Enjoying this page?

MOED KATAN - 022b – ואלו מגלחין – פרק שלישי – מועד קטן, כב ע”ב

צורת הדף באתר היברובוקס

ממעט.

על אביו ועל אמו - ממעט.

על כל המתים כולן - רצה חולץ רצה אינו חולץ.

רצה חולץ - כתיפו:

על אביו ועל אמו - חולץ.

ומעשה בגדול הדור אחד שמת אביו וביקש לחלוץ,

וביקש גדול הדור אחר שעמו לחלוץ.

ונמנע ולא חלץ

ונמנע - האבל ולא חלץ משום כבוד גדול הדור שעמו שבקש לחלוץ גם הוא:

אמר אביי: גדול הדור - רבי.

גדול הדור שעמו - ר' יעקב בר אחא.

ואיכא דאמרי: גדול הדור - ר' יעקב בר אחא.

גדול הדור שעמו - רבי.

בשלמא למ"ד גדול הדור שעמו רבי, היינו דנמנע ולא חלץ.

אלא למ"ד רבי יעקב בר אחא, אמאי נמנע ולא חלץ,

אלא למ"ד גדול הדור שעמו ר' יעקב - ורבי הוה אבל:

רשב"ג נשיא הוה, וכולי עלמא מיחייבי למיחלץ?

קשיא.

על כל המתים כולן - מסתפר לאחר ל' יום.

על אביו ועל אמו - עד שיגערו בו חבריו

על כל המתים כולן - נכנס לבית השמחה לאחר ל' יום.

על אביו ועל אמו - לאחר י"ב חדש.

אמר רבה בר בר חנה:

אמר רבה - הא דתניא נכנס לבית המשתה לאחר ל' יום:

ולשמחת מריעות.

לשמחת מריעות - סעודה שעושין ריעים ואהובים זה עם זה, ולא הוי שמחה כל כך. אבל סעודה דשמחה כגון דנישואין, לא:

מיתיבי: ולשמחה ולמריעות ל' יום?

קשיא.

אמימר מתני הכי. אמר רבה בר בר חנה: ולשמחת מריעות מותר ליכנס לאלתר.

והא תניא: לשמחה שלשים ולמריעות שלשים?

ל"ק. הא באריסותא הא בפורענותא. 

הא באריסותא הא בפורענותא - אריסא היינו שמתחיל אחד מהן לעשות סעודה ומלוה לכולם כדי שיעשו גם הם נמי כך, לאותה סעודה אינו נכנס עד לאחר שלשים יום. אבל בפורענותא שמשלם להם סעודות שנעשו לו - יכנס לאלתר שאי אפשר לו שלא לשלם:

על כל המתים כולן - קורע טפח.

על אביו ועל אמו - עד שיגלה את לבו.

א"ר אבהו: מאי קרא?

(שמואל ב א) ויחזק דוד בבגדיו ויקרעם.

ואין אחיזה פחות מטפח.

על כל המתים כולן - אפילו לבוש עשרה חלוקין אינו קורע אלא עליון.

על אביו ועל אמו קורע את כולן.

ואפיקרסותו

ואפיקרסותו - שעל ראשו אינה מעכבת כלומר אינו צריך לקורעה:

אינה מעכבת.

אחד האיש ואחד אשה.

אחד איש ואחד אשה - חייבין לקרוע:

ר"ש בן אלעזר אומר: האשה קורעת את התחתון

האשה - שמת אביה או אמה, קורעת חלוק התחתון משום צניעות:

ומחזירתו לאחוריה

ומחזרת - הקרע לאחוריה:

וחוזרת וקורעת את העליון.

וחוזרת וקורעת העליון - והתחתון מכסה לבה:

על כל המתים כולן - רצה מבדיל קמי שפה שלו

רצה מבדיל קמי שפה - שאינו בשפה שלפני הצואר אלא קמי שפה שלפני השפה שלפני הצואר שאינה קרועה וקורע תחתיה כדי שיהיה נראה הקרע:

רצה אינו מבדיל

רצה אינו מבדיל - אלא קורע של בית הצואר אע"ג דאינו נראה הקרע דהכל בית הצואר הוא:

על אביו ועל אמו מבדיל

על אביו ועל אמו מבדיל - קמי שפה כדי שיהא נראה הקרע:

רבי יהודה אומר: כל קריעה שאינו מבדיל קמי שפה שלו - אינו אלא קרע של תיפלות.

קרע של תיפלה - כלומר לא יצא ידי קריעה, לפי דנראה דבית צואר הוא הכל:

אמר רבי אבהו: מ"ט דר' יהודה?

דכתיב: (מלכים ב ב) ויחזק בבגדיו ויקרעם לשנים קרעים.

ויקרעם לשנים - אין קורעין אלא שנראה כשנים מבדיל קמי שפה ונראה בית הצואר קרע אחר:

ממשמע שנאמר: ויקרעם - איני יודע שהן לשנים?

אלא שנראין קרועים כשנים.

על כל המתים כולן שולל לאחר שבעה.

שולל - באשטיר"י:

ומאחה לאחר שלשים.

מאחה - קנט"ר תופר כדרכו:

על אביו ועל אמו - שולל לאחר ל', ואינו מאחה לעולם.

והאשה שוללתו לאלתר מפני כבודה.

כי אתא רבין א"ר יוחנן: על כל המתים רצה קורע ביד רצה קורע בכלי.

קורע בכלי - סכין, כדי שלא יפסיד הבגד:

על אביו ועל אמו ביד.

וא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן: על כל המתים כולן מבפנים.

קורע מבפנים - תחת המקטורן שלו שאינו קורע מחוץ לעיני הכל:

על אביו ועל אמו קורע מבחוץ.

אמר רב חסדא: וכן לנשיא.

וכן לנשיא - קורע מבחוץ:

מיתיבי. לא הושוו לאביו ולאמו

לא הושוו - רבו ואב ב"ד ונשיא וכל הנך דתני במתניתא לאביו ולאמו:

אלא לאיחוי בלבד?

אלא לאיחוי - שאין מתאחים לעולם. אבל לא הושוו לאביו ולאמו לקרוע מבחוץ, להאי לא הושוו דעל אביו קורע מבחוץ ועל כולן אינו קורע מבחוץ:

מאי לאו אפילו לנשיא?

לא. לבר מנשיא.

 

נשיאה שכיב.

א"ל רב חסדא [לרב נחמן בר אמי]: כפי אסיתא.

כפי אסיתא - הפוך המכתשת ועמוד עליה וקרע כדי שיראוך כל העם כשתקרע:

וקום עלה ואחוי קריעה לעלמא.

 

על חכם -

חכם - ממונה על העיר שמבקשים ממנו הוראה:

חולץ מימין.

חולץ - כתף מימין:

על אב ב"ד משמאל.

על נשיא מכאן ומכאן.

Audio  Audio

ת"ר: חכם שמת - בית מדרשו בטל.

בית מדרשו בטלין - אותן שרגילין ללמוד תורה מפיו:

אב ב"ד שמת - כל בתי מדרשות שבעירו בטילין.

ונכנסין לביהכ"נ ומשנין את מקומן, היושבין בצפון יושבין בדרום, היושבין בדרום יושבין בצפון.

נשיא שמת - בתי מדרשות כולן בטילין.

ובני הכנסת נכנסין לבית הכנסת