אלא הנך תרתי דאפקת,
אלא הנך דאפקת - בהמה שנחתכו רגליה והגלודה:
לא תיפוק.
לא תיפוק - כדרבנן סבירא ליה לתנא דבי ר' ישמעאל וחשיב נקובי והך דרב עוירא בחד ותרין פסוקי בחד ומשכחת להו שפיר וכל הנך טרפות דמנינן לקמן (דף מז.) בריאה כגון חליף דאוני ודמיא לבשרא ולביעתא ואטום בריאה כולהו בכלל ריאה שניקבה או שחסרה נינהו חליף היינו חסרה ממקום שהיא ראויה להיות שם והנך חזותא לקותא נינהו וכל לקותא סופה לינקב והויא לה נקובה וחליף דשני קרומים דוושט שניהם נטולים ממקום שהן ראויין להיות ואין לך נקובה גדולה מזו:
אמר עולא, ח' מיני טרפות נאמרו לו למשה בסיני.
נקובה
ופסוקה
נטולה
נטולה - ניטלה הכבד:
וחסורה
קרועה
ודרוסה
נפולה
נפולה - נפלה מן הגג. וגלודה - בכלל נטולה, שניטל עורה. ונחתכו רגליה - בכלל חסורה. ושף מדוכתיה - בכלל נטולה. וכן נדלדלו סימנים ועקירת צלע וחביסת גולגולת - בכלל שבורה. ובשר החופה - היינו קרועה:
ושבורה.
לאפוקי, לקותא דרכיש
למעוטי לקותא דרכיש - דכוליא שאינה בכלל אלו. ופליג עולא עליה. ואם תאמר ישנה בכלל נקובה כי היכי דאמרינן בלקותא דריאה - לאו מילתא היא דהוה ליה ניקבה הכוליא והא ליכא למ"ד, דאפי' רכיש מודי דניקבה הכוליא כשרה ובלקותא הוא דטריף:
בר פפא אמר חייא בר רבא: ח' טרפות יש בנקובה.
שמונה מיני טרפות בנקובה - נקובת הוושט והקרום והלב והריאה והקיבה והדקין כרס הפנימי, והמסס ובית הכוסות חדא הוא - הא תמניא:
אם תאמר ט' - מרה?
ואם תאמר ט' - יש, דהא איכא נמי מרה - ההיא יחידאה היא. ולית הלכתא כוותיה. ודרב עוירא לית ליה לחייא:
ר' יוסי ברבי יהודה קתני לה.
דתניא: "ניקבה הקיבה, ניקבו הדקים - טרפה.
רבי יוסי בר' יהודה אומר: אף ניקבה המרה".
אמר רבי יצחק בר' יוסף אמר רבי יוחנן: הלכה כר' יוסי בר' יהודה.
ואמר רבי יצחק בר' יוסף אמר רבי יוחנן: מאי אהדרו ליה חבריה לר' יוסי בר' יהודה?
(איוב טז) "ישפוך לארץ מררתי", ועדיין איוב קיים.
אמר להם, אין מזכירין מעשה נסים.
דאי לא תימא הכי, (איוב טז) "יפלח כליותי ולא יחמול",
יפלח כליותי - היינו לקותא וטרפה:
מי קא חיי?
אלא ניסא שאני.
אין מזכירין מעשה נסים - להביא ראייה מהן:
דכתיב, (איוב ב) "רק את נפשו שמור".
רק את נפשו שמור - מכות מות הכהו ולכך נצטווה לשמור נפשו כדאמרינן בהשותפין (ב"ב דף טז.) גדול צערו של שטן משל איוב משל לאומר לעבדו שבור חבית ושמור יינה:
הכא נמי, ניסא שאני.
ואמר ר' יצחק ברבי יוסף אמר ר' יוחנן, הלכה כדברי האומר כזית.
הלכה כדברי האומר בכזית - דבעינן כזית שיור בניטל הכבד. ופלוגתא היא בפרקין (ד' מו.) דרמינן סתמי דמתני' אהדדי דקתני רישא אלו טרפות ניטל הכבד ולא נשתייר ממנה כלום הא נשתייר כשרה ואע"ג דליכא כזית. והדר תני אלו כשרות ניטל הכבד ונשתייר ממנה כזית ומוקמינן לה כתנאי והכא מייתי לה משום שמעתתא דרבי יצחק בר יוסף משמיה דרבי יוחנן:
ומי אמר רבי יוחנן הכי?!
והאמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן, הלכה כסתם משנה?
והא אמר רבי יוחנן הלכה כסתם משנה - והא נמי סתמא היא ומאי אולמא דסיפא מרישא:
ותנן, "ניטלה הכבד ולא נשתייר הימנה כלום", הא נשתייר כשרה, אע"ג דלא הוי כזית.
אמוראי נינהו, ואליבא דר' יוחנן.
אמוראי נינהו - ורבי יצחק סבר דלא כייל רבי יוחנן למימר הלכה כסתם משנה אלא היכא דסבירא ליה אמר בהדיא הלכה כמשנה זו ואמורא אחרינא אמר משמיה דר' יוחנן הלכה כסתם משנה והיכא דאיכא תרי סתמי דסתרן אהדדי אי איכא טעמא לאלומי חדא מחברתה כי ההיא דסנהדרין דאחד דיני ממונות (דף לד:) אזיל רבי יוחנן בתרה ואי לא מספקא ליה ולא קבע בהו הלכתא כחד מנייהו ובהני תרי אי הוה משכחינן טעמא בהא דרבי יצחק לא הוה מוקמינן לה באמוראי ומשום דליכא לאלומי איצטריך לן לשנויי דרבי יצחק לית ליה האי כללא דר' יוחנן:
[1]אמר ר' יצחק בר' יוסף אמר ר' יוחנן: מרה שניקבה וכבד סותמתה,
וכבד סותמתה - שנקובה במקום דיבוקה בכבד וחבור הכבד סותם את הנקב:
כשרה.
כשרה - אפילו לר' יוסי בר' יהודה:
ואמר רבי יצחק בר' יוסף אמר ר' יוחנן: ניקב הקורקבן, וכיס שלו קיים -
כיס שלו - קליפה הפנימית:
כשר.
איבעיא להו ניקב הכיס, וקורקבן קיים, מאי?
תא שמע: דאמר רב נחמן, ניקב זה בלא זה - כשר.
אמר רבא: שני עורות יש לו לוושט: חיצון, אדום ופנימי, לבן.
ניקב זה בלא זה - כשר.
למה לי למימר: "חיצון אדום, ופנימי לבן"?
דאי חליף - טרפה.
אבעיא להו: ניקבו שניהם זה שלא כנגד זה - מהו?
זה שלא כנגד זה - כגון זה למעלה וזה למטה:
אמר מר זוטרא משמיה דרב פפא: בוושט - כשר.
בקורקבן - פסול.
בקורקבן פסול - הכי ס"ל משום שהמאכל מתאסף שם ומחלחלן ונכנס בנקב עד שיוצא דרך נקב השני:
מתקיף לה רב אשי: אדרבה, וושט דאכלה ביה ופעיא ביה - רווח.
ופעיא ביה - צועקת שאע"פ שהקנה מוציא קול - אי אפשר שלא יהא הוושט מתפשט עמו. ואני שמעתי פעיא מנשמת:
גמדא ליה,
גמדא - כווצת רטי"ר בלע"ז:
ופשטה ליה.
זמנין דמיהנדזין בהדי הדדי.
מיהנדזין - מיתרמן דמיכווני אהדדי:
קורקבן דמינח נייח - כדקאי קאי?
א"ל רב אחא בריה דרב יוסף לרב אשי: הכי אמרינן משמיה דמר זוטרא דאמר משמיה דרב פפא - כוותיך.
ואמר רבה: קרום שעלה מחמת מכה בוושט - אינו קרום.
אינו קרום - ואם ניקב ונסתם אפילו עלתה בו סתימה עבה אינה מתקיימת. כדאמרינן ביבמות (דף עו.) בכרות שפכה ניקב פסול נסתם כשר וזהו פסול שחוזר להכשרו זהו למעוטי קרום שעלה מחמת מכה בריאה שאינו קרום. דכל נקובי דטרפות לא מהניא להו סתימה דסלקא בהו לאחר זמן. ולא דמי לריאה שניקבה ודופן סותמתה ולסתימת כבד במרה ולסתימה דירכים בחלחולת דלקמן (דף נ.) - דההיא סתימה מעיקרא היא:
ואמר רבה: וושט אין לו בדיקה מבחוץ, אלא בפנים.
אין לו בדיקה מבחוץ - לפי שהעור החיצון אדום ואין טפת דם נכרת בו:
למאי נפקא מינה?
הנך. דאפקת לא תיפוק. וא"ת למאן דלית ליה לקמן (דף נד.) ההיא דרב מתנא דבוקא דאטמא מאי נינהו י"ח טרפות וי"ל דבאיעכול ניבי הוי טרפה לכולי עלמא ואם תאמר לעולא דאמר בסמוך ח' מיני טרפות יש ולית ליה דרכיש בר פפא מאי ניהו י"ח טרפות וי"ל דניטל צומת הגידין חשיב חדא ולרכיש הויא בכלל נחתכו רגליה ועוד קשה למ"ד נקרע רוב חיצונה זהו בשר החופה את רוב הכרס חסר להו חדא דהכא חשיב להו בתרתי לכן נראה דעולא וההיא דלקמן סברי כמתני' וכרבי יוחנן דאמר אלו טרפות דווקא ואתא אלו למעוטי דרב מתנא אע"ג דדמיא לנטולה במתני' וכ"ש דרכיש דלא דמיא כלל להנך דמתני' ולית ליה י"ח טרפות נאמרו למשה מסיני ומצי למימר נמי דלית ליה בשר החופה בתרתי ואם תאמר וכי היכי דחשיב תרי פסוקי כחדא א"כ ריאה שחסרה וחסרון דשדרה נחשוב נמי כחד וי"ל לפי דאין שיעורן שוה דחסרון דריאה בכל שהוא וחסרון דשדרה פלוגתא ב"ש וב"ה אי נמי לפי שזה בבשר וזה בעצם ואם תאמר נקרע רוב החיצונה ובשר החופה את רוב הכרס נמי נחשוב כחד וי"ל דרוב החיצונה הוא רוב הכרס ובשר החופה את רוב הכרס אינו רוב בשר אלא רוב ממה שכנגד רוב הכרס וא"ת ואמאי לא חשיב חסרון הגרגרת דהוי בכאיסר. וי"ל דטעמא דחסרון משום דסופה ליפסק דהוי כרוב. יפלח כליותי מי קא חיי. פירש בקונטרס והאי לקותא הוא וקשה דמנא ליה דהאי לקותא דאיוב הוי לקותא דהויא ביה טרפה הא איכא לקותא דכשרה כדאמר לקמן (דף נה:) מליא מוגלא טרפה מים זכים כשרה אלא הכי פריך יפלח כליותי מי קא חיי בלא רפואה הא קאמר לקמן (דף נד.) דמחו בכוליתא וקטליה ואי בדרו ליה סמא חיי ואיוב לא מצינו שעשו לו שום רפואה:
והא אמר רבי יוחנן הלכה כסתם משנה. אע"ג דסיפא דמתני' (לקמן דף נד.) דאלו כשרות מסייע ליה מכל מקום פריך מכח דמאי אולמיה הך סתמא מהך סתמא כדפירש בקונטרס ואי משום שהאחרון הוא עיקר במקום שיש סדר למשנה כגון בחדא מסכתא מ"מ הך משנה דאלו טרפות ואלו כשרות כחדא בבא חשיב ואין סדר וה"ר יעקב מאורליינ"ש תירץ דהכי פריך והא אמר ר' יוחנן הלכה כסתם משנה וע"כ סתמא דאלו כשרות לאו סתמא מעלייתא היא דאי סתמא מעלייתא היא אמאי איצטריך ר"י לומר הלכה כמותו הא אמר ר' יוחנן חדא זימנא דהלכה כסתם משנה: