ב"ה, כ"ד אלול, תשט"ו
ברוקלין.
הרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מו"ה ישראל נח שי'[1]
שלום וברכה!
במענה על מכתבו, בו כותב אודות ענין המקוה דמים שאובין, ובקשר עם זה - שעניני ר"ה ענינים כללים הם. והנה מובן שצודק הוא, בזה שעניני תשרי בכלל ור"ה בפרט השפעתם על כל השנה כולה, וכידוע וכמבואר בדא"ח (בעטרת ראש ובכ"מ) דיוק הלשון ראש השנה ולא תחלת השנה. אבל - לאידך גיסא - גם התפלה שייכת לכל השנה כולה, ובמילא נוגע המנין והמתפללים אם הוא מאנ"ש וכו'. ומה לבחור משני אלו - ה"ז דבר התלוי בהרגש, ובהתאם לזה יחליט.
ולקראת השנה החדשה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה הנני בזה להביע ברכתי לו ולכל אשר לו, ברכת כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות.
בברכה,
מ. שניאורסאהן
ג' הפ"נ נתקבלו.
With Hashem's Help, 24th of Elul, 5715
Brooklyn
To the esteemed chassid, G-d-fearing, diligent in Torah study and communal activities, Rabbi Yisrael Nach, may he live and be well.[1]
Shalom U'vracha (Peace and Blessings)!
In response to your letter, in which you write about the issue of the mikveh with drawn water, and in connection with this—that the matters of Rosh Hashanah are general matters. Indeed, you are correct that the matters of Tishrei in general, and Rosh Hashanah in particular, have an influence on the entire year, as is known and explained in Chassidus (in Atteres Rosh and elsewhere) regarding the precision of the term Rosh Hashanah (Head of the Year) rather than Techilat HaShanah (Beginning of the Year). However, on the other hand, prayer is also connected to the entire year, and thus, the congregation and the worshippers are of importance, especially if they are from Anash, etc. Deciding between these two aspects is a matter dependent on personal feeling, and based on that, you should make your decision.
As we approach the new year, which will be for good and blessing for us and all of Israel, I hereby express my blessing to you and all that is yours: a blessing for a good and sweet year, both materially and spiritually, inscribed and sealed for good.
With blessings,
M. Schneerson
P.S. The three panim have been received.