Enjoying this page?

Bava Basra, Page 026a

צורת הדף באתר היברובוקס

כדנייד נכתמא אפומיה דחצבא.

כדנייד נכתמא אפומא דחצבא - שאם יניחו כד על חומה וכסויה עליה ינוע הכיסוי מחמת הרעדה:

דבי בר מריון בריה דרבין: כי הוה נפצי כיתנא, הוה אזלא רקתא ומזקא אינשי.

רקתא - מה שמנערין מן הפשתן:

אתו לקמיה דרבינא, אמר להו: כי אמרינן מודה ר' יוסי בגירי דיליה, הני מילי דקא אזלא מכחו, הכא זיקא הוא דקא ממטי לה.

מתקיף לה מר בר רב אשי: מאי שנא מזורה ורוח מסייעתו?

מאי שנא מזורה - בשבת דחייב ואע"פ שהרוח מסייעתו חשיב ליה עושה מלאכה אלמא גירי דיליה נינהו:

אמרוה קמיה דמרימר. אמר להו: היינו זורה ורוח מסייעתו.

היינו זורה ורוח מסייעתו - כי היכי דלענין שבת הוי כחו לענין נזקין נמי כחו חשיב ליה:

ולרבינא מאי שנא מגץ היוצא מתחת הפטיש והזיק דחייב לשלם?

ולרבינא מאי שנא כו' - בשלמא זורה ורוח מסייעתו לא הויא ליה פירכא דקסבר ממונא מאיסור שבת לא ילפינן דהתם מלאכת  מחשבת אסרה תורה וכה"ג מתרצינן ליה להא פירכא בב"ק בהכונס צאן לדיר (דף ס.):

גץ - אטנצייל"א היוצאת מן הברזל כשהפטיש מכה עליו:

חייב - והרי הוליכן הרוח:

התם ניחא ליה דליזל, הכא לא ניחא ליה דליזל:

ניחא ליה דליזיל - לחוץ שלא ידליק את ביתו:

 

מתני'

לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אלא אם כן הרחיק ממנו ארבע אמות.

סמוך לשדה חבירו - בין שדה הלבן בין שדה האילן וטעמא כדי עבודת הכרם שכשיחרוש את אילנותיו לא יהא צריך להכניס  מחרישתו לתוך שדה חבירו:

אחד גפנים ואחד כל אילן.

היה גדר בינתים - זה סומך לגדר מכאן וזה סומך לגדר מכאן.

היו שרשים יוצאים לתוך של חבירו - מעמיק ג' טפחים. כדי שלא יעכב את המחרישה.

מעמיק - להן בעל השדה שיצאו לתוכו:

היה חופר בור שיח ומערה - קוצץ ויורד והעצים שלו:

קוצץ - בעומק ג' טפחים:

והעצים שלו - בגמרא מפרש של מי:

 

גמ' 

תנא: ארבע אמות שאמרו כדי עבודת הכרם.

אמר שמואל לא שנו אלא בארץ ישראל, אבל בבבל  שתי אמות.

אבל בבבל שתי אמות - שמחרישתן קצרה:

תניא נמי הכי: לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אלא אם כן הרחיק ממנו שתי אמות.

והא אנן תנן: ארבע אמות?

אלא לאו כדשמואל.

שמע מינה.

ואיכא דרמי לה מירמא.

תנן: לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אלא אם כן הרחיק ממנו ארבע אמות.

והתניא: שתי אמות?

אמר שמואל: לא קשיא. כאן בבבל כאן בארץ ישראל.

 

רבא בר רב חנן הוו ליה הנהו דיקלי אמיצרא דפרדיסא.

פרדיסא - כרם:

דרב יוסף הוו אתו צפורי, יתבי בדיקלי ונחתי בפרדיסא ומפסדי ליה.

א"ל: "זיל קוץ".

א"ל: "והא ארחיקי לי".

והא ארחיקי לי - ד' אמות:

א"ל: "ה"מ לאילנות, אבל לגפנים בעינן טפי".

והא אנן תנן: אחד גפנים ואחד כל אילן?

א"ל: ה"מ אילן לאילן וגפנים לגפנים, אבל אילן לגפנים בעינן טפי.

א"ל: אנא לא קייצנא. דאמר רב: האי דיקלא דטעין קבא אסור למקצייה.

ואמר ר' חנינא: לא שכיב שכחת ברי, אלא דקץ תאנתא בלא זימניה.

שכחת ברי - כך שמו:

מר אי ניחא ליה ליקוץ.

רב פפא הו"ל הנהו דיקלי אמיצרא דרב הונא בריה דרב יהושע.

אזל אשכחיה דהוה חפר וקא קאיץ שרשיו.

אשכחיה - רב פפא לרב הונא דקא חפר וקייץ שרשין:

אמר ליה: "מאי האי?"

מאי האי - אמאי קייצתא:

אמר ליה: "תנן היו שרשים יוצאים לתוך של חבירו מעמיק שלשה כדי שלא יעכב המחרישה".

אמר ליה: "הני מילי שלשה, מר קא חפר טפי".

אמר ליה: "אנא בורות שיחין ומערות קא חפרנא. דתנן: היה חופר בור שיח ומערה, קוצץ ויורד והעצים שלו".

אמר רב פפא: אמרי ליה כולהי, ולא יכילי ליה.

אמרי ליה כולהי - הבאתי לו ראיות הרבה שלא יקוץ: