ומה נחש שממית ומרבה טומאה - טהור.
מה נחש שממית - אדם ובהמה ומרבה טומאת נבילות וטומאת מת בעולם הרי הוא טהור כשהוא מת שאינו בכלל שמנה שרצים:
שרץ שאינו ממית ומרבה טומאה - אינו דין שיהא טהור?!
ולא היא.
מידי דהוה אקוץ בעלמא.
ולא היא - לאו קל וחומר הוא דאין זה חומר אם הוא ממית ומרבה טומאה שהרי כמו כן יש קוצים שהן ממיתין ומרבין טומאה והן טהורין:
אמר רב יהודה אמר רב: אכל עיר שאין בה שנים לדבר ואחד לשמוע - אין מושיבין בה סנהדרי.
שנים לדבר - בשבעים לשון ואחד לשמוע שיהא מבין בשבעים לשון אע"פ שאינו יודע להשיב:
ובביתר, הוו שלשה. וביבנה, ארבעה: רבי אליעזר ורבי יהושע ור"ע ושמעון התימני.
שמעון התימני - תלמיד היה ולא נסמך שלא בא לכלל זקנה:
דן לפניהם בקרקע.
מיתיבי: שלישית - חכמה.
שלישית חכמה - סנהדרין שיש בה שלשה מדברים בשבעים לשון חכמה היא וכשירה אלמא שלשה בעינן לדבר:
רביעית - אין למעלה הימנה?
הוא דאמר כי האי תנא.
דתניא: שניה - חכמה. שלישית - אין למעלה הימנה.
"למידין לפני חכמים" - לוי מרבי.
למידין לפני חכמים - כל היכא דאיתמר למידין לפני חכמים היינו לוי שהיה למד לפני רבי:
"דנין לפני חכמים" - שמעון בן עזאי, ושמעון בן זומא, וחנן המצרי, וחנניא בן חכינאי.
רב נחמן בר יצחק מתני: חמשה. שמעון, שמעון, ושמעון, חנן, וחנניה.
רב נחמן - מוסיף שמעון התימני וחמשתן לא באו לזקנה ויושבין בקרקע ומשיבין תשובות קושיות לזקנים והיינו דנין בהלכה:
"רבותינו שבבבל- רב ושמואל.
"רבותינו שבארץ ישראל" - רבי אבא.
"דייני גולה" - קרנא.
"דייני דארץ ישראל" - רבי אמי ורבי אסי.
"דייני דפומבדיתא" - רב פפא בר שמואל.
"דייני דנהרדעא" - רב אדא בר מניומי.
"סבי דסורא" - רב הונא ורב חסדא.
"סבי דפומבדיתא" - רב יהודה ורב עינא.
"חריפי דפומבדיתא" - עיפה ואבימי בני רחבה.
"אמוראי דפומבדיתא" - רבה ורב יוסף.
"אמוראי דנהרדעי" - רב חמא.
"נהרבלאי מתנו" - רמי בר ברבי.
"אמרי בי רב" - רב הונא.
והאמר רב הונא: "אמרי בי רב"?
אלא: רב המנונא.
"אמרי במערבא" - רבי ירמיה.
"שלחו מתם" - ר' יוסי בר חנינא.
"מחכו עלה במערבא" - ר' אלעזר.
והא שלחו מתם: "לדברי רבי יוסי בר חנינא"?
והא שלחו מתם לדברי רבי יוסי בר חנינא - מוציא [אני] מכלל רבנן בפ' א' דיני ממונות (לקמן לד.) אלמא שלחו מתם לאו ר' יוסי ברבי חנינא היא:
אלא איפוך.
"שלחו מתם" - ר' אלעזר.
"מחכו עלה במערבא" - רבי יוסי בר חנינא:
וכמה יהא בעיר ויהא ראויה לסנהדרין מאה ועשרים וכו':
מאה ועשרים.
מאי עבידתייהו?
בעשרים ושלשה - כנגד סנהדרי קטנה.
ושלש שורות של עשרים ושלשה - הרי תשעים ותרתי.
שלש שורות - לקמן תנינן להו באחד דיני ממונות (דף לז.) שאם הוצרכו לסמוך ולהוסיף על הדיינין סומכין מהן:
ועשרה בטלנין של בית הכנסת - הרי מאה ותרי.
ועשרה בטלנין - עשרה בני אדם בטילין מכל מלאכה להיות מזומנין לבית הכנסת שחרית וערבית דאמרינן בברכות (דף ו:) כיון שבא הקב"ה לבית הכנסת ולא מצא שם עשרה מיד כועס דקיימא לן (מגילה דף נ:) כל כרך שאין בו עשרה בטלנין נידון ככפר הלכך אי ליתנהו לא חזיא לסנהדרי:
ושני סופרים,
שני סופרים - ליכתוב דברי המזכין ודברי המחייבין וכל שעה יושבין לפני הדיינין לקמן בפרק היו בודקין (דף מ.):
ושני חזנין,
ושני חזנין - שמשי ב"ד להלקות החייב ולהזמין בעלי דינים לדין:
ושני בעלי דינין,
ושני בעלי דינין - שאם לא כן את מי הם דנין:
ושני עדים,
ושני זוממין,
ושני זוממין - שיתייראו העדים להעיד שקר שלא יזומו:
ושני זוממי זוממין - הרי מאה וארביסר.
ושני זוממי זוממין - שמא יתחייב בעל דין על פי עדים וישכיר שנים להזימן לפיכך צריך שנים אחרים בעיר שיתייראו אלו מהם אם נבוא להזים העדים יבאו אלו השנים ויזימו אותנו:
ותניא: גכל עיר שאין בה עשרה דברים הללו,
עשרה דברים - ב"ד והגבאין מחלקין להם והוי להו תלת מילי:
אין תלמיד חכם רשאי לדור בתוכה:
1 בית דין מכין ועונשין,
2 וקופה של צדקה נגבית בשנים ומתחלקת בשלשה, [אולי זה נחשב לשתים, ולא הטבח. עי' ברש"י בהמשך]
3 ובית הכנסת,
4 ובית המרחץ,
5 וביהכ"ס,
6 רופא,
רופא - למול תינוקות:
7 ואומן,
אומן - מקיז דם:
8 ולבלר,
לבלר - לכתוב ספרים:
9 (וטבח)
10 ומלמד תינוקות.
בית דין מכין וחובשין - הא חשבינן להו לעיל דאיכא סנהדרי [ולכן זה אינו מוסיף להחשבון]. "גובין ומחלקין" הוי להו חמשא משיתא דבצרי לעיל [וממילא חסר אחד]. רופא ואומן ולבלר ומלמד חד גברא הוי לכל הני:
משום ר' עקיבא אמרו: אף מיני פירא. מפני שמיני פירא מאירין את העינים:
ר' נחמיה אומר וכו':
תניא רבי אומר: