דקמכחשי בארעא, שיורי שייר.
דקא מכחשי - השרשים בקרקע וגם מעכבין את המחרישה ודאי אסיק אדעתיה לשייר לעצמו קרקע סביבות האילנות כדי שלא יוכל הלוקח לערער עליו ולומר כשיבשו אילנותיו עקור אילנותיך שקול וזיל דהא מזקי לארעאי:
דאי לא שייר, לימא ליה: "עקור אילנא וזיל".
לימא ליה - כשייבש האילן:
מכר אילנות ושייר קרקע לפניו - פלוגתא דר"ע ורבנן.
מכר אילנות ושייר קרקע לפניו - שפירש לו כן האילנות אני מוכר לך והקרקע אני מעכב לעצמי:
פלוגתא דר"ע ורבנן - בין לרב זביד בין לרב פפא ובשני אילנות מיירי דבשלשה אילנות הכל מודים דקנה קרקע כדתנן סתמא בהמוכר את הספינה (לקמן דף פא.) ומוקמינן לה בגמ' כר"ע ומיהו רישא דקתני גבי שנים אין לו קרקע לאו ר"ע היא כדמוכח בשילהי המוכר את הבית (לקמן דף עב.) והתם פרשינן לה:
לר"ע דאמר: מוכר בעין יפה מוכר, אית ליה.
לר"ע דאמר מוכר בעין יפה מוכר אית לי' - ללוקח מקום האילנות על הקרקע ליטע אחרים במקומן כשימותו:
לרבנן: לית ליה.
לרבנן אין לו - קרקע ואם ימותו לא יטע אחרים במקומן כדתנן סתמא הקונה שני אילנות לא קנה קרקע:
לר"ע אית ליה. ואפילו לרב זביד דאמר: אין לו.
אפי' לרב זביד כו' - כלומר דרב זביד נמי מצי למימר אליבא דר"ע ולא הויא מילתיה כתנאי אלא כדברי הכל:
ה"מ גבי שני לקוחות. דא"ל: "כי היכי דלדידי לית לי באילנות, לדידך נמי לית לך בקרקע".
ה"מ - דקאמר רב זביד אין לו קרקע גבי ב' לקוחות כדפרישית לעיל:
לית לי באילנות - לא בעצים ולא בפירות:
לית לך בקרקעות - אפי' במקום האילן וכשייבש תעקרנו ותלך:
אבל הכא, מוכר בעין יפה מוכר.
לרבנן לית ליה. ואפילו לרב פפא דאמר: יש לו.
ה"מ גבי שני לקוחות.
ה"מ - דיש לו קרקעות:
דא"ל: "כי היכי דלדידך זבין בעין יפה לדידי נמי זבין בעין יפה".
גבי שני לקוחות דאמר - בעל האילנות לבעל הקרקע כי היכי דלדידך זבין בעין יפה מה שמכר לך מן הקרקע על מנת להיות הקרקע שלך עולמית היא ופירותיה:
אף לדידי זבין בעין יפה - שאוכל פירות אילנותי לעולם שאם ימותו אטע אחרים תחתיהן דאין אדם חוטא ולא לו למכור לזה בעין יפה ולזה בעין רעה:
אבל הכא, מוכר בעין רעה מוכר.
אבל הכא - שעיכב לעצמו כל לגבי עצמו בעין רעה מוכר כדי לשייר לעצמו:
אמרי נהרדעי: אכלן רצופין, אין לו חזקה.
אכלן רצופין - להני שלשים אילנות כגון שנטועין ט"ו בבית סאה אינה חזקה ואפילו אכלן כולן כל שלש שנים דלא אחזיק כדמחזקי אינשי דאין ראויין לקיים אלא לעקור ולשרש:
מתקיף לה רבא: אלא מעתה האי מישרא דאספסתא במאי קני לה?
מתקיף לה רבא אלא מעתה - כיון דמשום דנטועין מחוברין לא הויא חזקה:
האי מישרא - ערוגה דאספסתא במאי קני לה הרי זרועה רצופה ואפ"ה אמרי' בריש פירקין דהוי חזקה ומיהו לאו אתקפתא מעליתא היא דהאי אורחיה והאי לאו אורחיה האי מכחיש בארעא טפי והאי לא מכחיש טפי אלא רבא הוא דלית ליה האי סברא ובמילתא בעלמא הוא דמוקי להו לנהרדעי. ויש לפרש אכלן רצופין אינה חזקה שסופן לשרש אותן ולפזר נטיעתן שכן דרך אילנות לנטוע הרבה תחלה ביחד ואחר שגדלו מפזרים אותן הלכך לא הוי חזקה הואיל ולשרש קיימי ואין זו עיקר גידולן וראיה לדבר דגבי נטיעות אשכחן י' לבית סאה ובאילנות אמרו ג' לבית סאה ועל כרחך נטיעות היו מתחלה והיו י' לבית סאה ואח"כ מיעטום לג' בבית סאה וכן דרך אספסתא כמו כן לזרעה הרבה ביחד רצופין כמו שעושין לכרישין וכרוב ואח"כ עוקרין אותן וממלא מהן ערוגה גדולה והיינו דפריך רבא אלא מעתה האי מישרא דאספסתא כו' כן נראה בעיני:
אלא אמר רבא: מכרן רצופין, אין לו קרקע.
אלא אמר רבא - אי אית לן למימר מידי ברצופין הכי אמרינן:
מכרו רצופין אין לו קרקע - כגון שנטועין יותר מי' בבית סאה דהכא לא אמרי' הקונה שלשה אילנות קנה קרקע דאין זה שדה האילן דלעקור ולשרש קיימא:
א"ר זירא: כתנאי.
כרם שהוא נטוע על פחות מארבע אמות:
על פחות מד' אמות - שאין בין שורה לשורה אלא ג' אמות אינו כרם והמביא זרע לשם אינו לוקה משום לא תזרע כרמך כלאים (דברים כב) ומותרין באכילה:
ר' שמעון אומר: אינו כרם.
וחכ"א: הרי זו כרם.
ורואין את האמצעיים כאילו אינן.
האמצעיים - שורה בין שתי שורות רואין כאילו אינה והוו להו שש אמות בין שורה לשורה ולעיל נמי גבי מכרן רצופין לרבנן רואין את האמצעיים כאילו אינן ודינן כמפוזרין וגבי מכרן רצופין יש לו קרקע ולר"ש אין לו קרקע והיינו כתנאי דמילתא דרבא תנאי היא כר"ש ודלא כרבנן ובהמוכר את הספינה (לקמן פב:) מפרש כמה יהו מרוחקין יותר מד' אמות ואכתי הוי כרם:
אמרי נהרדעי: האי מאן דזבין דקלא לחבריה, קני ליה משפוליה עד תהומא.
קני ליה - הלוקח לקרקע:
משיפולא עד תהומא - שוליו (שמות כח) מתרגמינן שיפולוהי כלומר כל הקרקע בשולי האילן דהיינו שפת הקרקע עד תהום של קרקע שאע"פ שדקל יחידי הוא ותנן דאפי' ב' אין לו קרקע ה"מ סביבות האילן הוא דאין לו כלום כמו שיש לג' ביניהן וחוצה להן כמלא אורה וסלו אבל תחתיו דאילן מיהא אית ליה דכיון דאילן לפירותיו קונה להתקיים מקרקע זו גם אם ימות האילן יטע אחר במקומו ואשמעינן נמי דאין בעל השדה יכול לחפור תחת האילן אפילו למטה מאלף אמה: