Letter # 3776

י"ז אלול, תשט"ו

As known in Elul, anyone can approach the king.

The yetzer hara convinces you that you have the biggest challenges you can't overcome. Look in Tanya, Chapter 26, etc. In general, too much self-examination does not bring benefit, neither physically nor spiritually. Part of it is imagination, and part is exaggeration.

Previous
0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

Next

ב"ה, י"ז אלול, תשט"ו

ברוקלין.

שלום וברכה!

... ובמה ששואל אודות ההתעוררות דחודש אלול, הנה כבר ידוע המבואר בלקו"ת פרשת ראה לב, ב אשר בימים אלו כל אחד יכול לקבל פני המלך והוא מקבל את כל אחד בספ"י, ובמילא אין הדבר תלוי אלא ברצונו, אלא כיון שהיצה"ר עוסק במלאכתו באומנתו (אף שבאמת לאמיתו גם הוא רוצה שינצחו אותו, כמובן מתניא סוף פרק כ"ט) ולכן מפתהו שדוקא הנסיונות שלו הם כאלו שאי אפשר להתגבר עליהם.

ומה שכותב ששאל בזה לכמה ולא קבל ביאור איך אפשרי הדבר, הנה יעיין בתניא פרק כ"ו, באגה"ק סי' י"א וסימן כ"ב אשר גם האמור שם מספיק, ובלבד שלא יתן להיצה"ר להסיתו אשר אין הוא בכלל זה. ובכלל השיטה דלהעמיק בצרות עצמו, אף שחלק מהם הם מעולם הדמיון ובחלק הנשאר מגזימים, הנה התבוננות והתעמקות זו אינה מביאה כל תועלת לא ברוחניות ואפילו לא בגשמיות, וה"ה בהנוגע לו שכותב שמצב הבריאות מפריע לו וכו' הנה אף שצריך לקיים הוראת הרופא ולהתנהג מתאים לפקודתו, אבל אין זה שייך לכח המחשבה וההתבוננות כלל, ובהעדר ההתבוננות הנה גם מצב הבריאות משתפר מעצמו.

ובמה שכותב אודות יום הולדת שלו, ובודאי ינהג במנהגי יום הולדת הידועים, הנה יה"ר שתהי' לו שנת הצלחה הן בענינים הגשמים והן בענינים הרוחנים ויתעסק במה שעליו להתעסק בשלשת הקוים דתורה עבודה וגמ"ח ובמילא יבריא בגשמיות וברוחניות.

בברכת כתיבה וחתימה טובה.

נ.ב.

במ"ש ע"ד עניני התקשרות בהנוגע להנחת תפילין דר"ת, הנה יתייעץ עם המשפיע שלו בתורת החסידות.

Translation:

B"H 17th of Elul, 1955

Brooklyn.

Peace and blessings!

...And regarding what you asked about the arousal of the month of Elul, it is already known what is explained in Likkutei Torah, Parshat Re'eh, 32b, that in these days everyone can greet the king and he receives each one with a pleasant countenance, and therefore the matter depends only on one’s will, but since the Yetzer Hara is busy with its craft (although in truth it also wants to be overcome, as understood from Tanya, end of Chapter 29) it tempts him to think that specifically his challenges are such that it is impossible to overcome them.

And regarding what you write that you asked this question to several people and did not receive an explanation how it is possible? see Tanya, Chapter 26, Iggeret HaKodesh, sections 11 and 22, which are also sufficient, provided that one does not allow the Yetzer Hara to sway him, that he is not included in this. And in general, the approach of delving into one’s troubles, although some of them are from the world of imagination and in the remaining part are exaggerations, such contemplation and immersion do not bring any benefit neither spiritually nor physically, and the same is true regarding what he writes that his health condition disturbs him etc., although one needs to follow the doctor’s instructions and behave appropriately according to his orders, but this is not related to the power of thought and contemplation at all, and in the absence of such contemplation, the health condition improves on its own.

And regarding what you write about his birthday, and certainly he will follow the known customs of birthdays, may it be Hashem's will that he has a year of success both in material and spiritual matters and he should engage in what he needs to engage in the three pillars of Torah, service, and acts of loving-kindness, and thereby he will be healthy both physically and spiritually.

With blessings for a good inscription and sealing.

P.S.

Regarding what you wrote about the matters of connection concerning the laying of Tefillin of Rabbeinu Tam, he should consult with his spiritual mentor in the teachings of Chassidut.