אבל באמת, בחינת אותיות הדבור של מעלה, היא למעלה מעלה ממדרגות ומהות חכמה ושכל הנבראים.
שהרי במאמר ואותיות "נעשה אדם בצלמינו וגו'", נברא האדם בעל חכמה ושכל, או אפי' בהבל העליון לבד, כדכתיב "ויפח באפיו נשמת חיים".
וא"כ הדבור והבל העליון, הוא מקור החכמה והשכל שבנשמת אדם הראשון, הכוללת כל נשמות הצדיקים, שהם גדולים ממלאכי השרת.
והיינו, לפי שאותיות דיבורו ית' הן בחי' המשכות כחות וחיות ממדותיו ית', המיוחדות במהותו ועצמותו בתכלית היחוד, שהוא למעלה מעלה לאין קץ ממדרגת חכמה שבנבראים.
ולא נקראו בשם אותיות לגבי הנבראים אלא לגבי מדותיו ית' בכבודן ובעצמן.
והנה הן כ"ב מיני המשכות חיות וכחות שונים זה מזה, שבהן נבראו כל העולמות עליונים ותחתונים וכל הברואים שבתוכם.
שכך עלה ברצונו וחכמתו ית' לברוא העולם בכ"ב מיני המשכות שונות דוקא לא פחות ולא יותר.
והן הן כ"ב אותיות הקבועות בפה ולשון, כדתנן בס' יצירה.
[ותמונתן בכתב היא מורה על ציור ההמשכה כמ"ש לקמן]
שגם אותיות הדבור והמחשבה שבנפש האדם, הן המשכות מהשכל והמדות שבנפש, ממהותן ועצמותן כמ"ש במ"א: