בשביל של כרמים.
בשביל של כרמים - דע"י כרמים נדדה חוץ לחמשים ומיהו בתר רובא דעלמא ליכא למיזל דכל המדדה וחזי לקיניה כשמחזיר ראשו מדדה אי לא לא מדדה והאי אי מעלמא אתא לא מצי חזי לקיניה דכרמים מפסיקין לפניו:
דאם איתא דמעלמא אתי, כיון דמידדי לא מצי אתי.
דכל דמידדי והדר חזי ליה לקיניה – מידדי. ואי לא - לא מידדי.
אמר אביי: אף אנן נמי תנינא.
אף אנן נמי תנינא - כר' חנינא דרוב וקרוב הלך אחר הרוב:
דם שנמצא בפרוזדור, ספיקו טמא, שחזקתו מן המקור.
נמצא בפרוזדור - נמצא דם לאשה בין כותלי רחם מבחוץ הקרוי בית החיצון:
ואע"ג דאיכא עלייה דמקרבא.
ספיקו טמא - ספק זה טומאה ודאית מדקתני שחזקתו מן המקור ומה ספיקא יש כאן רישא דמתניתין במסכת נדה משל משלו באשה החדר והפרוזדור והעלייה דם החדר טמא והוא המקור ומפרש בגמרא החדר מבפנים בעובי גופה לצד אחוריה והפרוזדור מבחוץ לצד פניה והעלייה בנויה על גבי שניהם ודם העלייה טהור ולול פתוח מעלייה לפרוזדור וקתני נמצא בפרוזדור חזקתו מן המקור זב ויצא אל החוץ הואיל ורוב דמים מצויים בו ולא אמר מן העלייה נטף דרך הלול ואע"ג דעלייה קרוב לפרוזדור שעל גבו:
א"ל רבא: רוב ומצוי קא אמרת, רוב ומצוי ליכא למאן דאמר.
רוב ומצוי - דמיו רבים יותר משל עלייה ועוד שהן תדירין לזוב משם ודמי העלייה אין תדירין לצאת בהא ליכא מאן דפליג על רבי חנינא:
דתני ר' חייא: דם הנמצא בפרוזדור חייבין עליו על ביאת מקדש, ושורפין עליו את התרומה.
חייבין עליו על ביאת מקדש - דלא מספקינן לה כמביא חולין לעזרה דודאי דם נדה הוא:
ושורפין עליו תרומה - ולא אמרי' ספק הוא ותולין לא אוכלין ולא שורפין:
ואמר רבא: ש"מ מדרבי חייא תלת:
שמע מינה רוב וקרוב הלך אחר הרוב.
שמע מינה - מדאחזיק ליה בדם נדה ודאי תלת:
ושמע מינה רובא דאורייתא.
וש"מ איתא לדר' זירא.
איתא לדר' זירא - דאמר גבי תשע חנויות בשילהי פ"ק דכתובות ובנמצא הלך אחר הרוב ומותר דאע"פ שדלתות מדינה נעולות דליתא אלא חד רובא להכשירה רוב העיר שתשע חנויות שבה מוכרות בשר שחוטה והאחת מוכרת נבילה דאיכא מילתא דבעינן ביה תרתי רובי כדאמרי' התם כגון דלתות מדינות פתוחות ורוב טבחים סביבות המדינה ישראל דאיכא למיזל בתר תרי רובי להכשירה רוב העיר ורוב הבאין מחוצה לה:
דאמר רבי זירא: אע"פ שדלתות מדינה נעולות.
דהא אשה דכי דלתות מדינה נעולות דמיא, ואפי' הכי קא אזלינן בתר רובא.
דהא אשה כדלתות המדינה נעולות - כלומר דליכא למימר בה תרתי רובי אלא חד רובא שרוב דמים מן המקור וקא אזלי בה בתר רובא להביא קרבן לעזרה ולשרוף תרומה דמידי דאסור לעשותו מספק הוא:
והא רבא הוא דקאמר: רוב ומצוי ליכא למ"ד?
והא רבא הוא דאמר - לעיל רוב ומצוי ליכא למאן דאמר ולא תסייעין לר' חנינא מהא והכא מסייע ליה מינה דקאמר ש"מ תלת:
הדר ביה רבא מההיא.
איתמר: חבית שצפה בנהר –
חבית - של יין:
אמר רב: נמצאת כנגד עיר שרובה ישראל, מותר. כנגד עיר שרובה נכרים, אסירא.
ושמואל אמר: אפי' נמצאת כנגד עיר שרובה ישראל, אסירא. אימור מהאי דקרא אתאי.
מההיא דקרא - שם מחוז הוא על נהר פרת כדאמר בקדושין (דף עא:) לענין יוחסין ובגיטין ואין ישראל מצויין שם והוא למעלה מפרת ויכולה חבית לבוא משם אצלנו:
לימא בדרבי חנינא קא מיפלגי. דמר אית ליה דרבי חנינא, ומר לית ליה דרבי חנינא.
רב לית ליה דרבי חנינא - ואזיל בתר קורבא ושמואל אזל בתר רובא דאית ליה לדרבי חנינא:
לא. דכולי עלמא אית להו דר' חנינא. והכא בהא קמיפלגי: דמ"ס, אם איתא דמהאי דקרא אתאי, עקולי ופשורי הוה מטבעי לה.
עקולי ופשורי הוו טבעי ליה - הרבה מקומות יש משם ועד כאן שהמים מתעקלין ומתגלגלין כגלגל במקום אחד מחמת כיפי סלעים ארוכים הבאים אל תוך הנהר והמים מכסין עליהם והספינות מתגלגלות שם וטובעות:
ופשורי - הפשרות שלגים הנקוים אצל הנהר וקוו וקיימי ואם תבא החבית שם תעמוד שאין הנהר מוליכה:
ומר סבר חריפא דנהרא נקט ואתאי.
חריפותא דנהרא נקט ואתאי - שמא מתחלה נפלה באמצעית הנהר במקום חזקו ומרוצת המים הביאתה ולא הניחתה לנטות ימין ושמאל:
ההוא חצבא דחמרא דאישתכח בפרדיסא דערלה.
בפרדיסא דערלה - בכרם של ערלה:
שריא רבינא.
שרי רבינא - ולא חש שמא מכרם זה גנב היין זה:
לימא משום דסבר לה דרבי חנינא?
שאני התם דאי מיגניב מינה אצנועי בגויה לא מצנעי.
אי גניב מיניה אצנועי בגויה לא מצנעי - אין דרך גנבים להצניע היין במקום שגנבוהו משם משום דמתיירא שמא ימצאהו דורך הענבים:
והני מילי חמרא, אבל עינבי מצנעי.
הנהו זיקי דחמרא, דאשתכחן בי קופאי.
זיקי - נודות:
בי קופאי - טמונים בין גפנים שבכרם והיא של ישראל:
שרנהו רבא.
לימא לא סבר לה לדרבי חנינא?
לימא לא סבר לה לדרבי חנינא - לילך אחר הרוב אלא אחר הקרוב וכאן ישראל מצויים יותר מנכרים ולא אזלינן בתר רובא דעלמא:
שאני התם דרובא