ב"ה, ימי הסליחות, ה'תשט"ו
ברוקלין, נ.י.
הוו"ח אי"א נו"נ וכו' מו"ה טובי' שי'[1]
שלום וברכה!
מכ' והפ"נ נתקבלו.
ולקראת השנה החדשה, הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה, הנני בזה להביע ברכתי לו ולכל אשר לו, ברכת כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות.
בברכה,
מ. שניאורסאהן
במש"כ ע"ד החשבון למספרם - א"י המנהג בירות"ו, אבל בכל מדינותינו נוהגין כן בפשיטות במקום שיש איזה צורך או טעם (וכנראה שמנהג אחר הי' - בזמן ההוא - במקום שו"ת מהר"מ שיק - יו"ד קעא. שו"ת פרי השדה ח"א ג'. ולכן ערערו - שלא לשנות למספרם). ומי לנו גדול מהרמ"א בשו"ת סנ"א. רעק"א וגם החת"ס בס' איגרות סופרים (ע' צג, קה). ובשו"ת חת"ס אה"ע ח"א מג ועוד (הובאו בס' כל בו על אבילות להרב גרינוולד ע' שפא).
By the Grace of G-d, Days of Selichot, 5715
Brooklyn, N.Y.
To the esteemed, G-d-fearing, distinguished individual, R. Tuvia, may he live.
Greetings and blessings!
Your letter and the pidyon nefesh were received.
As we approach the new year, which is coming upon us and all of Israel for good and blessing, I take this opportunity to convey my blessing to you and all that is yours, for a Ktiva V'Chatima Tova for a good and sweet year, both materially and spiritually.
With blessings,
M. Schneerson
Regarding what you wrote about the calculation according to their numbering—this is not the custom in Jerusalem, but in all of our countries, it is commonly practiced where there is any reason or need for it. (It seems that another custom was practiced in the time of the response from the Mahar"m Shik, Yoreh De'ah 171, and in Pri Hasadeh, vol. 1, no. 3, which is why there was opposition to changing to their numbering). And who is greater than the Rama in his responsa, no. 151? R. Akiva Eiger and the Chatam Sofer also discuss this in Sefer Igrot Sofrim (p. 93, 105), and in Chatam Sofer, Even HaEzer, vol. 1, no. 43, among other sources (brought in Kol Bo on Aveilut by Rabbi Greenwald, p. 388)