אמרו ליה: "אנן מזרעא דיוסף, דלא שלטא ביה עינא בישא".
אמרו לו [אנן] מזרעא דיוסף כו' - והיינו דכתיב: "ויאמרו בני יוסף לא ימצא לנו ההר". כלומר, אין אנו חוששין לאותו הר, היינו יער, כדכתיב התם: "הר יהיה לך כי יער הוא":
דכתיב: (בראשית מט, כב) "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין".
עולי עין - הן עולין על העין ושולטין עליו, ואין העין עולה עליהן:
ואמר רבי אבהו: "אל תקרי עלי עין, אלא עולי עין".
ר' יוסי ברבי חנינא אמר מהכא: (בראשית מח, טז) "וידגו לרוב בקרב הארץ". מה דגים שבים מים מכסים עליהם ואין העין שולטת בהם, אף זרעו של יוסף אין העין שולטת בהם:
מרגלים יהושע וכלב נטלו חלקם:
מנהני מילי?
אמר עולא דאמר קרא: (במדבר יד, לח) "ויהושע בן נון וכלב בן יפנה חיו מן האנשים ההם".
מאי חיו?
אילימא חיו ממש?
והא כתיב קרא אחרינא: (במדבר כו, סה) "ולא נותר מהם איש כי אם כלב בן יפונה ויהושע בן נון"?
והכתיב קרא אחרינא - ותרי קראי למה לי:
אלא מאי חיו?
שחיו בחלקם:
מתלוננין ועדת קרח לא היה להן חלק בארץ:
והתניא: "מרגלים, מתלוננים, ועדת קרח, יהושע, וכלב - נטלו חלקם"?
לא קשיא.
מר מקיש מתלוננים למרגלים. מר לא מקיש מתלוננים למרגלים.
נראה בעיני דהכי גרס לא קשיא. מר מקיש מתלוננים למרגלים ומר לא מקיש מתלוננים למרגלים. דתניא כו'. ולקמן מפרש לה:
דתניא: (במדבר כז, ג) "אבינו מת במדבר", זה צלפחד.
זה צלפחד - מילתא דפשיטא היא. דהא כתיב לעיל בנות צלפחד? אלא אגב גררא דהנך קאמר לה. ונראה בעיני שחסר מן הספרים. דהכי קתני רישא דהך ברייתא בסיפרי: "אבינו מת במדבר: ר' עקיבא אומר, נאמר כאן במדבר ונאמר להלן מדבר, מה מדבר האמור כאן צלפחד אף מדבר האמור להלן צלפחד". דמינה שמעינן דהיינו מקושש. "והוא לא היה בתוך העדה כו'" כי הכא:
"והוא לא היה בתוך העדה", זה עדת מרגלים.
זו עדת מרגלים - דכתיב בהו: "עד מתי לעדה הרעה הזאת אשה המה מלינים עלי" (במדבר יד) את השאר:
"הנועדים על ה'", אלו מתלוננים.
אלו מתלוננים - כדמפ' מתלוננים שבעדת קרח, דכתיב בהו: "לכן אתה וכל עדתך הנועדים על ה'". והאי דקאמר עדת קרח, כמשמעו, מסקנא דמילתיה היא:
"בעדת קרח", כמשמעו.
מר, מקיש מתלוננים למרגלים. ומר, לא מקיש מתלוננים למרגלים.
מר מקיש - הואיל ונכתבו בפסוק אחד, וכי היכי דירשו המרגלים ירשו נמי המתלוננים:
ומר לא מקיש - לא חשיב ליה היקש, כיון דלא כתיב ביה וי"ו "בתוך העדה והנועדים":
וא"ל רב פפא לאביי: ולמאן דמקיש מתלוננים למרגלים, איכפול יהושע וכלב וירתו לכולה א"י?
לכולה ארעא דישראל - לאו דוקא כולה אלא רובה. כדכתיב: "וילונו העם על משה לאמר מה נשתה". דבשלמא למ"ד דלא מקיש, הרי כל שבט ושבט נחלו חלק קרוביהם מתלוננים שבשבטים. אלא למאן דמקיש, נגרעה כל נחלת שבט ושבט טובא, ואנן קיימא לן ומקראי איכא למילף דאפילו חלק אחד מאלף לא נטלו?:
א"ל: מתלוננים שבעדת קרח קאמרינן.
וא"ל רב פפא לאביי: בשלמא למ"ד ליוצאי מצרים נתחלקה הארץ, היינו דכתיב (יהושע יז, ה) "ויפלו חבלי מנשה עשרה שיתא", דשיתא בתי אבות וארבעה דידהו, הא עשרה.
היינו דכתיב - ביהושע אחר שנטלו בנות צלפחד: "ויפלו חבלי מנשה עשרה". דהיינו, שיתא דשיתא בתי אבות הכתובים למעלה, וד' דידהו, הרי עשרה. דכתיב לעיל: "ויהי לבני מנשה הנותרים למשפחות, לבני אביעזר, ולבני חלק, ולבני אשריאל, ולבני שכם, ולבני חפר, ולבני שמידע, אלה בני מנשה בן יוסף הזכרים למשפחותם, ולצלפחד בן חפר וגו' ויתן להן יהושע נחלה על פי ה' בתוך אחי אביהן, ויפלו חבלי מנשה עשרה, בין נטילת ששה בתי אבות, וארבעה דבנות צלפחד. חלק צלפחד שהיה מיוצאי מצרים, ושני חלקים מנכסי חפר, וחד אחא דאבא, שהיה מיוצאי מצרים. ונטלו חלק הראוי לצלפחד בנחלת אחיו כדלקמן. ולקמן פריך קרא מאי קחשיב כו':
אלא למ"ד לבאי הארץ, תמניא הוא? דהוו שיתא דשיתא בתי אבות, ותרי דידהו, הא תמניא?
ותרי דידהו - שני חלקים בנכסי חפר בתורת חזרה, שנטלו בני חפר איש איש חלקו בארץ אותן שהיו באי הארץ או הם או בני חפר, כדכתיב: "לאלה תחלק הארץ וגו'", והחזירו כולן נחלתן למוריש שלהן, דהיינו חפר שהיה מיוצאי מצרים, דאינן אלא שלוחיו. כדכתיב: "לשמות מטות אבותם ינחלו" ונמצא כאילו זכה והוחזק חפר בכל חלקים הללו. וכשמת חפר ירשו ממנו כל בניו. בנות צלפחד ירשו שני חלקים, לפי שהוא בכור, וכל אחיו איש איש חלק אחד, הרי לבנות צלפחד שני חלקים של אביו בנכסי חפר. וגם כשמתו שנים מאחי צלפחד כדלקמן, ירשו אחי צלפחד אותן שבחיים וגם בנות צלפחד במקום אביהן ירשו אותן אחין המתים וזכו בחלק שהיה להם ליטול בנכסי חפר כשהחזירו לו בניו שבאו לארץ והוא חזר והוריש להם כדפרישית. אבל חלק צלפחד עצמו לא נטלו, שהרי לא ליוצאי מצרים נתחלקה הארץ, וחזרה לא שייך ביה, שהרי לא היו לו בנים הנכנסין לארץ שיחזירו לו נחלה:
וליטעמיך. ולמ"ד ליוצאי מצרים נתחלקה הארץ, ט' הוו?
תשעה הוו - שיתא דשיתא בתי אבות ותלתא דידהו, השנויין במשנתינו:
אלא מאי אית לך למימר, חד אחא דאבא הוה להו. ה"נ, תרי אחי דאבא הוה להו.
ה"נ תרי אחי דאבא כו' - והנהו תרי אחי מתו אחרי מות חפר אביהן, וזכו קודם מיתתן בנכסי חפר, שהחזירו לו בניו שבאו לארץ. כדפרישית לעיל. כגון שהיו לחפר ח' בנים, השנים מתו במדבר וגם צלפחד עמהם, והחמשה באו לארץ ונטלו ה' חלקים. החזירום לחפר אביהם, מת חפר, ירשוהו שמונה בניו. צלפחד נטל שני חלקים, כי הוא הבכור, וז' אחין נטלו ז' חלקים. מת צלפחד נטלו בנותיו שני חלקים שלו, שירש מנכסי חפר, מתו שני אחיו בלא בנים, באו חמשה האחין ובנות צלפחד במקום צלפחד אביהם, וירשום. נמצאו בנות צלפחד נוטלות ארבעה חלקים. ב' חלקים גדולים בנכסי חפר, וב' חלקים קטנים בנכסי שני אחי אביהן. ומיהו המקשה לא הוה סבירא ליה תרי אחי אלא חד אחא דאבא, כדאשכחן בברייתא:
דתניא: (במדבר כז, ז) "נתן תתן להם", זו נחלת אביהן.
נתן תתן - קראי יתירי דריש דמצי למכתב ינחלו בנות צלפחד ותו לא:
זו נחלת אביהן - שהיה מיוצאי מצרים וקסבר ליוצאי מצרים נתחלקה הארץ:
"בתוך אחי אביהן", זו נחלת אבי אביהן.
בתוך אחי אביהן זו נחלת חפר - אבי אביהן שנטל בה צלפחד חלק כאחד מאחיו:
"והעברת את נחלת אביהן להן", זו חלק בכורה.
והעברת זו חלק בכורה - כדכתיב והעברת כל פטר רחם (שמות יג) שנטל צלפחד בנכסי חפר חלק אחד יותר על אחיו בשביל שהיה בכור. ומיהו סבירא ליה נמי להאי תנא כר' אליעזר, דחד אחא דאבא הוה להו. ונפקא ליה מייתור דאחוזת נחלה. כדאמרינן לקמן. דאי לית ליה, לא משכחת לה חבלי מנשה עשרה. אבל מנתון תתן אינו רוצה לדרוש מכפל המקרא כרבי אליעזר? דס"ל דברה תורה כלשון בני אדם. וכה"ג הויא פלוגתא דתנאי בקידושין (דף יז:) גבי העניק תעניק לו, ובכמה מקומות בגמ':
רבי אליעזר בן יעקב אומר: אף חלק אחי אביהם נטלו. שנאמר: "נתן תתן" .
ולמ"ד תרי אחי דאבא הוה להו, ההוא "מאחוזת נחלה" נפקא.
מאחוזת נחלה - דמצי למיכתב נתן תתן להם נחלה בתוך אחי אביהן:
וא"ל רב פפא לאביי: קרא מאי קא חשיב?
קרא - דכתיב חבלי מנשה עשרה מאי קחשיב:
אי טפלים קא חשיב?
טובא הוו?
טובא הוו - כל אחין שבמטה מנשה שנטלו חלק אביהן היה לו לחשוב כדקחשיב חלקי בנות צלפחד:
אי בתי אבות קחשיב?
שיתא הוו?
שיתא הוו - דהא בנות צלפחד על שם משפחת החפרי נקראין ככל בני חפר, וכיון דקחשיב בית אב של חפר, למה לי למיתני חלקי בנות צלפחד?: