ב"ה, יו"ד כסלו, תשט"ז
ברוקלין.
הרה"ג והרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ
מו"ה אפרים אליעזר שי' הכהן[1]
שלום וברכה!
במענה על הגלוי' שלו, אשר תמה קצת, במה ששני הדרושים אשר בתורה אור, ד"ה מים רבים, הנה בהראשון[2] מפרש דמים רבים הם טרדות הפרנסה, ובדרוש השני[3], שהם ההתבוננות וכו'.
והנה דרוש הראשון הוא מתאים להפירוש בנגלה דתורה (סוטה כא, א) ובהנגלה שבפנימיות התורה, במדרש שה"ש במקומו, ופירוש דרוש השני הוא מתאים לפירוש פנימיות התורה, וכהתחלת הדרוש שמראה מקום לזהר.
ויש לומר אשר שני הפירושים משתלשלים זה מזה, כי השכל שבאדם (העליון והתחתון) ההתבוננות במדידות והגבלות של השכל וכו', הן הן המביאות לההגבלות דעניני עוה"ז, הגורמים לזה שהפרנסה מטרדת ומחשבה מועלת, עד שלמטה עוד יותר יש אחיזה ויניקה לחיצונים, ובמילא אפשרים הענינים שבשה"ש רבה דאו"ה וכו', ולמטה עוד יותר - עבירה, וכדרש הגמרא.
מוסג"פ מה שהו"ל, ובודאי יזכה בתוכנו את הרבים וזכות הרבים תלוי בו.
בברכה.