Letter # 2845

ג' מנ"א, תשי"ד - מוה"ר אפרים אליעזר שי' הכהן יאלעס

2845 - Best time for meeting with you children is in the month of mercy - Elul

Previous
0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

Next

ב"ה, ג' מנ"א, תשי"ד

ברוקלין.

הרה"ג והרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מוה"ר אפרים אליעזר שי' הכהן[1]

שלום וברכה!

מאשר הנני קבלת מכתבו ממוצש"ק אלה מסעי בנ"י מארץ מצרים (עד ש)עוברים את הירדן אל ארץ כנען...

בהנוגע להגבלת זמן בשביל בתו וב"ג - שיחיו - הנה עפ"י מרז"ל* הרי מה טוב שיהי' בחדש הרחמים הבע"ל, ובדיוק היום הרי טוב שתתדבר עם המזכירות.

בברכה לנחת חסידותי מכל הענינים.

מה שהעיר בלקו"ת מסעי (צה, א) דפתח בבחי' אוא"ס, ומסיים בהמשכת הקו מאוא"ס - יעו"ש בסוף הפרק שזהו מתאים לשתי הבחי' דאצי' כמו שנעשה עתיק לבריאה ואצילות ממש ומתאים למרז"ל (ברכות ט, ב) דאד' שפתי כתפלה כו' בכ"ף הדמיון אבל אינו מפסיק, וע"פ מש"כ בסי' האריז"ל ה"ה ענין הנ"ל ממש.

*) מג"א רסתקנ"א. וגם את"ל כהק"נ[2] (תענית פ"ד סק"ג) ע"פ זח"ב (עח, ב)[3] - הרי אף דיש לפסוק דינו דעשו דט' יום אינון דילי' ואח"כ מתאביד ולא אשתכח[4], יש לייעץ ליעקב, עכ"פ אם באפשרי בקל - אלול, ומהיות טוב כו'[5]. ולהזוהר צ"ע פי' חדשה[6]. כן דעת ר' יוחנן (תענית כט, א[7]). וי"ל שחילוק דעות הזהר ור"י הוא ג"כ המחלוקת בבקשת רבי (מגילה ה, ב[8]. ועפמ"ש בשו"ת חת"ס או"ח סל"ג[9]).

  1. 1 יאלעס
  2. 2 כהקרבן נתנאל
  3. 3 עיין לקו"ש עמוד 65: עס שטייט אין זהר אז די חדשים וואס געהערן צו יעקב (אבינו) זיינען ניסן אייר וסיון, דאס זיינען די חדשים פון קדושה. און לפ"ז האט אויך עשו געדארפט נעמען דריי חדשים, אבער לפועל האט ער גענומען נאר "תרין ירחין תמוז אב ואיהו לא אשתכח ואתאביד דהא אלול לאו דילי' הוא", און אין חודש אב גופא זיינען נאר ט' ימים "דילי'" און ניט מער. ובהערה 64 : ושם לפנ"ז (נד, ג): משה גרם שנסתלק חודש אלול לטב ולא יהי' לחולקי' של עשו רק ג' חדשים (תמוז אב טבת) ולא ד'.
  4. 4 לשון הזהר שם: עקב נטיל ברזא דיליה (יעקב נטל בסוד שלו) תרין ירחין (שתי חדשים) ניסן ואייר, ואתכליל איהו ברזא דסיון (ונכלל הוא בסיון) דאיהו תאומים, עשו נטיל ברזא דיליה תרין ירחין תמוז אב, ואיהו לא אשתכח ואתאביד, דהא אלול לאו דיליה הוא, ואפילו אב ט' יומין אינון דיליה ולא יתיר, ואתאביד ולא אשתכח. עכ"ל הזהר. היינו שמיד אחרי ט באב אינו שייך לעשו. וא"כ באמת הי' אפשר להפגש אחרי ט באב.
  5. 5 ב"ק פא, ב
  6. 6 האני בחפזי אין לי פנאי לעיין כראוי, כמדומה שמתרגמין חדשה היינו החודש של אב, אולי זה מפסוק וְהִשְׁבַּתִּי֙ כָּל־מְשׂוֹשָׂ֔הּ חַגָּ֖הּ חָדְשָׁ֣הּ וְשַׁבַּתָּ֑הּ וְכֹ֖ל מוֹעֲדָֽהּ: (הושע פרק ב פסוק יג) א"כ כל החודש נהפך
  7. 7 והיינו דאמר רבי יוחנן אלמלי הייתי באותו הדור לא קבעתיו אלא בעשירי מפני שרובו של היכל בו נשרף - היינו שגם לאחרי ט באב, ולא כדעת הזהר שלאחרי תשעה באב ואח"כ מתאביד
  8. 8 רבי.. בקש לעקור תשעה באב ולא הודו לו. אמר לפניו רבי אבא בר זבדא רבי לא כך היה מעשה אלא תשעה באב שחל להיות בשבת הוה ודחינוהו לאחר השבת. שלדעת רבי אבא יש ג"כ אבלות בעשירי, והדעה שס"ל שבקש לעקור ס"ל שאין אבילות בעשירי. 
  9. 9 שם שואל אולי שניהם היו רציתי מאוד לעיין בזה ואי"ה כשירווח אחזור לזה