פתח בבור ומסיים בכותל?
(ליתני אלא אם כן הרחיק מבורו של חבירו ג"ט)
אמר אביי ואיתימא רב יהודה: מכותל בורו שנינו.
וליתני: "אא"כ הרחיק מבורו של חבירו ג' טפחים"?
הא קמ"ל, דכותל בור שלשה טפחים. נפקא מינה, למקח וממכר.
כדתניא: האומר לחבירו: "בור וכותליה אני מוכר לך", צריך שיהא הכותל שלשה טפחים.
איתמר: הבא לסמוך בצד המצר:
אביי אמר: סומך. ורבא אמר: אינו סומך.
בשדה העשויה לבורות, דברי הכל אינו סומך. כי פליגי, בשדה שאינה עשויה לבורות. אביי אמר סומך, דהא אינה עשויה לבורות. רבא אמר אינו סומך, דאמר ליה: "כי היכי דאת אימלכת וחפרת, אנא נמי ממלכנא וחפרנא".
איכא דאמרי. בשדה שאינה עשויה לבורות, דברי הכל סומך. כי פליגי, בשדה העשויה לבורות.
אביי אמר: סומך. אפילו לרבנן דאמרי: "מרחיקין את האילן מן הבור עשרים וחמש אמה". התם הוא דבעידנא דקא נטע איתא לבור, אבל הכא, בעידנא דקא חפר ליתא לבור.
ורבא אמר: אינו סומך. ואפילו לר' יוסי דאמר: "זה חופר בתוך שלו וזה נוטע בתוך שלו". הני מילי התם דבעידנא דקא נטע ליתנהו לשרשיו דמזקי לה לבור, אבל הכא אמר ליה: "כל מרא ומרא דקא מחיית, קא מרפית לה לארעאי".
תנן: "לא יחפור אדם בור סמוך לבורו של חבירו", טעמא דאיכא בור, הא ליכא בור סומך.
בשלמא להך לישנא דאמרת: בשדה שאינה עשויה לבורות דברי הכל סומך, מתניתין בשדה שאינה עשויה לבורות.
אלא להך לישנא דאמרת בשדה שאינה עשויה לבורות פליגי. בשלמא לאביי ניחא, אלא לרבא קשיא?
אמר לך רבא: הא איתמר עלה, אמר אביי ואיתימא רב יהודה: מכותל בורו שנינו.
איכא דאמרי: ואיתמר עלה: אמר אביי ואיתימא רב יהודה מכותל בורו שנינו.
בשלמא להך לישנא דאמרת, בשדה העשויה לבורות דברי הכל אינו סומך, מתניתין בשדה העשויה לבורות.
אלא להך לישנא דאמרת בשדה העשויה לבורות פליגי. בשלמא לרבא ניחא, אלא לאביי קשיא?
אמר לך אביי: מתני' שבאו לחפור בבת אחת.
תא שמע: "סלע הבא בידים, זה חופר בורו מכאן וזה חופר בורו מכאן. זה מרחיק שלשה טפחים וסד בסיד וזה מרחיק שלשה טפחים וסד בסיד"?
בא בידים שאני.
ודקארי לה מאי קארי לה?
בא בידים איצטריכא ליה. ס"ד אמינא, כיון דבא בידים ליבעי נמי רווחא טפי, קא משמע לן.
תא שמע: מרחיקין את הגפת ואת הזבל ואת
פתח בבור - סמוך לבורו של חבירו והדר סיים אלא אם כן הרחיק מכותל הוה ליה למיתני אלא אם כן הרחיק מבורו דאילו מכותלו כותל הבנוי על גבי קרקע הוא:
מכותל בורו שנינו - כלומר האי כותל דקתני מכותל בורו קאמר שאף הוא קרוי כותל:
וליתני מבורו של חבירו - ואנא ידענא דמכותל קאמר דאי מחלל בורו קאמר אין זה כונס לתוך שלו כלום ופעמים שהוא סותר אף כותל חבירו אם הוא רחב משלשה:
הא קא משמע לן - במאי דתניא מכותל בורו למדנו בה שהכותל בורו של ראשון מילא כל שלשה טפחים שהוזקק גם הוא להרחיק מן המיצר וממאי מדקתני שהחפירות חללו של זה אינה מופלגת מכותלו של זה אלא שלשה טפחים שהוא כונס לתוך שלו נמצא ששלשת הטפחים שכנס גם זה לתוך שלו הכותל מלאם ואשמועינן שיעור רוחב כותלי בור:
ונפקא מינה למקח וממכר - וא"ת מנלן שהכותל הראשון הוא הוי שיעור הרחקה מן המיצר והלא לא היה לחבירו בור סמוך למיצר ופליגי בה אביי ורבא ושמעינן ליה לאביי דאמר ראשון אינו צריך להרחיק תריץ הא שמעינן ליה לאביי גופיה דאוקמה כשבאו לחפור בבת אחת ששניהן הוזקקו להרחיק כל אחד ואחד שלשה טפחים:
הבא לסמוך - בורו תחילה בצד המיצר ולחבירו אין שם בור:
העשוייה לבורות - כגון בית השלחין שצריכה להשקות תדיר:
אפי' לרבנן דאמרי כו' - דשמעינן מינה אדם צריך לכנוס לתוך שלו כדי שלא יזיק את חבירו ולא אמרינן זה חופר בתוך שלו וזה נוטע בתוך שלו:
ליתנהו לשרשים - אלא סופן שיתפשטו עשרים וחמשה אמה ויזיקו את כותלי הבור:
מרפית לי - שהיא מרעדת ונדה מחמת המכה:
הא איתמר עלה מכותל בורו שנינו - ולמדנו בה שאף הראשון הוזקק להרחיק כדי כותל שהוא שלשה טפחים כדאמרן:
אלא לאביי קשיא - דהוא גופיה אוקים דמכותל בורו שנינו ועל כרחך לא הוזכר שם כותל אלא ללמדנו ששיעור כותל כדי הרחקת המיצר הוא אלמא אף הראשון הוזקק להרחיק:
הבא בידים - קרקע רך מתכתש מאיליו:
זה וזה מרחיק - אלמא אף על הראשון להרחיק: ה"ג בא בידים שאני ודקארי לה מאי קארי לה בא בידים איצטריך סד"א כו'. כלומר הוא הדין אע"ג דלא בא בידים והאי דנקט בידים רבותא אשמעינן דאף על גב דבא בידים אין צריך להרחיק אלא שלשה טפחים: