בניו - ממזרין"".
בניו ממזרים. שאינו מקפיד על אשתו ומפקירה:
ות"ק[1]?
אשתו לא מפקר.
אמר מר: "שחיטת עובד כוכבים - נבלה".
וניחוש שמא מין הוא?
מין - זה, האדוק בעבודת כוכבים[2]. ומין ישראל חמור ממומר[3] לעבודת כוכבים - שהמין אדוק בה וכל מחשבותיו לה:
אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: אין מינין בעובדי כוכבים.
והא קאחזינן דאיכא?
אימא אין רוב עובדי כוכבים מינין.
אין רוב עובדי כוכבים[4] מינין - הלכך הוו להו מינין מיעוטא, ולמיעוטא לא חיישינן:
סבר לה, כי הא דאמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן: נכרים שבחוצה לארץ, לאו עובדי עבודת כוכבים הן, אלא מנהג אבותיהן בידיהן.
אמר רב יוסף בר מניומי אמר רב נחמן: אין מינין באומות עובדי כוכבים.
אמר רב יוסף בר מניומי אין מינין באומות עובדי כוכבים - כלומר אין תורת מין על מין עובד כוכבים:
למאי?
אילימא לשחיטה?
השתא שחיטת מין דישראל אמרת אסירא, דעובדי כוכבים מבעיא?!
דעובד כוכבים מבעיא - כ"ש שאדוק, דסתם מחשבותיו לה, ואסורה בהנאה:
אלא למורידין.
למורידין - בבור. דאמרינן באין מעמידין (ע"ז דף כו) המינים מורידין אותן לבור כו', אבל העובדי כוכבים והרועים בהמה דקה אפילו ישראל - לא מעלין ולא מורידין:
השתא דישראל מורידין, דעכו"ם מבעיא?!
אמר רב עוקבא בר חמא: לקבל מהן קרבן.
לקבל מהן קרבן - דמקבלין קרבן מכולן ומקריבין אותו למזבח, אבל במין ישראל לא, כדקתני סיפא דהך מתניתא, חוץ מן המומר לנסך את היין, ואע"פ שאינו מומר לשאר מצות, והביא קרבן - אין מקבלין הימנו, כדתריצנא לעיל בפירקין (דף ה):
דתניא: (ויקרא א) ""מכם" - ולא כולכם. להוציא את המומר
מכם - בכם, חלקתי,
בכם חלקתי - להוציא את המומר:
ולא בעובדי כוכבים".
ולא בעובדי כוכבים - דאפילו המינין כשרין. ואע"ג דבהדיא תנא לה בהא מתניתא ליכא למיפרך: תנינא - משום דלאו לכולי עלמא שמיע להו מתניתא. אבל במידי דתנא במתניתין כי אמר לה אמורא: פריך עליה מאי קמ"ל תנינא:
ממאי? דלמא הכי קאמר: מישראל - מצדיקי קבל, מרשיעי - לא תקבל.
אבל בעובדי כוכבים - כלל כלל לא?
לא ס"ד.
דתניא: ""איש", מה ת"ל, "איש איש?"
איש איש - מבית ישראל ומן הגר הגר בישראל אשר יקריב קרבנו וגו':
לרבות העובדי כוכבים שנודרים נדרים ונדבות כישראל":
ומטמאה במשא: פשיטא? כיון דנבלה היא מטמאה במשא?!
מטמאה במשא - כדכתיב (ויקרא יא): והנושא את נבלתה ואע"פ שלא נגע:
אמר רבא: הכי קתני. זו מטמאה במשא, ויש לך אחרת שהיא מטמאה אפילו באהל.
הכי קתני - שחיטת סתם עובד כוכבים אין מטמא אלא במשא, אבל יש שחיטת עובד כוכבים שמטמאה אפילו באהל:
ואיזו? - זו תקרובת עבודת כוכבים.
וכרבי יהודה בן בתירא.
כר' יהודה בן בתירא - לקמן מפרש ואזיל:
איכא דאמרי.
אמר רבא, הכי קתני: זו מטמאה במשא, ויש לך אחרת שהיא כזו שמטמאה במשא, ואינה מטמאה באהל.
ואיזו? - זו תקרובת עבודת כוכבים.
איכא דאמרי וכו' - הכי משמע מתניתין: אין טומאה בשחיטת עובד כוכבים אלא כשאר נבילות דמטמאין במשא, אבל אין אהל בשום שחיטת עובד כוכבים ואפילו שחט לעבודת כוכבים. לישנא אחרינא הכי משמע שחיטת עובד כוכבים נבלה וטומאתה כשאר נבילות והא דקתני: ומטמאה במשא - אתקרובת עבודת כוכבים קאי. והכי קאמר: ועוד יש שחיטה אחרת שהיא כזו, כלומר אינה חמורה מזו - שאינה מטמאה אלא במשא כזו:
ודלא כר' יהודה בן בתירא.
דתניא, "ר' יהודה בן בתירא אומר, מנין לתקרובת עבודת כוכבים שהיא מטמאה באהל?
שנאמר, (תהילים קו) "ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים": מה מת מטמא באהל, אף תקרובת עבודת כוכבים מטמאה באהל:
משנה
השוחט בלילה. וכן הסומא ששחט
- שחיטתו כשרה:
גמרא
"השוחט" - דיעבד אין, לכתחלה לא.
לכתחלה לא - ישחוט בלילה שמא לא ישחוט רובא והוא לא ידע:
ורמינהי: "לעולם שוחטין, בין ביום ובין בלילה, בין בראש הגג בין בראש הספינה".
בין בראש הגג בין בראש הספינה - ואע"ג דתנן בהשוחט (לקמן דף מא): אין שוחטין לא לתוך ימים ולא לתוך נהרות, דלא לימרו לשר של ים הוא שוחט, ולא לתוך כלים דלא לימרו הואיל ומקבל את הדם לזורקו לעבודת כוכבים הוא צריך - אפ"ה בראש הגג שוחטין ואין חוששין לשמא יאמרו לצבא השמים עלה לשחוט, או אם מקבל בכלי הכל יודעין שאי אפשר לו לטנף את הגג ואין כאן חשד. ובספינה נמי הכל יודעים דכיון דבספינה הוא על כרחו הוא שוחט לתוך הים, שאי אפשר לו לטנף את הספינה:
אר"פ: בשאבוקה כנגדו.
אר"פ - הא דקתני שוחטין בלילה לכתחלה - בשאבוקה כנגדו, ומתניתין בלא אבוקה:
אמר רב אשי: דיקא נמי דקתני התם: דומיא דיום והכא דומיא דסומא.
מתניתין תנא לילה וסומא - בהדי הדדי:
ש"מ:
_________________________________________תוספוס
נכרים שבחוצה לארץ לאו עובדי עבודת כוכבים הם - הלכך בארץ ישראל נמי אין אדוקין כל כך שיהיו מעשיהם לשם עבודת כוכבים:
שחיטת מין דישראל אסורה דעובד כוכבים מיבעיא - וא"ת ודילמא גרע דהא עובד עבודת כוכבי' הוי מין לכ"ע בפרק בתרא דהוריות (דף יא.) ונכרים אף על פי שרובם עובדי עבודת כוכבים לא אמרינן שחיטתן לעבודת כוכבים דאדוק בעבודת כוכבים יותר פשוט דשחיטתו לעבודת כוכבים ממין ישראל:
אבל מעובדי כוכבים כלל כלל לא - וא"ת א"כ לישתוק הא איצטריך איש איש לרבויינהו?
וי"ל דמ"מ ס"ד דמצדיקי עובדי כוכבים נקבל להכי אתא קרא למעוטינהו לגמרי.
ואם תאמר והא כתיב (ויקרא כב) "ומעוך וכתות ונתוק וכרות" וגו' וכתיב, (שם) "ומיד בן נכר לא תקריבו את אלה" הא תמימים תקריבו?
ויש לומר דלעולם תמימים נמי לא ואתא קרא בבעלי מומין לעבור עליהם בלאו ועשה:
תקרובת עבודת כוכבים ודלא כרבי יהודה בן בתירא - משמע הכא דרבנן לא מקשי תקרובת עבודת כוכבים למת.
וכן משמע בפרק אין מעמידין (ע"ז דף לב:) גבי בשר הנכנס לעבודת כוכבים מותר והיוצא אסור וקאמר בגמרא והיוצא אסור אי אפשר דליכא תקרובת מני רבי יהודה בן בתירא היא.
והקשה ר"ת דלעיל בההוא פירקא (דף כט:) גבי יין של עובדי כוכבים דאסור בהנאה מפרש בגמרא דנפקא לן מדאיתקש לזבח וזבח למת ולא קאמר רבי יהודה בן בתירא היא כדקאמר גבי בשר היוצא?
ועוד הקשה ר"ת דלעיל בשמעתין דייק נבלה אין איסור הנאה לא מתניתין דלא כר' אליעזר דאי ר"א האמר סתם מחשבת עובד כוכבי' לעבודת כוכבים ומאי קושיא לעולם מתניתין כר"א והא דלא אסור בהנאה משום דלא אתיא כרבי יהודה בן בתירא?
ומיהא יש לדחות ולפרש דקאמר מתניתין דלא כר' אליעזר למאי דמוקי מתניתין כרבי יהודה בן בתירא.
ונראה לפרש דלענין איסור לא פליגי דמקיש רחמנא למת לענין איסור הנאה דהא כתיב אכילה בקרא (תהלים קו) "ויאכלו זבחי מתים", ובטומאה הוא דפליגי דרבי יהודה בן בתירא מקיש לגמרי למת אפילו לענין טומאה. וכן משמע דרבי יהודה בן בתירא לא נקט אלא טומאה וגבי בשר היוצא דמוקי לה כר' יהודה בן בתירא משום דקתני מפני שהוא כזבחי מתים דלא הוה צריך למתני כיון דתנא אסור אלא מיתור לשון משמע דמטמא באהל המת.
ומיהו אי לאו מיתורא מלשון זבחי מתים אי אפשר לדקדק מדדייק לקמן בפ"ב (דף מ.) גבי השוחט לשם הרים שחיטתו פסולה פסולה אין זבחי מתים לא ורמינהו השוחט לשם הרים כו' הרי אלו זבחי מתים ומאי קושיא דלמא ההיא כרבי יהודה בן בתירא ומתניתין כרבנן אלא ודאי כיון דאסור בהנאה משום תקרובת שייך למיתני זבחי מתים אף על גב דלא מטמא באהל ואף על גב דלרבנן ליכא טומאת אהל טומאה בעלמא מיהו מדרבנן איכא כדאמרינן בפרק רבי ישמעאל (ע"ז דף נב:) איסור דאורייתא לא בטלה טומאה דרבנן בטלה אבל לרבי יהודה הויא טומאת אהל דאורייתא.
והא דתנן בפרק כל הצלמים (שם דף מח:) לא יעבור תחתיה ואם עבר טמא ומפרש בגמרא משום דאי אפשר דליכא תקרבות ומני רבי יהודה בן בתירא היא וקתני סיפא ואם היתה גוזלת את הרבים טהור אע"ג דטומאת אהל דאורייתא?
התם ליכא תקרובת ודאי אלא חששא בעלמא היא והיכא דגוזלת רבים לא גזרו רבנן.
והא דאמר בפרק העור והרוטב (לקמן קכט.) הרי אמרו תקרובת עבודת כוכבים של אוכלים מטמא טומאתה לאו דאוריתא דאי ס"ד דאורייתא מצינו לאוכלין שמטמאין טומאה חמורה ומשני כששימש מעשה עץ שימש?
דיחוי בעלמא הוא.
אי נמי כרבי יהודה בן בתירא.
וא"ת דאמר בפסחים פ' אלו דברים (דף עג.) השוחט בשבת בחוץ לעבודת כוכבים חייב ג' חטאות ובעי מאי תיקן פירוש דלא מצית אמרת תיקן להוציאו מידי נבלה דהא אית ליה טומאה מכח תקרבות עבודת כוכבים משמע דאיכא טומאה דאורייתא דאי מדרבנן א"כ תיקן להוציאו מידי טומאה דאורייתא ואם אכל קודש או נכנס למקדש פטור ומשמע דאפילו לרבנן מיירי מדלא קאמר לרבי יהודה בן בתירא מה תיקן כדאמר התם (לעיל) (שם עג.) לדברי האומר מקלקל בחבורה פטור מה תיקן?
וי"ל דהוי מצי לשנויי הכי אלא אין רוצה לדקדק מכאן שיהא טומאת התקרובת לאו דאורייתא לפי שהגמרא רוצה לדקדק בהעור והרוטב דטומאה לאו דאורייתא ודחי לה.
ור"ת תירץ בענין אחר.
וקשה לפירושו ואין להאריך כאן:
בין בראש הספינה - פירש בקונטרס אע"ג דאמרינן לקמן (דף מא.) דאין שוחטין לתוך ימים אפילו הכי בראש הספינה שוחטין דהכל יודעין דכיון דבספינה הוא על כרחך הוא שוחט לתוך הים שלא לטנף ספינתו.
ואי אפשר לומר כן דאפילו עומד בספינה אסור לשחוט לתוך הים כדאמרינן לקמן בסוף פרק שני (שם:) אלא מוציא ידו חוץ לספינה ושוחט ודם שותת ויורד על דופני ספינה: