא בעינן שלשים שלימין דאמרינן מקצת היום ככולו:

מנלן - דשלשים יום אסור בגילוח:

ראשיכם אל תפרעו - הא שאר אבלים חייבים משמע:

הכל מודים - אפילו אבא שאול דאמר מקצת היום ככולו:

שאסור ברחיצה עד הערב - דודאי שלש שלימין בעינן עד הערב ולערב רוחץ בצונן או ימתין עד חולו של מועד וירחץ בחמין:

למנין שבעה לא קמבעיא לי - דודאי אינו עולה דודאי לא נהגא מצות שבעה ברגל דהא אינו אסור בנעילת הסנדל ואינו נוהג בכפיית המטה:

דהא נהגא מצות שלשים ברגל - דהא ברגל נמי אסור בגיהוץ ובתספורת כשלשים:

ואין רבים מתעסקין עמו - כלומר אין צריכין לנחמו אחר הרגל שכבר נחמוהו שבעה ימים ברגל: