ופוטרים את הנשואות.
ופוטרין את הנשואות - מן החליצה ולרבי עקיבא בני חייבי לאוין ממזרים הם:
מאי דרשי (דברים כה, ה): לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר.
החוצה - החיצונה שלא נכנסה עדיין לרשות הבעל לנשואין:
הך דיתבה חוצה - היא לא תהיה לאיש זר.
אבל הך דלא יתבה חוצה - תהיה לאיש זר.
ורבי עקיבא לטעמיה דאמר: יש ממזר מחייבי לאוין.
ויש אומרים:
ויש אומרים - היינו רבי אליעזר:
לפי שאין בקיאין בדקדוקי מצות.
לפי שאין בקיאין - אסרום ולקמן מפרש לענין יוחסין מאי בקיאין איכא הלכך לרבי אליעזר כותי לא ישא כותית שמא אחד מן הבקיאין שלא אירע פסול בנישואי אבותיו והשני משאינן בקיאין ואירע ספק אשת איש בקידושי אבותיו שנתקדשה לאחר ואמרו אינן קדושין ונשאת לאחר:
מאן יש אומרים?
אמר רב אידי בר אבין: רבי אליעזר היא.
דתניא: מצת כותי - מותרת.
מצת כותי מותרת - לאכלה בפסח ואין בה משום חששא דחימוץ:
ואדם יוצא בה ידי חובתו בפסח.
ואדם יוצא בה - בלילי י"ט הראשון שהמצה חובה ויוצא בה דלא הוי כקמחין ובציקות של עובדי כוכבים שלא חמצו דקי"ל (פסחים דף מ.) אדם ממלא כריסו מהם ובלבד שיאכל כזית מצה אחרת באחרונה משום דבמצת מצוה בעינן שימור לשם מצוה אבל מצת כותי א"צ לאכול מצה אחרת באחרונה דבקיאי במצות שימור:
ורבי אליעזר אוסר.
לפי שאין בקיאים בדקדוקי מצות.
רבן שמעון בן גמליאל אומר: כל מצוה שהחזיקו בה כותים הרבה - מדקדקים בה יותר מישראל.
ואלא הכי מאי: אין בקיאין?
ואלא הכא - גבי יוחסין מאי אין בקיאין שייך למימר:
לפי שאין בקיאין בתורת קידושין וגירושין.
אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: ממזר מאחותו וממזר מאשת אח נתערבו בהן.
מאי קא משמע לן?
מאי קמ"ל - האי ממזר מאחותו דקא פריש ממאי הוה ולא תנא ממזר סתמא:
- יש ממזר מחייבי כריתות
ומשני יש ממזר מחייבי כריתות קא משמע לן - ולאפוקי ממאן דאמר (יבמות דף מט.) אין ממזר אלא מחייבי מיתות בית דין:
ניתני חדא?
ומשני יש ממזר מחייבי כריתות קא משמע לן - ולאפוקי ממאן דאמר (יבמות דף מט.) אין ממזר אלא מחייבי מיתות בית דין:
מעשה שהיה כך היה.
ורבא אמר: עבד ושפחה נתערבו בהן.
עבד ושפחה נתערבו בהן - עבד נשא מבנותיהם ושפחה נשאת לאחד מהם ואין אותה משפחה ידועה:
איסורא משום מאי? - משום שפחה.
ופרכינן איסורא משום שפחה - דע"כ עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הוולד כשר אלא שפחה וולדה עבד:
ניתני חדא?
ניתני - שפחה לחודה:
מעשה שהיה כך היה:
מתני'
הנושא אשה כהנת
אשה כהנת - דווקא נקט כדקתני סיפא לויה וישראלית מוסיפין עליהן עוד אחת:
- צריך לבדוק אחריה ארבע אמהות שהן שמנה.
ארבע אמהות שהן שמנה - בודקין בדורותיה ארבע אמהות שתים מצד האב ושתים מצד האם שהם שמנה כל אחת מהם אמה ואם אמה:
בודקין - שלא היו ממזרות או אחת מן הפסולות לקהל:
אמה,
ואם אמה,
ואם אבי אמה,
ואם אבי אמה - של אשה זו שהוא נושא:
ואמה,
ואמה - של אם אבי אמה:
ואם אביה,
ואם אביה - של זו שהוא נושא:
ואמה,
ואמה - של אם אביה:
ואם אבי אביה,
ואם אבי אביה - של זו שהוא נושא ואמה:
ואמה.
לויה וישראלית - מוסיפין עליהן עוד אחת.
לויה וישראלית - לכהן בא לכונסה מוסיפין עליהן עוד אחת. אם אחת בכל זוג וזוג כגון אמה ואם אמה ואמה וכן כולם:
אין בודקין לא מן המזבח ולמעלה.
אין בודקין מן המזבח ולמעלה - התחיל לבדוק באמהות ומצא שאבי אביה שימש על המזבח בידוע שמיוחס הוא:
ולא מן הדוכן ולמעלה.
ולא מן הדוכן ולמעלה - אם הועד עליו שעמד אצל הלוים בדוכן לשורר שיר:
ולא מן הסנהדרין ולמעלה.
ולא מן הסנהדרין ולמעלה - אם נמנה בסנהדרין א"צ לבדוק אותו וכן שוטרי הרבים וגבאי צדקה משיאין בנותיהם לכהן ואין צריכין לבדוק וטעמא דכולהו מפרש בגמרא:
וכל שהוחזקו אבותיו משוטרי הרבים, וגבאי צדקה - משיאין לכהונה. ואין צריך לבדוק אחריהן.
רבי יוסי אומר: אף מי שהיה חתום עד בערכי הישנה של ציפורי.
אף מי שהיה חתום בערכי הישנה של ציפורי - עיר סמוכה לציפורי ששמה ישנה כדאמרינן בעירובין (דף נט.) כעיר חדשה שביהודה דהיינו עיר ששמה חדשה כדכתיב (יהושע טו) צנן וחדשה:
בערכי - שהיה כתוב בסדרי הדיינין שהיו רגילים לייחס את הראויים לדון שהיו מיוחסין וכותבין על הסדר פלוני ופלוני מיוחסין הן שאין רגילין בני המקום למנות דיין שאינו מיוחס:
רבי חנינא בן אנטיגנוס אומר: אף מי שהיה מוכתב באסטרטיא של מלך:
באיסטרטיא של מלך - בגמרא מפרש לה:
גמ'
מאי שנא בנשי בדקינן
מאי שנא בנשים דבדקינן - כדקתני ד' אמהות ולא קתני ארבע אבות שיהו בודקין אביה ואבי אביה שלא היו ממזרים:
ומאי שנא בגברי לא בדקו?
נשי דכי מינצו בהדי הדדי - בעריות הוא דמינצו.
בעריות הוא דמנצו - אין זו מגנה את זו בפסול ייחוס אלא בזנות:
ואם איתא דאיכא מילתא
ואם איתא דאיכא בהו מילתא - לפסול יוחסין לית ליה קלא:
לא אית ליה קלא.
גברי דכי מינצו בהדי הדדי ביוחסין הוא דמינצי.
אם איתא דאיכא מילתא אית ליה קלא.
ואיהי נמי תבדוק בי' בדידיה?
איהי נמי - הכהנת אמאי לא הצריכוה לבדוק ביחוס בעלה ד' אמהות דילמא איכא מילתא בנשי משפחתו ביוחסין:
מסייע לי' לרב דאמר רב יהודה אמר רב: לא הוזהרו כשרות לינשא לפסולים.
לא הוזהרו כשרות - כהנות לינשא לפסולין כגון חללי גירי וחרורי וכיון דלא הקפידה תורה עליהם ליוחסין רבנן נמי לא עבוד בהו מעלה לאצרוכינהו בדיקה ואפילו מחמת ממזרות ושתוקות אלא כי איתחזיק איסורא ביה אבל לחששא ולמיבדק לא אצרכינהו:
רב אדא בר אהבה: תני ד' אמהות שהם שתים עשרה.
שהם שתים עשרה - על כל זוג מוסיף לבדוק עוד אם למעלה:
במתניתא תנא: ד' אמהות שהם שש עשרה.
שש עשרה - על כל זוג של משנתינו מוסיף אמה של עליונה ואם אמה:
בשלמא לרב אדא בר אהבה
מצת כותי מותרת. פי' מותרת לאכלה בפסח ואין בה משום חששא דחימוץ ואדם יוצא בה ידי חובתו בפסח בלילי יו"ט ראשון שאכילתה חובה ולא הויא כקמחין ובצקות של עובדי כוכבים דקיימא לן (פסחים דף מ.) דאדם ממלא כריסו מהן ובלבד שיאכל כזית מצה באחרונה וא"ת והא אמרי' (בפרקי דר"א פל"ח) כל האוכל פת כותי כאילו אוכל חזיר וי"ל היינו דווקא פת שהכותי לש ועושה בביתו אבל העיסה שהכותי עושה בביתו של ישראל מותר ונראה הא דקאמר ואדם יוצא בה ידי חובתו היינו דוקא שגם הכותי יאכל ממנה דאל"כ לא יצא ידי חובתו דהא לית להו לפני עור לא תתן מכשול:
הנושא אשה כהנת. פי' כהן שבא לישא אשה כהנת וקאמר דצריך לבדוק משום שאנו רוצים שבנה ישמש ע"ג המזבח אבל אין לפרש דמיירי בישראל הבא לישא אשה כהנת ורוצה שיהא בנה כשר לכהונה דא"כ אמאי נקט כהנת אפילו היתה חללה נמי הוי בנה כשר לכהונה דבני ישראל מקוה טהרה לחללות:
צריך שיבדוק אחריה ארבע אמהו'. פי' בקונט' בודקין משום חשש דממזרות ולא נהירא מדפריך גמ' ואיהי נמי תבדוק בדידיה ומשני לא הוזהרו כשרות לינשא לפסולים ומאי קאמר הא הוזהרו לינשא לממזרים דהא אפילו [מאן] דאמר לא הוזהרו היינו דוקא לינשא לחלל קאמר אבל לממזרים לא לכך צריך לומר דחששא דמתני' הוא משום חללות אבל משום ממזרות לא שייך חששא כלל. דמכירין ישראל ממזרים שביניהם ומיהו תימה הא קתני לויה וישראלית מוסיפין עוד אחת ואי לא בדקי אלא בפסול חללות לויה וישראלית אמאי צריכין בדיקה כיון דאבוה לוי או ישראל אי אפשר בשום ענין להיות בה פסול חללה שהרי לכ"ע בני ישראל מקוה טהרה לחללות וא"כ ישראל שנשא חללה בתו כשרה לכהונה וי"ל דעיקר הבדיקה ותקנה משום פסול חללות ואגב בדיקה דחללות בדקי נמי היכא דלא שייך אלא פסול ממזרות כגון לויה וישראלית אבל גבי איהי דליכא פסול חללות דלא הוזהרו כשרות לינשא לפסולין לא צריך לבדוק משום ממזרות ור"ת כתב בספר הישר דהא דצריך לבדוק היינו דוקא להכשיר בניהם לעבודה אי נמי להכשיר עצמו לעבודה אבל להאכילו בתרומה א"צ בדיקה כדאמר פ' האשה שנתארמלה (כתובות דף כד.) אני כהן וחבירי כהן נאמן להאכילו בתרומה ואין נאמן להשיאו אשה: