Enjoying this page?

Bava Basra, Page 014b

צורת הדף באתר היברובוקס

שברי לוחות, שמונחים בארון".

שברי לוחות שמונחין - תחת הלוחות:

ואי ס"ד ס"ת הקיפו ו' טפחים.

מכדי, כל שיש בהקיפו שלשה טפחים, יש בו רוחב טפח.

יש בו רוחב טפח - וזה שהקיפו ששה נמצא עובי רוחבו שני טפחים:

וכיון דלאמצעיתו נגלל, נפיש ליה מתרי טפחא רווחא דביני ביני, בתרי פושכי היכי יתיב?

רווחא דביני וביני - אויר שבין עמוד לעמוד:

ובתרי פושכי היכי יתיב - דקתני נשתיירו שם ב' טפחים ששם ס"ת מונח:

אמר רב אחא בר יעקב: ספר עזרה, לתחלתו הוא נגלל.

ספר עזרה - ספר שכתב משה ובו קורין בעזרה פרשת המלך בהקהל, וכהן גדול ביה"כ: 

לתחלתו הוא נגלל - אין לו אלא עמוד אחד ונגלל מתחלתו לסופו:

ואכתי תרי בתרי היכי יתיב?

אמר רב אשי: דכריך ביה פורתא, וכרכיה לעיל.

דכריך ביה פורתא - שאינו גוללו כולו ומניח בו מקצת וכורכו לעצמו ומניח אותו הכרך על הספר מלמעלה:

וכרכיה לעיל - וכורכו למעלה על ההיקף:

ור' יהודה, מקמי דליתי ארגז, ספר תורה היכי הוה יתיב?

דפא הוה נפיק מיניה, ויתיב עילוה ספר תורה.

ור"מ האי: "מצד ארון" מאי עביד ליה?

ההוא מיבעי ליה דמתנח ליה מצד, ולא מתנח ביני לוחי, ולעולם בגויה מן הצד.

דמנח ליה מצד - אצל הכותל ולא בין שני הלוחות:

ור"מ, עמודים היכא הוו קיימי?

היכא הוי קיימי - כיון דמצריך טפח מכאן וטפח מכאן ברוחב הארון שלא יהא ס"ת יוצא ונכנס בדוחק, העמודים היכא מנחי, הלא ימעטו את החלל:

מבראי.

ור"מ, שברי לוחות דמונחין בארון מנ"ל?

נפקא ליה מדרב הונא.

דאמר רב הונא: מאי דכתיב: (שמואל ב ו, ב) "אשר נקרא שם שם ה' צבאות יושב הכרובים עליו"?

שם שם - תרי זימני כתיבי, ללוחות ולשברי לוחות:

מלמד: שלוחות ושברי לוחות מונחים בארון.

ואידך?

ההוא מבעי ליה לכדרבי יוחנן.

דאמר ר יוחנן אמר רבי שמעון בן יוחאי: מלמד שהשם וכל כינויו מונחין בארון.

ואידך, נמי מיבעי ליה להכי?

אין הכי נמי.

אלא שברי לוחות דמונחין בארון מנא ליה?

נפקא ליה מדתני רב יוסף:

דתני רב יוסף: (דברים י, ב) "אשר שברת ושמתם". מלמד שהלוחות ושברי לוחות מונחין בארון.

אשר שברת - קרא יתירה הוא למסמכיה לושמתם לדרשה:

ואידך?

ההוא מיבעי ליה לכדריש לקיש.

דאמר ר"ל: "אשר שברת". אמר לו הקב"ה למשה: "יישר כחך ששברת":

יישר כוחך - ללמדך שהוא מן הדברים שעשה משה רבינו ע"ה מדעתו והסכימה דעתו לדעת המקום:

ת"ר: סדרן של נביאים: יהושע ושופטים שמואל ומלכים ירמיה ויחזקאל ישעיה ושנים עשר.

מכדי, הושע קדים.

דכתיב: (הושע א, ב) "תחלת דבר ה' בהושע".

וכי עם הושע דבר תחלה, והלא ממשה ועד הושע כמה נביאים היו?

וא"ר יוחנן: שהיה תחלה לארבעה נביאים שנתנבאו באותו הפרק. ואלו הן: הושע וישעיה עמוס ומיכה.

שנתנבאו באותו הפרק - בימי אותם המלכים: עוזיה יותם אחז יחזקיה, בארבעה נביאים הללו כתיב כן, חוץ ממיכה שלא היה בימי עוזיהו, אבל היה בימי יותם אחז יחזקיה:

וליקדמיה להושע ברישא?

כיון דכתיב נבואתיה גבי חגי זכריה ומלאכי, וחגי זכריה ומלאכי סוף נביאים הוו, חשיב ליה בהדייהו.

חגי זכריה ומלאכי סופם של נביאים - שהן היו בבית שני בשנת שתים לדריוש האחרון:

וליכתביה לחודיה וליקדמיה?

איידי דזוטר מירכס.

מכדי ישעיה קדים מירמיה ויחזקאל, ליקדמיה לישעיה ברישא?

ישעיה קדים לירמיה ויחזקאל - שהרי ישעיה בימי עוזיה וירמיה בימי יאשיה ובניו נתנבא בירושלים ויחזקאל בגולה בימי צדקיה:

כיון דמלכים סופיה חורבנא, וירמיה כוליה חורבנא, ויחזקאל רישיה חורבנא וסיפיה נחמתא, וישעיה כוליה נחמתא - סמכינן חורבנא לחורבנא ונחמתא לנחמתא:

סידרן של כתובים: רות וספר תהלים ואיוב ומשלי קהלת שיר השירים וקינות דניאל ומגילת אסתר עזרא ודברי הימים.

רות תהלים איוב כו' - רות קדמה בימי שפוט השופטים תהלים דוד אמרן והוא קדם לאיוב כמ"ד בימי מלכת שבא היה ואחר כך שלשה ספרי שלמה:

משלי קהלת - שניהם ספרי חכמה:

שיר השירים - נראה בעיני שאמרו לעת זקנתו:

קינות - ירמיה אמרן שהיה אחר שלמה:

דניאל - אחר ירמיה בימי נבוכדנצר בגולה:

אסתר - אחריו בימי אחשורוש:

עזרא - אחריו בימי דריוש השני שעמד אחר אחשורוש:

ולמ"ד איוב בימי משה היה, ליקדמיה לאיוב ברישא?

למ"ד איוב בימי משה היה - לקמן:

אתחולי בפורענותא לא מתחלינן.

רות נמי פורענות היא?

רות נמי פורענותא היא - רעב וגלות ומיתת אלימלך ובניו:

פורענות דאית ליה אחרית.

דאית ליה אחרית - סוף הפורענות נהפך לאחרית ותקוה שיצא דוד משם:

דאמר רבי יוחנן: למה נקרא שמה "רות", שיצא ממנה דוד, שריוהו להקב"ה בשירות ותושבחות.

ומי כתבן?

משה כתב: ספרו ופרשת בלעם ואיוב.

ופרשת בלעם - נבואתו ומשליו אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וסדר מעשיו:

יהושע כתב: ספרו ושמונה פסוקים שבתורה.

ושמונה פסוקים - מן וימת משה עד סוף הספר:

שמואל כתב: ספרו ושופטים ורות.

שמואל כתב ספרו וספר שופטים - שכולם קדמו לו ועמד וכתב ספרן ומה שעלתה לישראל בימיהם וכן רות שהיתה בימי השופטים:

דוד כתב: ספר תהלים ע"י עשרה זקנים.

על ידי עשרה זקנים - כתב בו דברים שאמרו זקנים הללו שהיו לפניו. ויש שהיו בימיו כגון אסף והימן וידותון מן הלוים המשוררים:

ע"י אדם הראשון על ידי מלכי צדק ועל ידי אברהם וע"י משה ועל ידי הימן וע"י ידותון ועל ידי אסף.

על ידי אדם הראשון - כגון גלמי ראו עיניך ולי מה יקרו רעיך (תהלים קלט) אדם הראשון אמרן:

על ידי מלכי צדק - נאם ה' לאדוני [שב לימיני] וכל המזמור (שם קי):

ועל ידי אברהם - כדאמרינן לקמן איתן האזרחי זה אברהם:

ועל ידי משה - תפלה למשה (שם צ) וכל אחד עשר מזמורים כסדרן:

ועל ידי הימן - משכיל להימן:

ועל ידי ידותון - למנצח לידותון