Enjoying this page?

Kidushin, Page 029b

צורת הדף 

כל היכא דליכא אלא חמש סלעים אהוא קודם לבנו.

כל היכא - דלית ליה נכסי אלא ה' סלעים:

מאי טעמא מצוה דגופיה עדיפא.

כי פליגי היכא דאיכא חמש משועבדים וחמש בני חורין. ר' יהודה סבר מלוה דכתיב בתורה ככתובה בשטר דמיא - בהני חמש פריק לבריה, ואזיל כהן וטריף ליה לחמש משועבדים לדידיה.

ככתובה בשטר דמיא - ובפדיון עצמו היה מחוייב קודם ששיעבד קרקעותיו ויטרוף את הלקוחות. הילכך בחמש בני חרי דאיכא פריק לבריה, דאין זה אונאה שהרי מצות בנו עליו יותר ממצותו:

ואזיל כהן וטריף - לקוחות על פדיון עצמו:

ורבנן סברי: מלוה דכתיב באורייתא לאו ככתובה בשטר דמיא, והילכך מצוה דגופיה עדיף.

לאו ככתובה בשטר דמי - ואינו גובה ממשועבדים:

ת"ר לפדות את בנו ולעלות לרגל - בפודה את בנו ואחר כך עולה לרגל.

ר' יהודה אומר עולה לרגל ואח"כ פודה את בנו - שזו מצוה עוברת וזו מצוה שאינה עוברת.

בשלמא לר' יהודה כדקאמר טעמא, אלא רבנן מאי טעמייהו?

דאמר קרא: (שמות לד, כ) כל בכור בניך תפדה והדר: לא יראו פני ריקם

ת"ר: מנין שאם היו לו חמשה בנים מחמש נשים גשחייב לפדות כולן - ת"ל: כל בכור בניך תפדה.

פשיטא? בפטר רחם תלא רחמנא?

מהו דתימא נילף בכור בכור מנחלה - מה להלן ראשית אונו, אף כאן ראשית אונו

קמ"ל:

 

ללמדו תורה:

מנלן?

דכתיב (דברים יא, יט) ולמדתם אותם את בניכם.

והיכא דלא אגמריה אבוה - דמיחייב איהו למיגמר נפשיה.

דכתיב: ולמדתם.

דכתיב ולמדתם - קרא אחרינא הוא "ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם" (דברים ה):

איהי מנלן דלא מיחייבא?

דלא מיחייבה - ללמד את בנה דכתיב ולמדתם את בניכם קרי ביה ולמדתם לאקושינהו דלא מיפקדא ללמוד:

דכתיב: ולימדתם ולמדתם - הכל שמצווה ללמוד מצווה ללמד וכל שאינו מצווה ללמוד אינו מצווה ללמד.

ואיהי מנלן ודלא מיחייבה למילף נפשה?

דכתיב: ולימדתם ולמדתם - כל שאחרים מצווין ללמדו מצווה ללמד את עצמו, וכל שאין אחרים מצווין ללמדו אין מצווה ללמד את עצמו.

אחרים - האב:

ומנין זשאין אחרים מצווין ללמדה דאמר קרא ולמדתם אותם את בניכם ולא בנותיכם.

ת"ר: הוא ללמוד ובנו ללמוד - חהוא קודם לבנו.

ר' יהודה אומר: טאם בנו זריז וממולח ותלמודו מתקיים בידו - בנו קודמו.

אם היה בנו זריז - והאב רואה שיצליח ממנו, ואין לו סיפוק נכסים שילמדו שניהם - ילמוד בנו והוא יטריח אחר מזונות ויספיקנו:

כי הא דרב יעקב בריה דרב אחא בר יעקב: שדריה אבוה לקמיה דאביי.

כי אתא, חזייה דלא הוה מיחדדין שמעתיה.

א"ל: אנא עדיפא מינך, תוב את דאיזיל אנא.

שמע אביי דקא הוה אתי, הוה ההוא מזיק בי רבנן דאביי.

בי רבנן - בהמ"ד רחוק מן היישוב הוה:

דכי הוו עיילי בתרין אפי' ביממא הוו מיתזקי.

אמר להו: לא ליתיב ליה אינש אושפיזא, אפשר דמתרחיש ניסא.

לא ליתיב ליה אינש אושפיזא - לרב אחא ועל כרחו ילין בבית המדרש ומתוך חסידותו יעשה לו נס ויהרוג את המזיק:

על בת בההוא בי רבנן.

בת - לן:

אידמי ליה כתנינא דשבעה רישוותיה.

אידמי ליה - מזיק:

כתנינא דשבע רישיה - שהיו לו שבע גולגולות:

כל כריעה דכרע נתר חד רישיה.

כל כריעה דכרע - רב אחא מתפלל על אותו מזיק נתר חד רישא:

אמר להו למחר: אי לא איתרחיש ניסא - סכינתין.

סכינתין - סכנתם אותי:

ת"ר: יללמוד תורה ולישא אשה - ילמוד תורה ואח"כ ישא אשה.

ואם א"א לו בלא אשה - ישא אשה ואח"כ ילמוד תורה.

אמר רב יהודה אמר שמואל: הלכה נושא אשה ואח"כ ילמוד תורה.

ר' יוחנן אמר: ריחיים בצוארו ויעסוק בתורה?!

ולא פליגי. הא לן והא להו:

הא לן הא להו - בני בבל היו הולכין וגורסין משניות התנאים בא"י, ומתוך שלומדים חוץ למקומם אין צרכי הבית מוטלים עליו, נושא אשה דהוה בלא הרהור, ואח"כ הולך ולומד תורה:

להו - לבני א"י הלומדים במקומם, אם נושא אשה יהו צרכי הבית מוטלין עליו ויבטלוהו:

משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא, דאדם גדול הוא.

א"ל: כשיבא לידך הביאהו לידי.

כי אתא - חזייה דלא פריס סודרא.

חזייה - רב הונא לרב המנונא:

דלא פריס סודר - כדרך הנשואין שהיו רגילין לכסות ראשן:

 

א"ל: מאי טעמא לא פריסת סודרא.

א"ל: דלא נסיבנא.

אהדרינהו לאפיה מיניה, א"ל: חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת.

רב הונא לטעמיה דאמר: כבן עשרים שנה ולא נשא אשה - כל ימיו בעבירה.

בעבירה סלקא דעתך?

אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה.

אמר רבא, וכן תנא דבי ר' ישמעאל: עד כ' שנה יושב הקב"ה ומצפה לאדם מתי ישא אשה - כיון שהגיע כ' ולא נשא אומר: תיפח עצמותיו.

אמר רב חסדא: האי דעדיפנא מחבראי, דנסיבנא בשיתסר.

ואי הוה נסיבנא בארביסר

תוספות

ואזיל כהן וטריף להו משעבדי. כלומר בבני חרי פריק ליה לבריה שאם היה פודה עצמו בבני חרי לא היה פודה בנו ממשעבדי דמיירי שנשתעבדו קודם שנולד הבן ולכך מקדים פדיון בנו ואין כאן אונאה ללקוחות דמצות בנו עליו יותר ממצות גופו כפ"ה וק' דאדרבה יש אונאה ללקוחות דמצות גופו עדיף ויאמרו פדה את עצמך בתחלה ואם יאמר אפדה את עצמי ממשעבדי יאמרו אין נפרעין מנכסים משועבדים במקום בני חרי ואפי' פדה בנו בכור מבני תרי יאמרו לכהן הנחנו לך מקום לגבות ממנו אותם חמש בני חורין ולכך פירש ר"י דמיירי כגון דאיכא חמש משועבדי' מיצחק שעשאן אפותיקי לכהן בעבור יעקב בנו ואח"כ מכרה ושוב גדל יעקב והיה לו בן ועמד הוא ובנו לפדות ואין להם אלא ה' סלעים מבני חרי ור' יהודה סבר מלוה הכתובה בתורה ככתובה בשטר דמי והיו לו אפותקאות בשטר לכהן קודם ולכך גובה מהן אע"פ שיש בני חרי ליעקב לפי שמצותו על נכסי אביו יותר מעל נכסי עצמו דחוב האב על נכסי האב ולא על נכסי הבן ואינם יכולים לומר הנחנו לך מקום בנכסי יעקב שאין עליו לשלם חוב של אביו ומנכסיו אין לו כלום וכן משמע הלשון דקתני שזה מצותו על אביו:

הא לן והא להו. פי' בקונטרס בני בבל היו הולכין וגורסין משניות התנאים בא"י ומתוך שלומדים חוץ למקומם אין צרכי הבית מוטל עליהם נושא אשה דהוה ליה בלא הרהור ואח"כ לומד תורה הא להו לבני א"י הלומדים במקומם אם נושא אשה יהו כל צרכי הבית מוטלין עליו ויבטלוהו וקשה לר"ת דמשמע דקאמר שמואל דנושא אשה תחלה כדי להיות בלא הרהור ומוקי לה למילתיה בבני בבל א"כ אכתי איכא הרהור כיון שהולכים ללמוד חוץ למקומן ועוד קשה אחר שנשא אשה היאך יצא חוץ למקומו ללמוד והלא הוא צריך לחזור אחר מזונות אשתו ובניו ובפ"ק דגיטין (דף ו:) אשכחן דשלח רבי אביתר בני אדם הבאים משם לכאן הם מקיימין בעצמן ויתנו את הילד בזונה ואת הילדה מכרו ביין פירוש שצריכין בניו ובנותיו להתמשכן בעבור מזונותיהן משמע שאין עושים יפה שהולכים ללמוד חוץ למקומן על כן נראה לר"ת איפכא דר' יוחנן דאמר ריחים בצוארו ויעסוק בתורה לבני בבל דיבר שאינו יכול להניח אשתו וילך וילמוד תורה ועוד שהם עניים ושמואל דאמר נושא אשה תחלה לבני א"י אמר שיכולים ללמוד במקומם וגם הם עשירים וטוב לו שישא אשה וילמוד תורה בטהרה ומיהו פעמים שגם בני א"י היו יוצאים חוץ למקומם לבבל ללמוד תורה אלא רובם היו לומדים במקומם ואין תימה אם שמואל שהיה מבני בבל דמורה לבני א"י שהיו לפניו תלמידים מבני א"י שהיה מדבר להם ור' יוחנן אע"פ שהיה מא"י היה מדבר לתלמידים שלפניו מבבל וכן מצינו בפ"ק דשבת (דף ט.) גבי מאימתי התחלת אכילה רב אמר