והיינו דתנן:
והיינו דתנן - במסכת שקלים:
פתחיה על הקינין - זה מרדכי.
פתחיה על הקינין - על השופר ששמו קינין שהמתנדב קן מביא מעות ונותן לתוכו די"ג שופרות היו במקדש ויש בהם שנים ששמן תורים וגוזלי עולה במסכת שקלים:
למה נקרא שמו פתחיה? שפותח דברים ודורשן ויודע בשבעים לשון.
שפותח דברים ודורשן - כגון לימתי לעונתי:
כולהו סנהדרין נמי ידעי שבעים לשון?
דאמר רבי יוחנן אין מושיבים בסנהדרין אלא בעלי חכמה בעלי מראה בעלי קומה בעלי זקנה בעלי כשפים.
בעלי קומה - שירתתו מהן בעלי דינים ולא ישקרו:
בעלי כשפים - שאם יהא הנדון מכשף והאור לא ישלוט בו יעשו הן מכשפות וימיתוהו בכל מיתה שיוכלו:
ויודעים שבעים לשון - שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן.
התורגמן - שלא יחליף טענותיו ויחייבוהו:
אלא דהוה בייל לישני ודריש.
דהוה בייל לישני - בולל ומערבב הלשונות:
ודורשן - כגון עין סוכר וגגות צריפין והיינו דקרו ליה מרדכי בלשן:
והיינו דכתיב במרדכי: (נחמיה ז, ז) "בלשן":
מתני' כיצד הן עושין?
שלוחי בית דין יוצאין מערב יום טוב ועושין אותן כריכות במחובר לקרקע כדי שיהא נוח לקצור.
כריכות - כורכין וקושרין ראשי השבלים מלא אגרוף:
כל העיירות הסמוכות לשם מתכנסות לשם כדי שיהא נקצר בעסק גדול.
וכל עיירות הסמוכות לשם מתכנסות - המולה גדולה שיבינו בייתוסין שבמוצאי יו"ט קוצרין אותן דבייתוסין לא מודו כדמפרש לקמן:
כיון שהחשיכה אומר להן: "בא השמש".
אמר להן - הקוצר לבני עיירות העומדות עליו:
בא השמש - אמרו לו הן:
אומר הין
בא השמש? אומר: "הין". "מגל זו"? אומר: "הין". "מגל זו?" - אומר: "הין".
מגל זה - כלומר במגל זה אקצור התבואה:
"קופה זו?" - אומר: "הין". "קופה זו?" - אומר: "הין".
בקופה זו - אתן התבואה:
בשבת אומר להן: "שבת זו?" - אמר: "הין". "שבת זו?" - אמר: "הין".
שבת זו - [כלומר] אקצור בשבת:
"אקצור?" והם אומרים לו: "קצור". "אקצור?" והם אומרים לו: "קצור".
שלש פעמים על כל דבר ודבר. והן אומרים לו: "הין הין הין".
אמרו לו הין - ג' פעמים שואל להן כל דבר:
כל כך למה (לי)? מפני הבייתוסים שהיו אומרים אין קצירת העומר במוצאי יו"ט:
וכל כך - שהיה שואל למה:
מפני הבייתוסים - שאומרים אין קצירת העומר במוצאי יו"ט אלא במוצאי שבת כדמפרש בגמרא לפיכך הקוצרים מגביהין קולן כדי שישמעו בייתוסין להוציא מלבן:
גמ' ת"ר: "אלין יומיא דלא להתענאה בהון, ומקצתהון דלא למספד בהון:
דלא להתענאה בהון - אבל למספד שרי:
(במקצתן) ומקצתהון - איכא דחמירי כולי האי דאפי' למספד אסור:
מריש ירחא דניסן עד תמניא ביה איתוקם תמידא דלא למספד.
איתוקם תמידא - הוקם התמיד על משפטו כדמפרש לקמיה דלא למספד:
ומתמניא ביה ועד סוף מועדא - איתותב.
עד סוף מועדא - פסח:
איתותב - נתיישב על דינו שבאותן ימים נצחו חכמים את הבייתוסים:
חגא דשבועיא - דלא למספד".
דלא להתענאה - אבל למספד שרי דלא הויא שמחה יתירה בשל עצרת כבשל תמיד משום דעצרת לא היה שום ראיה לדברי בייתוסין אבל בתמיד היתה ראיה לדבריהם ותרוייהו מפרש לקמן:
"מריש ירחא דניסן ועד תמניא ביה איתוקם תמידא דלא למספד" - שהיו צדוקים אומרים יחיד מתנדב ומביא תמיד.
מאי דרוש? (במדבר כח, ד) "את הכבש האחד תעשה בבקר ואת הכבש השני תעשה בין הערבים".
תעשה - לשון יחיד:
מאי אהדרו? (במדבר כח, ב) "את קרבני לחמי לאשי תשמרו", שיהיו כולן באין מתרומת הלשכה.
מאי אהדרו - להו רבנן כשנצחום:
תשמרו - לשון רבים:
כולן - כל הקרבנות:
"מתמניא ביה ועד סוף מועדא איתותב - חגא דשבועיא דלא למספד" - שהיו בייתוסין אומרים: "עצרת אחר השבת".
ניטפל להם רבן יוחנן בן זכאי ואמר להם: "שוטים! מנין לכם?"
מנין לכם - דהאי ממחרת השבת ממש הוא:
ולא היה אדם אחד שהיה משיבו חוץ מזקן אחד שהיה מפטפט כנגדו ואמר: "משה רבינו אוהב ישראל היה ויודע שעצרת יום אחד הוא, עמד ותקנה אחר שבת כדי שיהו ישראל מתענגין שני ימים".
זקן אחד - בייתוסי היה:
מפטפט - בדברי ויכוחין:
קרא עליו מקרא זה (דברים א, ב) אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר
י"א יום וגומר - שאם היה משה מוליך את ישראל דרך הר שעיר היו באין באחד עשר יום לקדש שהיא סמוכה לארץ ישראל: