Enjoying this page?

Zevachim, Page 072a

צורת הדף באתר היברובוקס

צריכי

דאי מהתם הוה אמינא להדיוט אבל לגבוה אימא לא נפסדינהו לכולהו.

צריכי דאי מהתם הוה אמינא הני מילי חולין - אבל קדשים אימא ליעביד להו תקנתא דליבטיל איסורי הנאה ברובא ונימא יקרבו כי היכי דלא נפסדינהו לגמרי לכולהו:

ואי מהכא' הוה אמינא הני מילי קדשים דמאיס' אבל חולין דלא מאיס אימא איסורי הנאה ליבטלי ברובא.

צריכא.

וניבטלו ברובא.

ופרכינן וניבטיל ברובא - דהא כתיב אחרי רבים להטות:

וכי תימא חשיבי ולא בטלי.

וכי תימא חשיבי - הואיל ודרכן למנות:

הניחא למאן דאמר: כל שדרכו לימנות שנינו.

כל שדרכו לימנות - שיש בני אדם המקפידין במניינם ומוכרין במניינם שנינו דלא בטלי בסמוך בהך משנה דחבילי תילתן שפיר דהא [בהמות] נמי הרבה בני אדם המקפידין עליהן  ומוכרין אותן במנין ואע"פ שיש בני אדם שאין מקפידין כל כך ומוסיפין יתירה או מוכרין העדר יחד:

אלא למאן דאמר: את שדרכו לימנות שנינו, מאי איכא למימר?

אלא למ"ד את שדרכו לימנות - שדרכו מיוחד לכך שאין לך אדם דמוסיף עליהן יתירה ללוקח ולא מוכר בלא מנין הני אין דרכן מיוחד למנין שיש המוסיפין יתירה או מוכרין העדר  בלא מנין:

דתנן: מי שהיו לו חבילי תילתן של כלאי הכרם

תילתן - מין תבלין וחבילין חשוב מאד שאף טעם העץ שוה לפרי ובלע"ז פינוגר"י: