Enjoying this page?

Kidushin, Page 059a

צורת הדף

ומאי שנא התם

גמ' ומאי שנא התם - בפ' האיש מקדש:

דקתני האומר לשלוחו?

דקתני האומר לשלוחו - צא וקדש לי אשה פלונית במקום פלוני והלך וקדשה במקום אחר אינה מקודשת מאי שנא התם דנקט לשון שליחות ששלחו לשם כך והכא נקט חברו שלא שלחו לשם כך אלא אם יזדמן לו במקום פלוני דרך אצלה:

הכא רבותא קמ"ל והתם רבותא קמ"ל.

הכא רבותא קמ"ל - דאי תנא שלוחו הוה אמינא שלוחו הוא דהוי רמאי דסמכה דעתיה, סבר עבד לי שליחותי אבל חבירו דלא סמכה דעתיה אימא לא ליהוי רמאי.

התם רבותא קמ"ל - דאי תנא האומר לחבירו הוה אמינא חבירו הוא דכי קדשה במקום אחר אינה מקודשת, דסבר לא טרח

דסבר - האי משלח לא טרח האי שליח לבקשה לי במקום אחר, ולא סמכה דעתיה לשוויה שליח אלא באותו מקום:

אבל שלוחו דטרח אימא מראה מקום הוא לו

מראה מקום הוא לו - אם תמצאנה שם קדשנה לי שם ואיני מטריחך למקום אחר ומיהו אם עבד עבד:

קמ"ל.

רבין חסידא אזיל לקדושי ליה איתתא לבריה - קידשה לנפשיה.

והתניא: מה שעשה עשוי אלא שנהג בו מנהג רמאות?

לא יהבוה ניהליה.

איבעי ליה לאודועי?

ומקשינן איבעי ליה לאודועיה - להוציא עצמו מן מנהג רמאות:

סבר אדהכי והכי אתא איניש אחרינא מקדש לה.

רבה בר בר חנה יהיב ליה זוזי לרב אמר: זבנה ניהלי להאי ארעא. 

אזל, זבנה לנפשיה.

והתניא: מה שעשה עשוי אלא שנהג בו מנהג רמאות? 

באגא דאלימי הוה ליה.

באגא דאלימי - בקעה של בעלי זרוע היתה ולא יניחו לכל אדם לקנות קרקע אצלם:

לרב נהגי ביה כבוד, לרבה בר בר חנה לא נהגי ביה כבוד.

איבעי ליה לאודועי?

סבר, אדהכי והכי אתא איניש אחרינא זבין לה.

רב גידל הוה מהפיך בההיא ארעא.

מהפך בההיא ארעא - מחזר עליה לקנותה:

אזל רבי אבא - זבנה.

אזל רב גידל קבליה לרבי זירא.

קבליה - קבל עליה סיפר דברי צעקתו לר' זירא:

אזל רבי זירא וקבליה לרב יצחק נפחא.

אמר ליה: המתן עד שיעלה אצלנו לרגל.

לרגל - כשדורשין בהלכות הרגל היו מקבלין פני הרב:

כי סליק[1] אשכחיה[2], אמר ליה: עני מהפך בחררה ובא אחר ונטלה הימנו מאי?

עני המהפך בחררה - מחזר אחריה לזכות בה מן ההפקר או שיתננה לו בעל הבית:

אמר ליה: נקרא רשע.

נקרא רשע - שיורד לחיי חבירו:

ואלא מר מאי טעמא עבד הכי?

א"ל: לא הוה ידענא.

לא הוה ידענא - שרב גידל מתעסק בה:

השתא נמי ניתבה ניהליה מר?

א"ל: זבוני לא מזבנינא לה - דארעא קמייתא היא ולא מסמנא מילתא. אי בעי במתנה - נישקליה.

דארעא קמייתא - זו היא לי ראשונה שלקחתי מעולם:

ולא מסמנא מילתא - אינה סימן טוב שימכור אדם מקחו הראשון:

רב גידל לא נחית לה - דכתיב: (משלי טו, כז) ושונא מתנות יחיה.

רבי אבא לא נחית לה - משום דהפיך בה רב גידל.

לא מר נחית לה ולא מר נחית לה, ומיתקריא ארעא דרבנן:

ארעא דרבנן - הפקר לתלמידים:

וכן האומר לאשה התקדשי לי כו':

לא בא אחר וקידשה בתוך שלשים מהו?

רב ושמואל דאמרי תרוייהו מקודשת, ואע"פ שנתאכלו המעות.

ואע"פ שנתאכלו המעות - בתוך ל' יום דכי בעו קידושין למיחל ליתנייהו למעות אפ"ה חיילי:

מאי טעמא הני זוזי לא למלוה דמו

לאו למלוה דמו - דנימא המקדש במלוה אינה מקודשת:

ולא לפקדון דמו.

ולאו לפקדון דמו - דנימא אם לא נשתייר בה שוה פרוטה אינה מקודשת כדאמר בהאיש מקדש (לעיל דף מז.) התקדשי לי בפקדון והלכה ומצאתו שנגנב או שנאבד אם נשתייר בו שוה פרוטה מקודשת כו':

לפקדון לא דמו - פקדון ברשותא דמרא קא מתאכלי, והני ברשותא דידה קא מתאכלי.

למלוה נמי לא דמו - מלוה להוצאה ניתנה, הני בתורת קידושין יהבינהו ניהלה.

להוצאה ניתנה - מקמי דניתחלי קידושין וכי אמר לה התקדשי לי בה לאו דידיה היא ולאו מידי יהיב לה אבל אלו לא ניתנו לה להוציאן אלא ע"מ שתתקדש בהן ולהכי כי אכלה דידה אכלה ולכי מטא זמנא מקדש:

לא בא אחר וקידשה וחזרה בה - מהו?

וחזרה בה - בתוך ל' אמרה אי אפשי בהן:

ר' יוחנן אמר: וחוזרת - אתי דיבור ומבטל דיבור.

ריש לקיש אמר: אינה חוזרת - לא אתי דיבור ומבטל דיבור.

איתיביה ר' יוחנן לריש לקיש: ביטל: זאם עד שלא תרם ביטל - אין תרומתו תרומה.

ביטל אם עד שלא תרם ביטל - האומר לשלוחו צא ותרום וחזר ובטלו מלהיות שלוחו או בפניו או שלא בפניו:

והא הכא דדיבור ודיבור הוא וקאתי דיבור ומבטל דיבור?

שאני נתינת מעות ליד אשה דכי מעשה דמו, ולא אתי דיבור ומבטל מעשה.

דכי מעשה דמו - ואע"פ שלא חלו מיד - הוי מעשה מיהא לחול אחר שלשים. והא דקרי ליה דיבור - משום דלאו מעשה ממש הוא:

איתיביה: השולח גט לאשתו והגיע בשליח או ששלח אחריו שליח ואמר לו: גט שנתתי לך בטל הוא - הרי זה בטל.

והגיע בשליח - רבותא אשמועינן אע"פ שלא יצא אחריו לשם כך אלא שפגע בו ואמר לו הרי בטל ולא אמרינן לצעורי בעלמא קא מכוין והכי מפורשת בפ' השולח:

והא נתינת גט ליד שליח דכי נתינת מעות ליד אשה דמי, וקתני הרי זה בטל?

התם נמי כל כמה דלא מטא גיטא לידה דיבור ודיבור הוא - אתי דיבור ומבטל דיבור.

כל כמה דלא מטא גיטא - ליד האשה לאו מידי הוא:

איתיביה ר"ל לר' יוחנן: כל הכלים יורדין לידי טומאתן במחשבה.

יורדין לידי טומאה במחשבה - כגון גולמי כלים דאמר בהכל שוחטין: (חולין דף כה.) כל שעתיד לשוף לשבץ ולגרר. ואמר התם דאכתי חסרון מלאכה הוא וטהורים. ואם חישב עליה שלא לשוף ושלא לשבץ הביאתו מחשבה זו לידי גמר מלאכה מכאן ולהבא:

ואין עולים מידי טומאתן אלא בשינוי מעשה.

ואין עולין מטומאתן - משקבלוה:

אלא בשינוי מעשה - שיעשה בה מעשה לקלקלם שישברם או ינקבם וכן עד שלא יקבלו טומאה אין עולין מתורת קבלת טומאה שירדו במחשבה זו אלא בשינוי מעשה עד שיתחיל לשוף לשבץ ולגרר:

תוספות

לקדושי איתתא לבריה. ומיירי דארצויי ארצי קמיה ושתיק, דלשוייה שליח - אמר לעיל (דף מה:) דלא חציף איניש דמשוי אביו שליח. אבל הכא דארצויי ארצי ושתיק איכא למימר דסמיך עליו:

עני המהפך בחררה ובא אחר ונטלה כו'. פי' בקונטרס דמיירי בחררה של הפקר וקשה מהא דתנן בשנים אוחזין (ב"מ דף י.) ראה את המציאה ונפל לו עליה או שפירש טליתו עליה ובא אחר ונטלה הרי היא שלו וכן הא דקאמר התם (שם) מי שליקט מקצת הפאה ופירש טליתו עליה מעבירים אותו הימנה ואמאי עני מהפך בחררה הוא ואומר ר"ת דאיסור דמהפך דנקט הכא לא שייך אלא דוקא כשרוצה העני להרויח בשכירות או כשרוצה לקנות דבר אחד וחבירו מקדים וקונה והוי דומיא דרב גידל ומש"ה קאמר דנקרא רשע כי למה מחזר על זאת שטרח בה חבירו ילך וישתכר במקום אחר אבל אם היתה החררה דהפקר ליכא איסור שאם לא זכה בזאת לא ימצא אחרת ומיהו קשה מההיא דפרק לא יחפור (ב"ב דף כא:) דקאמר התם מרחיקין מן הדג כמלא ריצת הדג אע"פ שהוא של הפקר ונראה דהתם היינו טעמא מפני שהוא יורד לאומנתו כי ההיא דקאמר התם (שם) האי בר מבואה דאוקי ריחיא ואתא בר מבואה ואוקי בהדיה מצי לעכובי עליה דקאמר ליה דקא פסקת לחיותאי ועוד אומר רבינו מאיר אביו של ר"ת דמיירי בדג מת שכן דרך הדייגים להשים במצודות דג מת והדגים מתאספים שם סביב אותו הדג וכיון שזה פירש מצודתו תחילה וע"י מעשה שעשה זה מתאספים שם סביב ודאי אם היה חבירו פורש הוה כאילו גוזל לו ויכול לומר לו תוכל לעשות כן במקום אחר ומכאן נראה למהר"ר יצחק שאסור למלמד להשכיר עצמו לבעל הבית שיש לו מלמד אחר בביתו כל זמן שהמלמד בביתו שמאחר שהוא שכיר שם ילך המלמד במקום אחר להשתכר שם אם לא שיאמר בעה"ב דאין רצונו לעכב המלמד שלו אבל אם שכר בעה"ב מלמד אחד יכול בע"ה אחר לשכור אותו מלמד עצמו ואינו יכול לומר לו הבעה"ב לך ושכור מלמד אחר דנימא ליה אין רצוני אלא לזה שהרי כמדומה לי שזה ילמוד בני יפה ממלמד אחר:

 

עין משפט ונר מצוה

ה א טור ושו"ע אה"ע סי' לה סעיף י:

ו ב מיי' פ"ז מהל' מכירה הלכה י והלכה יא , סמ"ג עשין פב , טור ושו"ע חו"מ סי' קפג סעיף ב:

ז ג מיי' פ"ז מהל' מכירה הלכה י והלכה יא , ומיי' פ"ט מהל' אישות הלכה יז , טור ושו"ע חו"מ סי' רלז סעיף א:

ח ד מיי' פ"יב מהל' זכייה הלכה יז , טור ושו"ע חו"מ סי' רמט סעיף ה:

ט ה ו מיי' פ"ז מהל' אישות הלכה י , סמ"ג עשין מח , טור ושו"ע אה"ע סי' מ סעיף א:

י ז מיי' פ"ד מהל' תרומות הלכה ט , טור ושו"ע יו"ד סי' שלא סעיף לו:

יא ח מיי' פ"ו מהל' גירושין הלכה טז , סמ"ג עשין נ , טור ושו"ע אה"ע סי' קמא סעיף נט:

יב ט מיי' פ"ח מהל' כלים הלכה י:

 

  1. 1 [רבי אבא]
  2. 2 [ר' יצחק נפחא]