Enjoying this page?

TAANIS - 003b – מאימתי – פרק ראשון – תענית, ג ע”ב

צורת הדף באתר היברובוקס

דלא מיעצר.

ולא מיעצר - לעולם אפילו באותן שנים:

וכי מאחר דלא מיעצר, אליהו אשתבועי למה ליה?

אישתבועי למה ליה - אם יהיה השנים האלה טל ומטר כי אם לפי דברי - הא לא נעצר:

הכי קא"ל:[1] אפילו טל דברכה נמי לא אתי.

אפילו טל דברכה - שיצמיח שום צמח:

וליהדריה לטל דברכה?

וליהדריה לטל דברכה - ולימא: ואתנה טל ומטר:

משום דלא מינכרא מילתא.

דלא מינכרא מילתא - דהא טל הוה מעיקר, ולא היה אחאב הרשע מודה בחזירה דטל של ברכה - דאי הוה אומר: ואתנה טל ומטר - היה אחאב מקנטרו ואומר לו שלא נעצר:

 

רוחות מנא לן דלא מיעצרי?

א"ר יהושע בן לוי: דאמר קרא: (זכריה ב, י) כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' - מאי קאמר להו?

אילימא הכי קאמר להו הקב"ה לישראל: דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא.

אי הכי: "כארבע" - "בארבע" מיבעי ליה?

אלא  דמכניפנא לכו מד' רוחי עלמא - לא גרסינן דהא: פרשתי אתכם כתיב בקרא. ואיכא למימר דגרס ליה והכי משתמע קרא: כי מד' רוחות השמים שפרשתי אתכם משם אקבצכם - ואריכות לשון בעלמא הוא - דלא כתיב קיבוץ בקרא:

אלא הכי קאמר: כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות

כשם שא"א לעולם בלא רוחות - שלא יתקיים מרוב הבל וחמימות:

כך א"א לעולם בלא ישראל.

בלא ישראל - שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל. והכי אמר קרא: כי כד' רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם, כדי שיתקיים. שנאמר: (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי:

 

א"ר חנינא: הלכך - בימות החמה:

בימות החמה - מניסן עד החג:

אמר: משיב הרוח - אין מחזירין אותו.

משיב הרוח אין מחזירין אותו - דבלאו הכי לא מיעצר:

אמר: מוריד הגשם - מחזירין אותו.

מוריד הגשם מחזירין אותו - דמיעצר. וכיון דבעא אמיטרא - לא התפלל תפלתו כהוגן, וחוזר לראש הברכה ואומרה בלא: מוריד הגשם - לפי שהגשמים בקיץ סימן קללה הן מפני הקציר:

בימות הגשמים:

לא אמר: משיב הרוח - אין מחזירין אותו.

לא אמר: מוריד הגשם - מחזירין אותו.

 

ולא עוד, אלא אפילו אמר: מעביר הרוח

מעביר הרוח - שלא ינשב:

ומפריח הטל

ומפריח הטל - שלא ירד:

- אין מחזירין אותו.

אין מחזירין אותו - דלא מיעצרי:

 

תנא: בעבים וברוחות, לא חייבו חכמים להזכיר.

בעבים - מקשר עבים:

ואם בא להזכיר - מזכיר.

מ"ט - משום דלא מיעצרי?!

למימרא דלא מיעצרי - לפיכך לא חייבוהו להזכיר:

ולא מיעצרי?! והתני רב יוסף: (דברים יא, יז) ועצר את השמים - מן העבים ומן הרוחות[2].

אתה אומר: מן העבים ומן הרוחות או אינו אלא מן המטר - כשהוא אומר: ולא יהיה מטר - הרי מטר אמור, הא מה אני מקיים: ועצר את השמים - מן העבים ומן הרוחות.

קשיא רוחות ארוחות, קשיא עבים אעבים?

עבים אעבים לא קשיא: הא - בחרפי

בחרפי - עבים בכירות הבאים לפני המטר אינן עצורות:

הא - באפלי.

באפלי - הבאות מאוחרות לאחר המטר, דשניות למטר הן כדלקמן ובהנהו כתיב: ועצר. וכיון דאין כולם נעצרות - לא חייבו להזכיר:

רוחות ארוחות לא קשיא: הא - ברוח מצויה, הא ברוח שאינה מצויה.

שאינה מצויה - כתיב: ועצר ואפ"ה לא חייבוהו להזכיר - דסגי ליה במצויה. רוחות לא מצי לתרוצי הא בחרפי הא באפלי - דרוח בין במטר בין בלא מטר לא מיעצר, כגון רוח מצויה:

רוח שאינה מצויה חזיא לבי דרי?

רוח שאינה מצויה נמי חזיא לבי דרי - לגורן לזרות הקשין מן התבואה ונחייב להזכיר:

אפשר בנפוותא.

אפשר בנפוותא - וו"ן בלע"ז בנפה וכברה:

 

תנא: העבים והרוחות: שניות למטר.

שניות - כמעט שמועילות כמטר עצמו:

היכי דמי?

מאי היא - אי זה עבים ורוחות קאמר דשניות למטר:

אמר עולא ואיתימא רב יהודה: דבתר מיטרא.

אמר עולא ואיתימא רב יהודה דבתר מיטרא - עבים ורוחות שלאחר המטר:

זיקא ל"ג הכא: 

למימרא דמעליותא היא?!

והכתיב: (דברים כח, כד) יתן ה' את מטר ארצך אבק ועפר - ואמר עולא ואיתימא רב יהודה: זיקא דבתר מטרא?

יתן ה' את מטר ארצך אבק ועפר וגו':

זיקא דבתר מיטרא - שהרוח מעלה אבק אחר הגשמים ונדבק בתבואה:

לא קשיא: הא דאתא ניחא, הא דאתא רזיא.

ה"ג הא דאתא ניחא הא דאתא רזיא - כשירד בנחת אינו מעלה אבק:

רזיא - בכח. ולא גרסינן ואי בעית אימא הא והא כו' אלא ה"ג הא דמעלה אבק הא דלא מעלה אבק והיינו הך:

הא - דמעלה אבק, הא - דלא מעלה אבק.

 

ואמר רב יהודה: זיקא דבתר מיטרא - כמיטרא.

כמיטרא - שניות למטר כדקתני בתוספתא:

עיבא דבתר מיטרא - כמיטרא.

שימשא דבתר מיטרא - כתרי מטרי.

למעוטי מאי?

למעוטי מאי - מאחר דכולהו כמיטרא מאי קמעטינן דהוי בתריה ולא הוי כמיטרא:

למעוטי: גילהי דליליא

גילהי דליליא - אישלושטר"א בלע"ז בגילהי הוה קאי במס' (פסחים דף יג.) ורוב גילהי בליליא שכיח:

ושמשא דביני קרחי.

וביומא שמשא דביני קרחי - שבין העבים שנראה במקום אחד אורה ובמקום אחר מעונן כקרח שיש לו שערות במקום אחד וקרחה במקום אחר:

אמר רבא: מעלי תלגא לטורי - כחמשה מטרי לארעא.

מעלי תלגא לטורי - וכ"ש לבקעה אלא הרים אין להם גשמים אלא שלג שהגשמים יורדין למטה ואין ההר שותה מהן ועוד שלג שבעמקים נמס והולך מפני החום ששולט שם כמים  הוא אבל בהרים קרוי שלג:

כחמשה מיטרי לארעא - דהכי משמע קרא כי לשלג יאמר הוא ארץ כשיאמר לשלג הוה ארץ הרי הוא כגשם מטר וגשם מטרות והרי יש כאן חמשה:

שנאמר: (איוב לז, טו) כי לשלג יאמר הוא ארץ, וגשם מטר וגשם מטרות עזו.

ואמר רבא: תלגא - לטורי, מטרא רזיא - לאילני, מטרא ניחא - לפירי

מיטרא ניחא - שיורד בנחת יפה לפירות התבואה:

  1. 1 אליהו התשבי לאחאב
  2. 2 בנוסף למ"ש אח"כ ולא יהי' מטר כבהמשך הגמרא