Enjoying this page?

Right Click Here and click save as to download


Tzuras Hadaf - צורת הדף

הוי אומר מדה טובה מרובה ממדת פורענות.

במדה טובה כתיב (תהילים עח) "ויצו שחקים ממעל ודלתי שמים פתח וימטר עליהם מן לאכול".

ובמידת פורענות הוא אומר (בראשית ז) "וארובות השמים נפתחו".

במידת פורענות כתיב (ישעיהו סו) "ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי כי תולעתם לא תמות ואשם לא תכבה והיו דראון לכל בשר".

והלא אדם מושיט אצבעו באור בעולם הזה מיד נכוה?

אלא כשם שנותן הקב"ה כח ברשעים לקבל פורענותם כך נותן הקב"ה כח בצדיקים לקבל טובתן:

רבי עקיבא אומר אף הקורא בספרים החיצונים וכו': תנא בספרי צדוקים.

רב יוסף אמר, בספר בן סירא נמי אסור למיקרי.

א"ל אביי מאי טעמא?

אילימא משום דכתב [ביה] "לא תינטוש גילדנא מאודניה, דלא ליזיל משכיה לחבלא, אלא צלי יתיה בנורא ואיכול ביה תרתין גריצים".

אי מפשטיה, באורייתא נמי כתב, (דברים כ) "לא תשחית את עצה".

אי מדרשא, אורח ארעא קמ"ל, דלא ליבעול שלא כדרכה.

ואלא משום דכתיב "בת לאביה מטמונת שוא, מפחדה לא יישן בלילה, בקטנותה שמא תתפתה, בנערותה שמא תזנה, בגרה שמא לא תינשא, נישאת שמא לא יהיו לה בנים, הזקינה שמא תעשה כשפים".

הא רבנן נמי אמרוה: "אי אפשר לעולם בלא זכרים ובלא נקבות, אשרי מי שבניו זכרים, אוי לו למי שבניו נקבות"?

אלא משום דכתיב: "לא תעיל דויא בלבך דגברי גיברין קטל דויא".

הא שלמה אמרה? (משלי יב) "דאגה בלב איש ישחנה".

ר' אמי ור' אסי, חד אמר ישיחנה מדעתו, וחד אמר ישיחנה לאחרים.

ואלא משום דכתיב: "מנע רבים מתוך ביתך, ולא הכל תביא אל ביתך".

והא רבי נמי אמרה?

דתניא, רבי אומר לעולם לא ירבה אדם רעים בתוך ביתו. שנאמר (משלי יח) "איש רעים להתרועע".

אלא משום דכתיב: "זלדקן קורטמן עבדקן סכסן דנפח בכסיה לא צחי אמר במאי איכול לחמא לחמא סב מיניה מאן דאית ליה מעברתא בדיקני' כולי עלמא לא יכלי ליה".

אמר רב יוסף מילי מעלייתא דאית ביה דרשינן להו אשה טובה מתנה טובה בחיק ירא אלהים תנתן אשה רעה צרעת לבעלה מאי תקנתיה יגרשנה מביתו ויתרפא מצרעתו אשה יפה אשרי בעלה מספר ימיו כפלים העלם עיניך מאשת חן פן תלכד במצודתה אל תט אצל בעלה למסוך עמו יין ושכר כי בתואר אשה יפיה רבים הושחתו ועצומים כל הרוגיה רבים היו פצעי רוכל המרגילים לדבר ערוה כניצוץ מבעיר גחלת (ירמיהו ה) ככלוב מלא עוף כן בתיהם מלאים מרמה מנע רבים מתוך ביתך ולא הכל תביא ביתך רבים יהיו דורשי שלומך גלה סודך לאחד מאלף משוכבת חיקך שמור פתחי פיך אל תצר צרת מחר (משלי כז) כי לא תלד מה ילד יום שמא למחר איננו ונמצא מצטער על עולם שאינו שלו (משלי טו) כל ימי עני רעים בן סירא אומר אף לילות בשפל גגים גגו ובמרום הרים כרמו ממטר גגים לגגו ומעפר כרמו לכרמים [סימן זיר"א רב"א משרשי"א חנינ"א טובי"ה ינא"י יפ"ה יוחנ"ן מרח"ם יהוש"ע מקצ"ר] אמר ר' זירא אמר רב מאי דכתיב (משלי טו) כל ימי עני רעים אלו בעלי תלמוד וטוב לב משתה תמיד אלו בעלי משנה רבא אמר איפכא והיינו דאמר רב משרשיא משמיה דרבא מאי דכתיב (קוהלת י) מסיע אבנים יעצב בהם אלו בעלי משנה (קוהלת י) ובוקע עצים יסכן בם אלו בעלי תלמוד רבי חנינא אומר כל ימי עני רעים זה מי שיש לו אשה רעה וטוב לב משתה תמיד זה שיש לו אשה טובה רבי ינאי אומר כל ימי עני רעים זה אסטניס וטוב לב משתה תמיד זה שדעתו יפה רבי יוחנן אמר כל ימי עני רעים זה רחמני וטוב לב משתה תמיד זה אכזרי רבי יהושע בן לוי אמר כל ימי עני רעים זה