השוחט בשאר טבעות,
השוחט בשאר הטבעות - כל הקנה או רוב חללו:
אע"פ שאין מקיפות את כל הקנה - הואיל ומקיפות את רוב הקנה, שחיטתו כשרה.
הואיל ומקיפות את הרוב - להא מילתא נמי אמרינן רובא ככולה, לשוויינהו קנה, ומקום כשר לשחיטה:
ומוגרמת - פסולה.
ומוגרמת - אפילו רובא בתוך הטבעת ומיעוטא למעלה מטבעת הגדולה. ומילתא באנפי נפשה היא, וסתמא היא, ורבנן קאמרי לה:
העיד רבי חנינא בן אנטיגנוס על מוגרמת: שהיא כשרה"?
על מוגרמת שהיא כשרה - ואפי' כולה למעלה מן הטבעת הגדולה. וכי אגמריה רחמנא הגרמה הלכה למשה מסיני - משיפוע כובע ולמעלה אגמריה, כדלקמן (דף יט). והכי הלכתא - דכל עדות הלכתא היא:
אמר רב יוסף: רבי יוסי בר יהודה, תרתי קאמר.
תרתי אמר - לענין חתיכת הקנה אית ליה רובא ככולה, דכיון דחותך הרוב בהכשר - כשרה. ולענין לשוויי לשאר הטבעות מקום שחיטה משום הקפת הרוב - אמרינן נמי רובא ככולה:
רב ושמואל סברי כוותיה בחדא. ופליגי עליה בחדא.
ורב ושמואל סברי לה כוותיה בחדא - דחתיכת רובא במקום שחיטה כחתיכת כולה:
ופליגי עליה בחדא - דלשווייה שאר הטבעות מקום שחיטה משום טעמא דרובא ככולה, לא משוינן:
והא לא אמר קאמרי - והא הכי קאמרי רב ושמואל: "ואף ר' יוסי לא אמר" - אלמא טעמא דידיה קאמרי, ולאו טעמא דידהו:
הכי קאמר, הלכה כמותו בטבעת הגדולה. ואין הלכה כמותו בשאר טבעות.
הכי קאמרי הלכה כו' - והאי דקאמרי: "לא אמר"? הכי משמע - לא אמר ולא כלום, שאין הלכה כמותו, אלא בטבעת גדולה. וללישנא אחרינא דפרישנא לעיל: דהיוצא מטבעת שהתחיל לשחוט בה חשיב הגרמה, עד שיחתוך כולה לרבנן או רובא לר' יוסי. מפרש לרב ושמואל הכי: "אבל בשאר טבעות לא אמר ר' יוסי" - שאם חתך רובו בתוך הטבעת והגרים ויצא - מודה דפסול - דרוב הטבעת לא הוי רוב הקנה, דהא אין מקיפין את כולה. וליכא למימר הכי - דא"כ מאי קמותיב לה, הא ודאי שפיר קאמרי? וברייתא דקמותיב מינה, לא קתני: "הגרים". וכ"ת הגרים לא איצטריך ליה למיתני, דאם לא הגרים מאי קא משמע לן? ובהגרים היכי מצי לאכשורי, הא ודאי לא שחיט רובא? וכי תימא משום דקא משמע לן דיציאה דשאר טבעות לא חשיב הגרמה? א"כ מאי קאמר: "הואיל ומקיפין את רוב הקנה"? האי טעמא לאו משום רובא ומיעוטא הוא אלא משום דאין כאן תורת הגרמה? לשון שלישי: "אבל בשאר טבעות לא קאמר", שאם שחט בשאר טבעות רוב כל חלל הקנה והגרים מודה שהיא פסולה, גזירה רוב הקנה אטו רוב הטבעות שאינו רוב הקנה. ולא היא. חדא דאם כן בהדיא הוו מפרשי לה? ועוד מהך מאי קמותיב לה, דהא לא קתני בה הגרמה כלל? ואי בשהגרים מוקמת לה, אמאי תלי טעמא ב"ה: "הואיל ומקיפין את רוב הקנה" הקפה דידהו מאי אהניא, הא בתר חתיכת רוב הקנה אזלינן? ולשון ראשון נ"ל. ואין כאן מכשול להחליף ההלכה. דהא לית הלכתא ככולהו, אלא כרבי חנינא בן אנטיגנוס:
כי סליק רבי זירא, אכל מוגרמת דרב ושמואל.
מוגרמת דרב ושמואל - שחוטה בתוך שאר הטבעות, דחשבי ליה אינהו הגרמה, דאמרי: שאר הטבעות לאו מקום שחיטה נינהו, וכל שלא במקום שחיטה קרי הגרמה. כדאמרינן לקמן (דף יט): "הגרים שליש ושחט שליש" - אלמא תחלת שחיטה שהיא שלא במקומה קרי הגרמה. ועדיין אין כאן הטיה:
אמרי ליה: לאו מאתריה דרב ושמואל את?!אמר להו: מאן אמרה?
יוסף בר חייא,
מאן אמרה - להא מילתא משמיה דרב ושמואל. אמרו לו: יוסף בר חייא אמרה. דתריץ לעיל דרב ושמואל סברי להו כוותיה בחדא כו'. דהיינו רב יוסף דכולה הש"ס:
יוסף בר חייא, מכולי עלמא גמיר.
מכולי עלמא גמיר - ושמא שמע דבר מפי אחר שלא דקדק בדברים כמו שנאמרו:
שמע רב יוסף - איקפד.
אמר: אנא מכולי עלמא גמירנא? אנא מרב יהודה גמירנא.
דאפילו ספיקי דגברי גריס.
דאפילו ספיקי דגברי גריס - כשהיו אומרים לו שמועה, והאומר לו שכח ממי שמעה היה שונה רב יהודה בשמועתו קבלתיה מפי פלוני וספק היה בידו אי מפלוני קבלה או מפלוני קבלה. דאמר רב יהודה אמר לי ר' ירמיה ספק משמיה דרב ספק כו':
דאמר רב יהודה אמר ר' ירמיה בר אבא: "ספק משמיה דרב, ספק משמיה דשמואל.
שלשה מתירין את הבכור, במקום שאין מומחה".
שלשה - הדיוטות:
מתירין את הבכור - לישחט במדינה במום מבואר וגלוי לכל שהוא מום. דקיי"ל בבכורות (דף כח) דאפילו מום הגלוי צריך להראות לחכם, כדתנן: השוחט את הבכור ואח"כ הראה את מומו ר"מ אומר הואיל ונשחט שלא על פי מומחה אסור. ואוקימנא במומין שבגוף ואע"פ שאין משתנין במסכת ביצה באין צדין (דף כז):
ור' זירא לית ליה: "נותנין עליו חומרי המקום שיצא משם וחומרי המקום שהלך לשם"?
לית ליה כו' - בתמיה והא מתני' היא בפסחים במקום שנהגו (דף נ):
אמר אביי: הני מילי מבבל לבבל. ומארץ ישראל לארץ ישראל.
מבבל לבבל - שם המדינה בבל ובה מקומות הרבה:
אי נמי: מארץ ישראל לבבל.
אבל מבבל לארץ ישראל, כיון דאנן כייפינן להו,
דכיון דאנן כייפינן להו - לבני ארץ ישראל לקידוש החדש ולעיבור שנה, כדאמרינן בשמעתא בתרא דהוריות (דף יא) ולדיני קנסות שאין סמיכה בבבל:
עבדינן כוותייהו.
עבדינן כוותייהו - כי אזלינן גבייהו ואין אנו צריכין לחלוק כבוד למקומינו, ובא"י הוו אכלי ליה:
רב אשי אמר: אפילו תימא מבבל לארץ ישראל.
הני מילי, היכא דדעתו לחזור, ר' זירא אין דעתו לחזור הוה.
אמר ליה אביי לרב יוסף: והא רבנן דאתו ממחוזא אמרי: אמר רבי זירא משמיה דרב נחמן: מוגרמת כשרה.
הא רבנן דאתו ממחוזא אמרי אמר רבי זירא משמיה דרב נחמן מוגרמת - דרב ושמואל כשרה, ואנו מבבל נהיגין ביה איסורא:
א"ל: נהרא נהרא ופשטיה.
נהרא נהרא ופשטיה - כל נהר מתפשט במקום שהוא רגיל שם. כלומר כל מקום הולך אחר מנהגו אית דוכתא בבבל דנהיגו כרב ושמואל ואית דוכתא דלא נהיגו כוותייהו:
רבי שמעון בן לקיש אכשר בחודא דכובעא.
בחודא דכובעא - כמין כובע יש למעלה מן הקנה, ככובע על הראש, ואין זה אותו בשר קטן שנופל ע"פ הקנה לעכב את הקול אלא כמין כובע ממש הוא עשוי, ומאמצעיתו ולמעלה הולך וכלה ונעשה חדוד כמין קולמוס שקורין הל"ם, ואותו שיפוי נקרא: שיפוי כובע, בחודא - בעליונו של כובע, בגגו:
קרי עליה רבי יוחנן, "גיסא, גיסא".
גיסא גיסא - הגס הגס כלומר יותר מדאי הכשרת, דאין כשר אפי' לר' חנינא אלא ממקום שחידודו מתחיל לעלות:
אמר רב פפי משמיה דרבא: פגע בחיטי - טרפה.
חיטי - גלאנ"ץ דומין לחיטין ומונחין על הקנה אצל הכובע:
איבעיא להו: פגע ונגע בהן, דכתיב (מלכים א ב) "ויפגע בו וימת", או דלמא, פגע ולא נגע, כדכתיב, (בראשית לב) "ויפגעו בו מלאכי אלהים"?
פגע ולא נגע - אבל סמוך להם מאד חתך:
איתמר. אמר רב פפא משמיה דרבא: "שייר בחיטי, כשרה".
שייר בחיטי - הניח מקצת לצד הראש ומקצת לצד הקנה כגון שחתכו דהיינו פגע ונגע:
אמר רב אמימר בר מר ינוקא: הוה קאימנא קמיה דר' חייא בריה דרב אויא, ואמר לי: שייר בחיטי - כשרה.
א"ל רבינא לרב אשי: אמר לי רב שמן מסוברא: איקלע מר זוטרא לאתרין, ודרש: שייר בחיטי - כשרה.
מר בר רב אשי אמר: פגע בחיטי - כשרה. שייר בחיטי - טרפה.
ה"ג מר בר רב אשי אמר - פגע בחיטי כשרה שייר בחיטי טרפה:
_____________________________________________________
תוספוס
יוסף בר רבי חייא מכולי עלמא גמיר - כלומר לא שמעה מרב ושמואל. ומה שאין אוכלין אותו במקומו, חומרא בעלמא היא. ולא על פי רב ושמואל.
ופריך "ולית ליה לרבי זירא?" כו'.
דנהי דלא אמר רב ושמואל, מ"מ היה אסור כיון שנהגו במקומו איסור:
כיון דאנו כייפינן להו כו' - בפ"ק דסנהדרין (דף ה.) משמע איפכא לענין ליטול רשות לדון להיות פטור מלשלם. דקאמר מהכא להתם מהני, מהתם להכא מאי/
ואומר ר"ת, דלענין איסור והיתר בני ארץ ישראל עדיפי, דחכימי טפי. אבל לענין הפקעת ממון, ראש הגולה עדיף. כדאמרינן התם. דהכא שבט, והתם מחוקק.
ואמרינן נמי" "לא יסור שבט מיהודה", אלו ראשי גליות שבבבל, שרודים את העם במקל "ומחוקק מבין רגליו", אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים.
ואמרינן בפרק ב' דהוריות (דף יא:) נשיא שבא"י אין מביא שעיר, משום דאיכא בבבל ראש גולה ועשיר ממנו:
הני מילי היכא דדעתו לחזור - לפי האי שינויא משמע דחומרי מקום שהלך לשם נותנין עליו אע"ג דדעתו לחזור.
ואי אפשר לומר כן, דרב אשי גופיה דמשני הכא, מוקי לה בפרק מקום שנהגו (פסחים דף נא.) באין דעתו לחזור. גבי רבה בר בר חנה דאכל דאייתרא.
ואין לחוש במאי דקתני לצדדין. דלעולם נותנין עליו חומרי מקום שדעתו להיות שם.
אי נמי מה שמחלק בין דעתו לחזור לאין דעתו, הני מילי מבבל לא"י ומארץ ישראל לבבל, שהולכים אחר מקום שדעתו לישאר שם. אבל מבלל לבבל ומא"י לא"י נותנין עליו חומרי מקום שיצא משם וחומרי מקום שהלך לשם בין דעתו לחזור בין אין דעתו לחזור:
או דלמא פגא ולא נגע - פי' בקונטרס שחט למטה מן החיטי.
וקשה דא"כ הוה ליה למימר תיקו?
דהא רב פפא דאמר שייר בחיטי כשרה ממה נפשך פליג אדרב פפי דהא אפי' פגע ונגע מכשיר וכל שכן פגע ולא נגע?
ועוד כיון דאתא לפלוגי לא הוה ליה למימר איתמר אלא רב פפא אמר?
ועוד דלקמן גריס בקונטרס מר בר רב אשי אמר פגע בחיטי כשרה שייר בחיטי טרפה וע"כ ההוא פגע היינו פגע ולא נגע דשייר בחיטי פגע ונגע א"כ תפשוט מינה דהאי פגע דהכא היינו פגע ולא נגע דאע"ג דפליגי דמר סבר טרפה ומר סבר כשרה בלשון מיהא לא פליגי דכי היכי דהאי פגע ולא נגע האי נמי פגע ולא נגע?
ונ"ל, דפגע ולא נגע היינו ששחט למעלה מן החיטי.
והשתא מייתי דרב פפא לפשוט הבעיא דהא דקאמר משמיה דרבא שייר בחיטי כשרה דהיינו פגע ונגע, א"כ הא דקאמר רב פפי משמיר דרבא פגע בחיטי טרפה פגע ולא נגע הוא, ששחט למעלה מחיטי.
ובדמר בר רב אשי גרסינן פגע בחיטי טרפה שייר בחיטי כשרה.
אך קשה קצת דלשון מר בר רב אשי אמר משמע שבא לחלוק על רבינא שלפניו?
ושמא לפי שבא להוסיף פגע בחיטי שלא הזכיר רבינא קאמר הכי: