מתני'
ניפול הנמצא בתוך חמשים אמה, הרי הוא של בעל השובך.
ניפול - גוזל:
הנמצא בתוך חמשים אמה - של שובך:
חוץ מחמשים אמה, הרי הוא של מוצאו.
נמצא בין שני שובכות:
נמצא בין שני שובכות - בתוך חמשים לשניהן:
קרוב לזה - שלו. קרוב לזה - שלו.
מחצה על מחצה - שניהם יחלוקו:
גמ' אמר רבי חנינא: רוב וקרוב, הולכין אחר הרוב.
רוב וקרוב - אם בא דבר לפנינו ויש בו להלך אחר הרוב והוא כך ואם תלך בו אחר הקרוב אינו כך הלך בו אחר הרוב ואע"ג דתרוייהו דאורייתא רובא דאורייתא דכתיב אחרי רבים להטות (שמות כג, ב) וקורבא דאורייתא דכתיב והיה העיר הקרובה וגו':
ואע"ג דרובא דאורייתא וקורבא דאורייתא, אפילו הכי רובא עדיף.
מתיב רבי זירא: (דברים כא, ג) "והיה העיר הקרובה אל החלל", ואע"ג דאיכא אחריתי דנפישא מינה?
ואע"ג דאיכא אחריתי - שרחוקה ממנו שגדולה ממנה ברוב עם:
בדליכא.
בדליכא - רחוקה מזו שגדולה ממנה אלא כולן שוות:
וליזיל בתר רובא דעלמא?
ביושבת בין ההרים.
בין ההרים - שאין דרך רוצחים לבא ממקומות אחרים לכאן:
תנן: "ניפול הנמצא בתוך חמשים אמה, הרי הוא של בעל השובך".
ואף על גב דאיכא אחרינא דנפיש מיניה?
לאו אע"ג דאיכא אחרינא - חוץ לחמשים אמה דנפישי מהאי:
בדליכא.
אי הכי, אימא סיפא: "חוץ מחמשים אמה הרי הוא של מוצאו". ואי דליכא, ודאי מההוא נפל?
אימא סיפא כו' - הוא הדין דהוה מצי למיפרך נמי ליזיל בתר רובא דעלמא אלא דאית ליה פירכא דעדיפא:
הכא במאי עסקינן במדדה.
הכא במאי עסקינן - כולה מתניתין מתרצא במדדה בגוזל שאינו יכול לעוף אלא בדידוי מעט מעט הלכך תוך חמשים אמה של בעל השובך ואף על גב דאיכא אחריני דנפיש דכל המדדה אינו מדדה יותר מחמשים וחוץ של חמשים של מוצאו דכיון דאין מדדה יותר מחמשים וזה יצא חוץ לנ' נפק ליה מתורת מדדה וקם ליה בתורת מפריח ואיכא למיזל ביה בתר רובא דעלמא:
דאמר רב עוקבא בר חמא: כל המדדה אין מדדה יותר מנ'.
בעי ר' ירמיה: רגלו אחת בתוך נ' אמה ורגלו אחת חוץ מחמשים אמה, מהו?
ועל דא אפקוהו לרבי ירמיה מבי מדרשא.
ועל דא אפקוהו - שהיה מטריח עליהם:
תא שמע: "נמצא בין שני שובכות, קרוב לזה – שלו. וקרוב לזה – שלו". ואף על גב דחד מינייהו נפיש מחבריה?
הכא במאי עסקינן ששניהן שוין.
וליזיל בתר רובא דעלמא?
וליזיל בתר רובא דעלמא - וליהוי של מוצאו דקא ס"ד דנמצא בין שתי שובכות אחוץ לחמשים אמה נמי קאי דנפיק ליה מתורת מדדה:
הכא במאי עסקינן