ב"ה, כ"ה טבת, תשט"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!
לאחרי ההפסק הכי ארוך נתקבל מכתבו מעש"ק ויגש, וגם בו אינו נמצא טעם על ההפסק וגם לא על הקיצור במכתבו, ובטח יכתוב בפרטיות במכתביו הבאים, וביחוד ע"ד ההתועדויות בימי הרצון דחדש כסלו, אצל אנ"ש, נשי אנ"ש ושל התלמידים - שי' - וכן ישלח גם קטעי העתונים כמנהגו הטוב מאז.
מבואר בכ"מ בדא"ח, וגם בהמאמר האמור שלשום ש"ק, אשר האלקות שבכל נברא יש שני הפכים בזה, היינו שהוא בהתנשאות וגם בקירוב (היינו הענין דתפיסת מקום) והתלבשות, כיון דסליק ברעותא לברוא אותו וגם התנשאות, וזהו שני ההפכים דספירת המלכות. מלך על עם - שאימתו עליך, ותופסים מקום (מאחר שרצונו למלוך עליהם ולגזור גזירות).
ובמכ"ש וקל וחומר שכך צ"ל בהנהגת מלכות דלתתא - מאן מלכי דרבנן, ובהנהגת שד"ר וחסידים בכלל, שהם שלוחיו של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע לפעול פעולתם בכל מקום בו נמצאים ע"פ ההשגחה העליונה. וכמו שאין רצוי קירוב והתלבשות מבלי התנשאות ואפילו הבדלה - (לדעת שלא זהו תכלית הכוונה, וכידוע הפתגם בעלי בתי'שע הנחות איז א דבר מזוהם), הנה גם התנשאות ועאכו"כ הבדלה - מבלי התלבשות, ג"כ אינו רצוי. וכנראה שבכמה מאנ"ש וגם הוא בכלל, גובר קו הזה בהנוגע לבני ישראל ד... ובמילא עושה רושם בהפצת המעינות חוצה - תורת החסידות הדרכותי' ומנהגי' - שאין מגיעים לכל המקומות שמוכרח ואפשר שיגיעו.
ואחת הדוגמאות ראיתי בשבוע העבר כשבקרני מר ... שי' מ... ורושם אצלי אחרי שיחתנו ארוכה, שהוא איש חרדי ויר"ש, וזוגתו תי' לא רק שאיננה מפריעה אלא אדרבא עוד מוסיפה בזה, וכנראה שעד עתה לא ניצלו אותו בעניני חב"ד בכלל, ועאכו"כ אז מען האט עם ניט אריינגעצויגען. והזכירני גם את מר ... וכנראה שגם בו פעלו עדיין רק מקצת מן המקצת, וחוששני שהסיבה היא כנ"ל. וע"ד המבואר בכ"מ שהמשפיע צריך לשער כלי המקבל ועניניו, ובהתבוננות המתאימה בזה, יסדר ההשפעה באופן שתתקבל במילואה - הנה יעזרם השי"ת שיעשו בהענינים האמורים לעיל בהנוגע לבני ישראל אשר במדינת ... וב... ביחוד, והשי"ת יצליחם.
יכול הייתי להביא עוד דוגמאות מאלו שלא המשיכו (אריינגעצויגן) כדי צרכם ומסוגים היותר קרובים אלא שגם הנ"ל מספיק. ומובן שברשותו למסור את כל זה גם לשאר אנ"ש שי' כי הרי כאו"א מהם צ"ל נר להאיר דוקא ובמילא גם עליו עבודה הנ"ל.
המחכה לבשו"ט בכל האמור.